Course Syllabus
Obiettivi
-Lo
studente esplorerà il razionale per una maggiore integrazione tra professionisti e della pratica
interprofessionale, legata a fattori di tipo sociale ed altri driver legati ai contesti di lavoro.
-Lo studente comprenderà aspetti chiave della collaborazione interprofessionale
Contenuti sintetici
Questo corso elettivo permette agli studenti, di sperimentare una prima esposizione al lavoro d'équipe attraverso una “immersione” in team interprofessionali. Offre l'opportunità di riflettere con gli studenti di altre discipline sull'integrazione di valori, attitudini e competenze per una pratica professionale sicura.
Il corso si basa sull’esperienza di altre università europee e sui dettami dell’OMS (2010).WORLD HEALTH ORGANIZATION, 2010. Framework for action on interprofessional education and collaborative practice. Geneva: WHO. https://www.who.int/hrh/resources/framework_action/en/.
Programma esteso
- Concetto di educazione interprofessionale e perché è importante.
- Pratica interprofessionale efficace.
- Barriere alla collaborazione: stereotipi, percezioni, e altri fattori.
- Lavoro in team e alleanze lavorative.
- Comunicazione, collaborazione, pratica riflessiva, comportamenti e caratteristiche professionali.
Prerequisiti
Nessuno
Modalità didattica
Introduzione (lezione online o in presenza).
Problem based learning e
discussione.
Concetti chiave (lezione online o in presenza).
Il corso utilizzerà sia la lingua inglese che l'italiano per favorire la partecipazione.
Materiale didattico
Letteratura in argomento fornita dal docente.
Periodo di erogazione dell'insegnamento
Annualità singola
Modalità di verifica del profitto e valutazione
Contributo dello studente apportato alla discussione.
Orario di ricevimento
Contatto del docente con e-mail: enrica.capitoni@unimib.it per fissare un appuntamento.
Aims
- The student will explore the rationale for greater integration between professionals and inter-professional practice, linked to social and other drivers related to work contexts.
-The student will reflect on the characteristics and behaviours of the professional group to which he/she belongs, the key aspects of teamwork, communication, reflective practice.
- The student will understand key aspects of
interprofessional collaboration.
Contents
This elective course allows students to experience a first exposure to teamwork through an "immersion" in interprofessional teams. It offers the opportunity to reflect with students from other disciplines on the integration of values, attitudes and skills for safe professional practice.
The course is based on the experience of other European Universities and the WHO guidelines (2010).
WORLD HEALTH ORGANIZATION, 2010. Framework for action on interprofessional education and collaborative practice. Geneva: WHO. Available from: https://www.who.int/hrh/resources/framework_action/en/.
Detailed program
Concepts and reasons for interprofessional education.
Effective interprofessional practice
Problems and barriers to interprofessioanl practice (stereotypes, perceptions, and other factors).
Teamworking and working partnerhip.
Communication, collaboration, reflective practice and specific professional attributes and behaviours.Prerequisites
None required
Teaching form
Introduction (online or in-presence lesson).
Problem based learning and discussion.
Key concepts (online or in-presence lesson).
The course will use both English and Italian to encourage participation.
Textbook and teaching resource
Scientific literature
indicated during lessons and activities.
Semester
Annual-to be defined
Assessment method
Student's contribution to discussion.
Office hours
Email to : enrica.capitoni@unimib.it to fix appointment.
Key information
Staff
-
Enrica Capitoni