- Medicine and Surgery
- Single Cycle Master Degree (6 years)
- Medicine and Surgery [H4102D]
- Courses
- A.A. 2020-2021
- 2nd year
- Emergency
- Summary
Course Syllabus
Obiettivi
Alla fine del corso/blocco di attività , lo studente deve essere in grado di:
Descrivere i fondamenti, i meccanismi fisiopatologici, i quadri clinici, il monitoraggio e il trattamento delle principali patologie urgenti mediche e chirurgiche.
Applicare i protocolli di rianimazione cardio-polmonare BLSD e ACLS
Contenuti sintetici
Valutazione delle condizioni generali del paziente (applicazione ABCDE)
Linee guida per il recupero e il mantenimento delle funzioni vitali (BLSD e ACLS).
Insufficienza cardiaca acuta e introduzione al supporto cardiaco (farmacologico e meccanico)
Pre Hospital Trauma Life Support (Introduzione e principi di trattamento dei pazienti traumatici in ambito pre ospedaliero)
Insufficienza respiratoria acuta e introduzione al supporto respiratorio
Shock (tipi, diagnosi e principi di trattamento).
Programma esteso
-
Accesso venoso in emergenza.
-
Registrazione dei parametri vitali in emergenza.
-
Defibrillazione e stimolazione cardiaca.
-
Simulazione della RCP.
-
Valutazione e trattamento del paziente in coma.
-
Valutazione dei pazienti sottoposti a intervento chirurgico d'urgenza.
-
Gestione delle compagnie aeree.
-
Interpretazione acido-base.
-
Trattamento dello shock.
-
Valutazione e trattamento del politrauma.
Prerequisiti
Superamento del blocco pre-clinico (fondamenti di anatomia, biochimica e fisiologia)
Modalità didattica
Didattica erogativa con 8 ore di lezioni frontali
Didattica interattiva:
- Pre Hospital Trauma Life Support (PHTLS): 8 ore con attività pratica su manichini e scenari simulati a piccoli gruppi
- Basic Life Support and Defibrillation (BLS-D): 16 ore con alternanza di lezioni frontali, esercitazioni pratiche e scenari simulati
Pediatric Basic Life Support and Defibrillation (PBLS-D): 16 ore con alternanza di lezioni frontali, esercitazioni pratiche e scenari simulati
Modulo di osservazione dell'attività di Urgenza ed Emergenza con tutoraggio dell'anestesista rianimatore di guardia emergenza/urgenza: 12 h obbligatorie per tutti gli studenti.
-
Metodologia prevista dai corsi BLSD e ACLS
-
Esercitazioni pratiche con manichini o tra studenti/insegnanti
-
Discussione di casi clinici
Materiale didattico
-
Ashish R Panchal et Al. Part 3: Adult Basic and Advanced Life Support: 2020 American Heart Association Guidelines for Cardiopulmonary Resuscitation and Emergency Cardiovascular Care. Circulation
. 2020 Oct 20;142(16_suppl_2):S366-S468 -
2021 International Consensus on Cardiopulmonary Resuscitation and Emergency Cardiovascular Care Science With Treatment Recommendations: Summary From the Basic Life Support; Advanced Life Support; Neonatal Life Support; Education, Implementation, and Teams; First Aid Task Forces; and the COVID-19 Working Group. Circulation. 2022 Mar;145(9):e645-e721.
-
Tintinalli's Emergency Medicine Manual. David M. Cline, Michael T. Fitch, O. John Ma, Rita K. Cydulka, Scott A. Joing, Vincent J. Wang. McGraw-Hill. ISBN:17-9780071837026
-
Pollak A. et Al. PHTLS 10th Edition
Periodo di erogazione dell'insegnamento
secondo semestre II anno
Modalità di verifica del profitto e valutazione
Prove in itinere:
-
Esercizi pratici (su pazienti e/o studenti)
-
Quiz a scelta multipla
Test finale dopo tutto il corso/blocco:
-
Quiz a scelta multipla
-
Esercizi pratici (su pazienti e/o studenti)
-
BLSD e ACLS
Orario di ricevimento
su appuntamento
llorini@asst-pg23.it
mmezzapesa@asst-pg23.it
Sustainable Development Goals
Aims
At the end of the course/activity block, the student will be able to:
-
Learning the basics and mechanisms of physiopathology, diagnosis, monitoring and treatment of clinical emergencies, medical and surgical.
-
Apply BLSD and ACLS cardio-pulmonary resuscitation protocols
Contents
Evaluation of the patient general conditions. (ABCDE evaluation)
Guidelines for the recovery and maintenance of the vital functions (BLSD and ACLS).
Acute cardiac failure and Introduction to cardiac support (Pharmacological and Mechanical)
Pre Hospital Trauma Life Support (Introduction and principles of treatments of traumatic Patients in Pre Hospital Setting)
Acute Respiratory Failures and Introduction to Respiratory Support
Shock (types, diagnosis and principles of treatment).
Detailed program
-
Venous access in emergency.
-
Vital signs recording in emergency.
-
Cardiac defibrillation and pacing.
-
CPR simulation.
-
Evaluation and treatment of comatose patient.
-
Evaluation of patients undergoing emergency surgery.
-
Airways management.
-
Acid base interpretation.
-
Treatment of shock.
-
Evaluation and treatment of poly trauma.
Prerequisites
Pre-clinical block (anatomy, biochemistry, physiology…) successfully passed
Teaching form
Teaching with 8 hours of frontal lessons
Interactive teaching:
- Pre Hospital Trauma Life Support (PHTLS): 8 hours with practical activity on mannequins and simulated scenarios in small groups
- Basic Life Support and Defibrillation (BLS-D): 16 hours with alternating lectures, practical exercises and simulated scenarios
Pediatric Basic Life Support and Defibrillation (PBLS-D): 16 hours with alternating lectures, practical exercises and simulated scenarios
Observation form for Urgency and Emergency activities with tutoring by the anesthetist/resuscitator on emergency/urgency duty: 12 hours compulsory for all students.
-
Methodology foreseen by the BLSD and ACLS courses
-
Practical exercises with dummies or between students/teachers
-
Discussion of clinical cases
Textbook and teaching resource
-
Ashish R Panchal et Al. Part 3: Adult Basic and Advanced Life Support: 2020 American Heart Association Guidelines for Cardiopulmonary Resuscitation and Emergency Cardiovascular Care. Circulation
. 2020 Oct 20;142(16_suppl_2):S366-S468 -
2021 International Consensus on Cardiopulmonary Resuscitation and Emergency Cardiovascular Care Science With Treatment Recommendations: Summary From the Basic Life Support; Advanced Life Support; Neonatal Life Support; Education, Implementation, and Teams; First Aid Task Forces; and the COVID-19 Working Group. Circulation. 2022 Mar;145(9):e645-e721.
-
Tintinalli's Emergency Medicine Manual. David M. Cline, Michael T. Fitch, O. John Ma, Rita K. Cydulka, Scott A. Joing, Vincent J. Wang. McGraw-Hill. ISBN:17-9780071837026
-
Pollak A. et Al. PHTLS 10th Edition
Semester
second semester 2nd year
Assessment method
Ongoing tests:
-
Practical tests/maneuvers
-
Multiple choice tests
Final test:
-
Multiple choice tests
-
Practical tests/maneuvers
BLSD and ACLS
Office hours
on appiontment
llorini@asst-pg23.it
mmezzapesa@asst-pg23.it
Sustainable Development Goals
Key information
Staff
-
Ferdinando Luca Lorini