Syllabus del corso
Area di apprendimento
Obiettivi formativi
Conoscenza e comprensione
L’indagine nel mondo reale. Le scale di misura. Dai concetti alle variabili: l'operazionalizzazione dei concetti nelle misure statistiche. Metodologia di produzione dei dati nelle fonti ufficiali, con particolare attenzione all'attività istituzionale dell'Istituto Nazionale di Statistica- Istat. L'Istat nel network sovranazionale dell'informazione statistica dell'Unione Europea- Eurostat.
Statistica descrittiva: sintesi quantitativa dei fenomeni comportamentali e psicosociali. L’analisi mono e bivariata.
Introduzione all’inferenza statistica.
Capacità di applicare conoscenza e comprensione
La conoscenza statistica come interdisciplinarietà. Riconoscere i dati e integrarli con altre fonti informative.
Tecniche di analisi dei dati mediante software, in particolare IBM SPSS, con cenni all'open source. Identificazione degli elementi fondamentali per la comprensione quantitativa di situazioni e fenomeni. Corretta impostazione delle premesse statistiche e dei passi risolutivi. Computo o stima degli elementi individuati mediante i software di elezione. Adeguata elaborazione e lettura dei risultati ottenuti.
Nelle statistiche ufficiali, riconoscimento della metadatazione e della qualità dei dati. Nei diversi media, lettura critica dell’informazione numerica.
Contenuti sintetici
Programma esteso
· Le scale di misura.
· La raccolta dei dati.
· Le fonti statistiche ufficiali. Tipologie di indagini.
· La qualità dei dati: concetti e definizioni.
· Le variabili statistiche. Rappresentazione grafica.
· Misure di sintesi e di posizione. Medie alla Herzel.
· Mutua variabilità e dispersione.
· Confronti fra grandezze. Rapporti e indici. Indicatori compositi.
· Analisi bivariata: contingenza, cograduazione e correlazione.
· Elementi di probabilità. Distribuzioni notevoli. Dalla popolazione al campione.
· Inferenza: verifica di ipotesi e intervalli di confidenza. ·
·Verifica di ipotesi per l’eguaglianza delle medie nel caso di due campioni indipendenti o appaiati
· La verifica di ipotesi nell’analisi bivariata.
Prerequisiti
Matematica: competenze comuni alle scuole secondarie di primo grado.
Informatica: si richiedono le competenze stabilite dal corso di Informatica (corso obbligatorio del primo semestre). La revisione in aula informatica delle funzioni più richieste consentirà di attivare attività di sostegno, ove necessario.
Metodi didattici
Il corso comprende lezioni frontali ed esercitazioni in laboratorio.
Le lezioni frontali in aula si sviluppano secondo due moduli tematici.
Il primo modulo riguarda le conoscenze teoriche della metodologia statistica, che vengono esposte privilegiando la comprensione dei concetti e del ragionamento alla base della formulazione analitica. Il secondo modulo tematico riguarda l’accesso alle fonti ufficiali di dati. Vengono esplorati i siti dell’Istat come coordinato dall'Eurostat, con particolare riguardo al database aperto al pubblico, articolato in diversi ambiti disciplinari. Si risale alla documentazione on line relativa, con particolare attenzione alla metadatazione e alla qualità dei dati.
L'attività di laboratorio si sviluppa in accordo ai due moduli teorici sopra indicati, così da applicare le conoscenze
teoriche acquisite, mediante rispettivamente l’uso del software IBM Spss con anche open
source per il computo statistico e l'esplorazione dei siti statistici per le fonti ufficiali. L'attività hands-on è supportata da esercizi e simulazioni a libero accesso predisposte sulla piattaforma didattica.
Una parte delle lezioni è dedicata a compendiare i due moduli, collocando le misure apprese a livello metodologico nel quadro dell'informazione statistica fruibile correntemente. Sotto il profilo didattico, questa competenza è perseguita mediante la discussione dell’informazione numerica fornita dai diversi media, anche nel confronto con le statistiche ufficiali. La discussione avviene in gruppi in base alle tematiche di interesse personale.
Modalità di verifica dell'apprendimento
L’esame si compone di due parti, in due momenti distinti.
A partire dalle discussioni in aula ed anche dagli apprendimenti in altri corsi già svolti, ogni studente e studentessa elabora una lettura critica dell’informazione ufficiale su un argomento a scelta in un project work nel quale si esplicita il criterio di scelta dell'informazione ufficiale, la sua identificazione metodologica insieme alla sua corretta metadatazione, la delimitazione semantica. Quindi l'informazione statistica scelta viene confrontata criticamente con l'informazione corrente, fornita da un paio di media distinti, relativamente allo stesso ambito tematico. A discrezione dello studente o della studentessa, il project work può essere consegnato in itinere, durante il corso ad una data intermedia prestabilita, oppure entro la scadenza dell’iscrizione alla prova finale.
La prova finale è informatizzata e prevede la soluzione di quesiti statistici nel quadro di un'analisi statistica descrittiva e inferenziale complete, di base, su dati di simulazione di una rilevazione effettiva. Lo svolgimento è richiesto mediante l’utilizzo di Spss e il completamento a due domande di approfondimento teorico sui procedimenti utilizzati. Le risposte agli esercizi sono presentate in forma di risposta chiusa o di domande a risposta mutipla. Le domande aperte sono volte ad accertare lo spessore della comprensione metodologica, la capacità di orientamento in relazione al quesito, di riconoscimento delle possibilità risolutive in termini statistici-computazionali. Le risposte sono a componimento e ne viene valutato il rigore nel riconoscere gli aspetti del fenomeno messi in luce dall’informazione numerica, la consequenzialità delle proposte di elaborazione e la capacità critica nell’interpretazione. La prova computerizzata è corredata dalla produzione di grafici, in ragione della loro importanza nella comunicazione contemporanea.
Per gli studenti che lo richiedano, o su richiesta della docente, è previsto anche un orale, ovvero un colloquio sugli argomenti svolti a lezione in forma di domande aperte. Tale colloquio può portare fino a un aumento o decremento di 2 punti sul punteggio dell’esame scritto.
Le modalità di erogazione dell'esame verranno definite e aggiornate sulla base delle regole di Ateneo per la gestione dell'emergenza COVID-19.
Testi di riferimento
Aron, A., Coups, E.J., Aron, E.N. (2018). Fondamenti di Statistica. Introduzione alla Ricerca in Psicologia. Pearson Editore. ISBN: 9788891905185
Edizione digitale: ISBN9788891911841
Learning area
Area n. 3: Study of socio-economical and cultural aspects related to communication processes
Learning objectives
Knowledge and understanding
Real-world investigation. Measurement Scales. From concepts to variables: operationalization of concepts into statistical measures. Data production methodology in official statistics, with special regard to the institutional role of the National Institute of Statistics - Istat. Istat in the supranational network of the European Union statistical information - Eurostat.
Descriptive statistics: the quantitative synthesis of psychosocial and behavioural phenomena. Uni- and bivariate analysis.
Introduction to statistical inference.
Applying knowledge and understanding
Statistical knowledge as interdisciplinarity. Recognizing and integrating data with other information sources.
Basic skills in data analysis techniques, in particular, applying software IBM SPSS, with mention to open source packages. Identification of crucial elements for the quantitative analysis of situations and phenomena. Proper setting of the statistical premises and of procedural steps. Computation or estimation of the identified elements by means of the selected packages. Suitable elaboration and understanding of analytical results. In official statistics, metadata recovering and data quality assuring. Critical reading of numerical information as reported in the different media.
Contents
The course provides students with theoretical knowledge and analytical tools for processing qualitative and quali-quantitative data. Methods for data production are explored with reference to official domestic statistics as part of the Eurostat network. The operationalization of concepts and phenomena, the identification of their measurement scales are explained with reference to multidisciplinary fields, in the first place referred to acquired undergraduate courses. The didactic promotes self-directed learning in statistical-computational reasoning, in mastering basic data analysis skills and in accessing numerical information disseminated both by official agencies and in the media. Embracing the didactical distinction between descriptive and inferential statistics, the course sketches also experimental statistics. So-called self-reported data are faced mainly in the context of participation and e-participation.
Detailed program
· Measurement scales.
· Data collection.
·Official statistics. Types of data collection and surveys.
· Data quality: concepts and definitions.
· Statistical variables. Graphical representation.
· Measures of synthesis and position. Herzel.
· Variability and dispersion.
· Ratios and indexes. Composite indicators.
· Bivariate analysis. Contingency, Spearman and Pearson correlation.
· Principles of probability. Notable probability distributions. From population to samples.
· Inference: hypothesis testing and confidence intervals.
· Test of hypothesis for the difference of two means: the cases of independent or paired samples.
·Null hypothesis testing in bivariate analysis.
Prerequisites
Base math: high school commonly shared knowledge.
Informatics: competences related to the first-semester course are required. A revision of basic informatics knowledge will be performed hands-on in computer laboratories. Specific support paths will be devised when needed.
Teaching methods
The course includes both frontal lessons and computer laboratory applications.
The first module develops along with two thematic modules. The first module concerns statistical methodology, with emphasis on the meaning and the rationale at the basis of statistics analytical concepts. Mastering access to official statistics is at the core of the second thematic module. Istat web site as a node of the Eurostat network, together with their open database, is widely explored with reference to various disciplinary fields. Students practice how to retrieve the online documentation of interest, taking into account data quality assurance and metadata retrieval.
Computer-assisted practise develops along with the two modules aforementioned, so as to apply the learned concepts, by means respectively of IBM Spss software together with open-source packages for statistical computation and of direct exploration of statistical websites for official statistics. Hands-on activities are integrated with exercises and simulations on the didactic web platform.
Some lessons are devoted to integrating the two modules, placing the methodological measures within the current widely accessible statistical information. The devoted teaching strategy consists of the discussion of the data streaming in the media also in light of the comparison with official sources. Such a discussion is privileged in groups on the basis of themes of interest.
Assessment methods
The examination is composed of two parts, in two distinct moments.
Moving from the topics faced in the classroom and even from other undergraduate courses, every student develops a critical reading of official statistics related to a chosen topic in a project work. The latter explicits the logic in choosing the topic, its methodological identification together with its proper metadata, its semantic delimitation. Therefore the chosen official statistical topic is critically compared with current general information, as provided by a couple of media extracts. At the student's discretion, the project work may be completed in itinere, within an established date, else within the terms for enrolling to the final examination.
The final examination is computerized and it consists of the statistical design and solution of problems, in the context of a descriptive and inferential analysis on a data set that simulates real cases. The step-by-step solution to the exercises is performed by means of the IBM Spss software, and answers are provided as numerical closed quizzes or multiple-choice tests. Thereafter, two open questions in the form of componement ascertain the actual understanding of the methods implied and the problem-solving attitude on a computational-statistical ground.
The computerised examination is completed with the production of statistical graphs, due to their relevance in nowadays data information.
Upon student’s or professor’s request, an oral examination can integrate the computerized exam spacing on all the course topics, with open questions. The written evaluation can either increase or decrease the final grade up to a maximum of 2 points.
The modality of such exam will be updated in accordance with the rules for COVID-19 emergency.
Textbooks and Reading Materials
Aron, A., Coups, E.J., Aron, E.N. (2018). Fondamenti di Statistica. Introduzione alla Ricerca in Psicologia. Pearson Editore. ISBN: 9788891905185
Digital edition: ISBN9788891911841