Course Syllabus
Obiettivi
Elementi di trasformazione di gruppi funzionali e sintesi organiche
Contenuti sintetici
Si mostreranno tramite una serie di esempi alcune
reazioni organiche a uno o più passaggi coinvolgenti la trasformazione di
gruppi funzionali (disidratazione, riduzione, ossidazione) ,
una reazione di copulazione di Sali di diazonio (sintesi del metilarancio) e una condensazione aldolica.
Programma esteso
- riduzione di un chetone
- alchilazione secondo Friedel Crafts
- ossidazione di una aldeide in condiziondi di green chemistry
- disidratazione di un alcol
- sintesi di un colorante azoico
- reazione di Diels Alder
- Condensazione aldolica
Prerequisiti
Modalità didattica
Esperienze in laboratorio relative agli argomenti indicati nel programma dettagliato.
Nel periodo di emergenza Covid-19 le lezioni si svolgeranno in modalità mista: parziale presenza e lezioni ed esperienze di laboratorio videoregistrate asincrone.
In dettaglio, gli studenti saranno divisi in 3 turni ciascuno di numerosità compatibile con la massima capienza del laboratorio che ospiterà le esperienze. Ogni studente formerà un gruppo virtuale con altri 2 studenti, ciascuno afferente a un diverso turno. Ogni studente realizzerà materialmente solo una parte delle esperienze previste mentre condividerà dati e feedback relative alle altre con gli studenti afferenti allo stesso gruppo virtuale tramite piattaforma telematica.
Gli studenti saranno incoraggiati a condividere materiale audio/video da loro realizzato all'interno dello stesso gruppo virtuale.
Questo materiale sarà affiancato da videoregistrazioni editate che mostrano il docente eseguire tutte le esperienze.
Nel caso di nuovo lockdown che non consenta la realizzazione di nessuna attività in presenza il corso verrà erogato solo tramite i video realizzati dal docente affiancati da discussioni in modalità remota.
Materiale didattico
Dispense del docente. Libri di testo consigliati (non oggetto di esame):
Understanding the Principles of Organic Chemistry: A
Laboratory Course, Reprint, 1st Edition Steven F. Pedersen, Arlyn M.
Myers ISBN 9781111428167
A Small Scale Approach to Organic Laboratory Techniques,
4th Edition Donald L. Pavia, George S. Kriz, Gary M. Lampman, Randall G.
Engel ISBN 9781305253926
Periodo di erogazione dell'insegnamento
terzo anno primo semestre
Modalità di verifica del profitto e valutazione
Attitudine e risultati in laboratorio, relazioni. In dettaglio, lo studente
verrà valutato in base alla sua capacità di rispettare le misure di sicurezza e
le buone prassi del laboratorio chimico. Verrà valutata la capacità di lavorare
in gruppo oltre alla qualità dei risultati sperimentali ottenuti.
Da ultimo verrà valutata la chiarezza e completezza delle relazioni di
laboratorio (individuali) sotto i seguenti aspetti:
- capacità di gestire la teoria degli errori
- comprensione dei principi alla base delle procedure adottate
- corretta esposizione delle osservazioni sperimentali e dei risultati e loro elaborazione critica
Orario di ricevimento
su appuntamento
Aims
Elements of functional groups elaboration and organic synthesis
Contents
examples of single and/or multi step organic
reactions involving functional group transformations (dehydration, reduction, oxidation), diazocopulation reaction (synthesis of methylorange dye), and an aldol condensation
Detailed program
- reduction of a keton
- Friedel Crafts Alkylation
- Oxidation of an aldehyde under green conditions
- dehydration of an alchool
- synthesis of an azo dye
- Diels Alder reaction
- Aldol condensation
Prerequisites
Sound knowledge of basic organic chemistry, common glassware, basic lab techniques and physicochemical principles of purification techniques and qualitative analysis (i.e. simple and fractional distillation, steam distillation, melting point). Such knowledge is summarized in the recommended books.
Teaching form
Lab experiences about the reactions and processes described in the detailed program
During the period of covid-19 pandemic the lessons will be delivered in a blended mode: part of the lessons and activities in the lab and part of them with videorecorded media.
In detail, the students will be assigned to 3 shifts according to the reduced capacity of the lab in order to comply with social distancing and safety rules. Every student will be part of a virtual group with other 2 students from different shifts. Each of them will execute only a fraction of activities in the lab while sharing data and feedbacks relative to the other ones with other members of the same virtual group through the online platform (LMS or other).
The students will be advised to realize and share their own media amongts the virtual group.
This material will be supported by edited videorecordings made available by the teacher for every activity.
In the case of a new stricter lockdown preventing the presence of students in the lab, the course will be issued using the pre-recorded videos along with remote discussion activities.
Textbook and teaching resource
lab book prepared by the teacher.
Suggested books:
Understanding the Principles of Organic Chemistry: A
Laboratory Course, Reprint, 1st Edition Steven F. Pedersen, Arlyn M.
Myers ISBN 9781111428167
A Small Scale Approach to Organic Laboratory Techniques, 4th Edition Donald L. Pavia, George S. Kriz, Gary M. Lampman, Randall G. Engel ISBN 9781305253926
Semester
third year first semester
Assessment method
In details, the student will be evaluated on the basis of the capability to safely work in an organic chemistry lab, according to the best practices for every procedure. The capability to work in a team as well as the experimental results will be evaluated Finally, the quality and clarity of (individual) lab reports will be evaluated according to these points:
- handling of errors in calculations
- comprehension of basic principles of the lab procedures
- exhaustive and correct exposition of experimental observations and results along with their discussion
A description of the report structure with a short description of the sections will be made available.
Office hours
upon request