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Percorso della pagina
  1. Science
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  3. Informatica [E3102Q - E3101Q]
  4. Courses
  5. A.A. 2020-2021
  6. 3rd year
  1. Computer Graphics
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Computer Graphics
Course ID number
2021-3-E3101Q134
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
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Obiettivi

Lo studente acquisirà competenze per la progettazione e l'implementazione di algoritmi
per la computer grafica 2D e 3D. In particolare sarà in grado di applicare le
competenze acquisite per sviluppare applicazioni basate sulle API di rendering OpenGL e
sfruttando le potenzialità di una pipeline di rendering programmabile attraverso l'uso degli
shader.

Contenuti sintetici

Strumenti di costruzione, trasformazione e presentazione di modelli geometrici per la
grafica tridimensionale. Elementi alla base della computer grafica standard 3D. Creazione
di applicazioni di computer grafica utilizzando le tecniche di riferimento e gli standard
più diffusi.

Programma esteso

Introduzione alle pipeline di rendering 3D
 - Fissa
 - Programmabile

OpenGL
 - Introduzione alle API
 - Logica di funzionamento
 - Gli shaders
 - Linguaggio GLSL (OpenGL Shading Language)

Strumenti di sviluppo
 - G++
 - GLEW
 - FREEGLUT
 - GLM
 - ASSIMP

Matematica per la computer grafica

Il processo di rendering
 - Modellazione 3D
 - Trasformazioni geometriche 
 - Cambi di sistemi di riferimento       
 - Trasformazione di camera
 - Trasformazione di proiezione
 - Trasformazione Viewport
 - Clipping           
 - Hidden surface removal
 - Depth test
           
Approssimare la luce
 - Modelli di Illuminamento locale
 - Algoritmi di Shading

Dare i dettagli
 - Texture Mapping
 - Bump Mapping
 - Shadow Mapping
 - Environment Mapping
           
Physical Based Rendering
 - Modelli di illuminamento globale
 - Ray Tracing
          
Esempi di software di modellazione 3D
 - Blender
 - POVray

Prerequisiti

Lo studente dovrà necessariamente avere una buona conoscenza di almeno un linguaggio di
programmazione (preferibilmente C++). Necessarie conoscenze di algebra lineare e geometria.


Modalità didattica

L'insegnamento è erogato in linga Italiana.

Lezioni frontali, esercitazioni e laboratori.

Nel periodo di emergenza Covid-19 la modalità di erogazione dell'insegnamento viene modificata. Le lezioni, esercitazioni e laboratori saranno erogati  da remoto.

Materiale didattico

Steven K. Feiner, Andries van Dam, John F. Hughes, Morgan McGuire, David F. Sklar, James D. Foley, Kurt Akeley, Computer Graphics: Principles and Practice, Third Edition, Addison-Wesley Professional

Graham Sellers, Richard S. Wright Jr., Nicholas Haemel, "OpenGL Superbible: Comprehensive Tutorial and Reference" 7th edition, Addison-Wesley.

Slides e dispense.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

III° anno. Secondo Semestre.

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Nel periodo di emergenza Covid-19 l'esame consiste in un progetto ed un orale. Gli esami orali saranno solo telematici. Verranno svolti utilizzando la piattaforma WebEx e nella pagina e-learning dell'insegnamento verrà riportato un link pubblico per l'accesso all'esame di possibili spettatori virtuali.

Se la situazione lo consente, verrà considerata lintroduzione di uno scritto che sostituirà parzialmente l'orale. Il progetto rimane parte dell'esame.

Il progetto di Informatica grafica ha lo scopo di farvi prendere dimestichezza con gli argomenti visti a lezione applicando le conoscenze in nuovi contesti. Il progetto può essere realizzato in una o più delle seguenti modalità:

  1. aggiungere nuove funzionalità grafiche nel codice fatto a lezione.
  2.  realizzare dei modelli 3D completi di texture.
  3.  analizzare tecniche di rendering avanzate.

La successiva discussione consente di verificare l'apprendimento dei concetti spiegati a lezione e la loro corretta applicazione all'interno del progetto sviluppato.

Non sono previste prove in itinere.

Orario di ricevimento

Su appuntamento

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Aims

The student will acquire skills for the design and the implemention of 2D and 3D computer graphics algorithms.
In particular it will be able to apply the
acquired skills to develop applications based on the OpenGL rendering API and
exploiting the potential of a programmable rendering pipeline through the use of the graphic shaders.

Contents

Tools for construction, transformation and presentation of geometric models in a 3D world. Basic knowledge of standard 3D computer graphics pipelines and API. Creation of computer graphics applications using state-of-the-art techniques and the most widespread reference standards.

Detailed program

Introduction to the 3D rendering pipelines
  - Fixed
  - Programmable

OpenGL
  - Introduction to the API
  - Working logic
  - The shaders
  - GLSL language (OpenGL Shading Language)

Development tools
  - G++
  - GLEW
  - FREEGLUT
  - GLM
  - ASSIMP

Mathematics for computer graphics

The rendering process
  - 3D modeling
  - Geometric transformations
  - Change of reference systems
  - Room transformation
  - Projection transformation
  - Viewport transformation
  - Clipping
  - Hidden surface removal
  - Depth test
           
Approximating the light
  - Local illuminance models
  - Shading algorithms

Giving the details
  - Texture Mapping
  - Bump Mapping
  - Shadow Mapping
  - Environment Mapping
           
Physical Based Rendering
  - Global illumination models
  - Ray Tracing
          
Examples of 3D modeling software
  - Blender
  - POVray

Prerequisites

The student must necessarily have a good knowledge of at least one programming language
(preferably C++), of linear algebra, and geometry.

Teaching form

Teaching given in Italian.

Lectures, exercises, and practice labs.

During the Covid-19 emergency period, the method of teaching delivery is changed. Lessons, exercises, and laboratory sessions will be delivered remotely.

Textbook and teaching resource

Steven K. Feiner, Andries van Dam, John F. Hughes, Morgan McGuire, David F. Sklar, James D. Foley, Kurt Akeley, Computer Graphics: Principles and Practice, Third Edition, Addison-Wesley Professional

Graham Sellers, Richard S. Wright Jr., Nicholas Haemel, "OpenGL Superbible: Comprehensive Tutorial and Reference" 7th edition, Addison-Wesley.

Slides and handouts.


Semester

III° year. Second Semester.

Assessment method

During the Covid-19 emergency period, the assessment is composed of a project and an oral exams. The oral exam will only be online, and it will be carried out using the WebEx platform and on the e-learning page of the course there will be a public link for access to the examination of possible virtual spectators.

Depending on the current events, it will be considered the introduction of a written exam which will partially replace the oral exam. The projet will still be part of the exam.

The project aims to make you familiar with the topics seen in class by applying them in new contexts. The project can be carried out in one or more of the following ways:

  1. add new graphic features in the code done in class.
  2. create 3D models complete with textures.
  3. analyze advanced rendering techniques.

The oral exam consists in a questions about the technical and theoretical choices made in the project, and the topics of the lectures.

There are no ongoing tests.

Office hours

By appointment

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Key information

Field of research
INF/01
ECTS
8
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
72
Degree Course Type
Degree Course

Staff

    Teacher

  • SB
    Simone Bianco
  • Gianluigi Ciocca
    Gianluigi Ciocca
  • DM
    Davide Marelli

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

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