Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicine and Surgery [H4104D - H4102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2020-2021
  6. 3rd year
  1. Interprofessional Education (ipe) With Students of Healthcare Degree Courses
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Interprofessional Education (ipe) With Students of Healthcare Degree Courses
Course ID number
2021-3-H4102D063
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

-Lo studente esplorerà il razionale per una maggiore integrazione tra professionisti e della pratica interprofessionale, legata a fattori di tipo sociale ed altri driver legati ai contesti di lavoro.

-Lo studente rifletterà sulle caratteristiche e i comportamenti del gruppo professionale di appartenenza, gli aspetti chiave del lavoro di gruppo, la comunicazione, la pratica riflessiva.

-Lo studente comprenderà aspetti chiave della collaborazione interprofessionale



Contenuti sintetici

Questo corso elettivo permette agli studenti, di sperimentare una prima esposizione al lavoro d'équipe attraverso una “immersione” in team interprofessionali. Offre l'opportunità di riflettere con gli studenti di altre discipline sull'integrazione di valori, attitudini e competenze per una pratica professionale sicura.

Il corso si basa sull’esperienza di altre università europee e sui dettami dell’OMS (2010).

WORLD HEALTH ORGANIZATION, 2010. Framework for action on interprofessional education and collaborative practice. Geneva: WHO.  https://www.who.int/hrh/resources/framework_action/en/. 


Programma esteso

  • Concetto di educazione interprofessionale e perché è importante.
  • Pratica interprofessionale efficace.
  • Barriere alla collaborazione: stereotipi, percezioni, e altri fattori.
  • Lavoro in team e alleanze lavorative.
  • Comunicazione, collaborazione, pratica riflessiva, comportamenti e caratteristiche professionali.

Prerequisiti

Nessuno

Modalità didattica

Introduzione (lezione online o in presenza).

Problem based learning e discussione.

Concetti chiave (lezione online o in presenza).

Il corso utilizzerà sia la lingua inglese che l'italiano per favorire la partecipazione.

Materiale didattico

Letteratura in argomento fornita dal docente.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Annualità singola 

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Contributo dello studente apportato alla discussione.

Orario di ricevimento

Contatto del docente con e-mail: enrica.capitoni@unimib.it per fissare un appuntamento.

Export

Aims

- The student will explore the rationale for greater integration between professionals and inter-professional practice, linked to social and other drivers related to work contexts.

-The student will reflect on the characteristics and behaviours of the professional group to which he/she belongs, the key aspects of teamwork, communication, reflective practice.

- The student will understand key aspects of interprofessional collaboration.


Contents

This elective course allows students to experience a first exposure to teamwork through an "immersion" in interprofessional teams. It offers the opportunity to reflect with students from other disciplines on the integration of values, attitudes and skills for safe professional practice.


The course is based on the experience of other European Universities and the WHO guidelines (2010).

WORLD HEALTH ORGANIZATION, 2010. Framework for action on interprofessional education and collaborative practice. Geneva: WHO. Available from: https://www.who.int/hrh/resources/framework_action/en/. 


Detailed program

Concepts and reasons for interprofessional education.

Effective interprofessional practice

Problems and barriers to interprofessioanl practice (stereotypes, perceptions, and other factors).

Teamworking and working partnerhip.

Communication, collaboration, reflective practice and specific professional attributes and behaviours.

Prerequisites

None required

Teaching form

Introduction (online or in-presence lesson).


Problem based learning and discussion.


Key concepts (online or in-presence lesson).

The course will use both English and Italian to encourage participation.

Textbook and teaching resource

Scientific literature indicated during lessons and activities.

Semester

Annual-to be defined

Assessment method

Student's contribution to discussion.

Office hours

Email to : enrica.capitoni@unimib.it to fix appointment.

Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
1
Term
Annual
Activity type
Elective
Course Length (Hours)
10
Degree Course Type
6-year single cycle Master Degree

Staff

    Teacher

  • EC
    Enrica Capitoni

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics