Syllabus del corso
Obiettivi formativi
Conoscenze e comprensione
Offrire le competenze di base relative ai metodi e alle tecniche della ricerca sul turismo utili nell’ambito dell’attività professionale.
Far apprendere e sperimentare alcune competenze metodologiche di base attraverso le esercitazioni guidate che affiancano le lezioni.
Capacità di applicare conoscenza e comprensione
Dare modo agli studenti
di orientarsi nel panorama dei diversi tipi di ricerca empirica e
dell’informazione statistica nell'ambito del turismo,in vista di un uso critico e consapevole
Contenuti sintetici
- Introduzione alla ricerca sul turismo
- Tecniche di raccolta dei dati qualitative e quantitative
- L'analisi dei dati
-Communicare i risultati
Programma esteso
-I paradigmi della ricerca sociale
-Introduction to tourism research. what, why and who
-The research process
-Ethics in research
-Secondary data sources (including DEMO ISTAT)
-Observation
-Qualitative interviews
-Focus groups
-Other qualitative data collection tecniques
-The survey
-Experimental research
-Case study method
-Sampling
-The analysis of secondary dataù
-The research report
Prerequisiti
Conoscenza dei concetti fondamentali di metodologia della ricerca sociale
Metodi didattici
Lezioni
in aula, e-learning ed esercitazioni individuali. Si ricorda che è disponibile
una piattaforma e-learning, a cui gli studenti sono invitati ad iscriversi
Modalità di verifica dell'apprendimento
Prova
scritta composta da test a risposta multipla (26 domande) e una domanda aperta (4 punti). La prova è volta a verificare le conoscenze di base della metodologia della ricerca e le capacità di applicazione di tali conoscenze a casi studio concreti.
Testi di riferimento
1. Veal A. J. Research Methods for Leisure and Tourism. Harlow : Pearson. 2018 (Fifth edition). Chapters 1 till 12; chapter 18. Chapter 13, only sections 1, 2, 3, 6.
https://www.amazon.co.uk/Students-Writing-Dissertations-Tourism-Disciplines/dp/0415460190
3. Project Planner (Sage Research Methods), available at: http://methods.sagepub.com.proxy.unimib.it/project-planner/defining-a-topic
4. The videos and all materials available in the section "Study materials" of the e-learning website.
Learning objectives
Knowledge and understanding
To teach students methods and techniques of tourism research that are useful in professional activities. To teach students some basic methodological skills through guided training.
Applying knowledge and understanding
To give students an orientation on the different kinds of empirical research and statistical information in the tourism field, and to teach them to use these in a critical and conscious mannerContents
- Introduction to tourism research
- Qualitative and quantitative data collection tecniques
- Data analysis
-Communicating results
Detailed program
-Introduction to tourism research. what, why and who
-The research process
-Ethics in research
-Secondary data sources (including DEMO ISTAT)
-Observation
-Qualitative interviews
-Focus groups
-Other qualitative data collection tecniques
-The survey
-Experimental research
-Case study method
-Sampling
-The analysis of secondary dataù
-The research report
Prerequisites
Basic understanding of social research methodology
Teaching methods
Lectures,
e-learning, individual exercises
Assessment methods
Written
examination constituted of a multiple choice test (26 score) and an open question (4 score). The examinations aims to assess the basic knowledge of social research methodology and the ability to apply such skills to real cases.
Textbooks and Reading Materials
1. Veal A. J. Research Methods
for Leisure and Tourism. Harlow : Pearson. 2018 (Fifth edition).
Chapters 1 till 12; chapter 18. Chapter 13, only sections 1, 2, 3, 6.
https://www.amazon.co.uk/Students-Writing-Dissertations-Tourism-Disciplines/dp/0415460190
3. Project Planner (Sage Research Methods), available at: http://methods.sagepub.com.proxy.unimib.it/project-planner/defining-a-topic
4. The videos and all materials available in the section "Study materials" of the e-learning website.