- Area Giuridica
- Corso di Laurea Triennale
- Scienze dei Servizi Giuridici [E1401A]
- Insegnamenti
- A.A. 2020-2021
- 1° anno
- Economia Aziendale
- Introduzione
Syllabus del corso
Obiettivi formativi
Il corso si propone di trasmettere i fondamenti dell'economia aziendale e di motivare coloro che si avvicinano al mondo aziendale ad una ricerca più approfondita dei concetti essenziali. Al termine del corso, lo studente dovrà dimostrare di aver acquisito i principi fondamentali e il linguaggio tipico dell’economia aziendale, nonché capacità di analisi e di interpretazione dei fenomeni e dei dati aziendali ed infine di loro lettura critica in un'ottica di formulazione e argomentazione di giudizi autonomi sull'ambiente economico, sul governo, sulla gestione, sull'organizzazione, sul sistema contabile e di pianificazione e controllo, sulla strategia aziendale e sui gruppi aziendali.
Essendo l'economia aziendale la scienza dell'amministrazione economica delle aziende, lo studente dovrà essere in grado di comprendere le condizioni di esistenza e le manifestazioni di vita delle aziende.
Contenuti sintetici
Il corso si concentra sullo studio delle tematiche connesse all’economia aziendale ovvero l'azienda e l'ambiente, la corporate governance, la gestione aziendale, l'organizzazione, il sistema informativo aziendale, il sistema di rilevazione contabile, il sistema di pianificazione e controllo, la strategia aziendale, i gruppi di aziende, la responsabilità sociale d’azienda.
Programma esteso
Introduzione
Scienza – teoria dei beni e bisogni – ruolo – teorie decisionali
Capitolo I - L’azienda e l’ambiente
1.1. La dottrina economico-aziendale
1.2. L’evoluzione del concetto d’azienda come sistema economico-sociale
1.3. Il concetto di valore
1.4. Il sistema ambiente
1.5. Le relazioni azienda-ambiente
1.6. Soggetto giuridico e soggetto economico
1.7. La classificazione delle aziende
1.8. Analisi sistemica dell’azienda
1.9. Analisi per funzioni aziendali o attività generatrici di valore
Capitolo II - La Corporate Governance
2.1. Aspetti definitori
2.2. Profili evolutivi della Corporate Governance
2.3. I diversi approcci di analisi della Corporate Governance
2.4. Il tema della governance nell’ordinamento italiano
Capitolo III - La gestione aziendale
3.1. La gestione aziendale: premesse teoriche
3.2. Le quattro operazioni della gestione
3.3. La prima operazione di gestione: il finanziamento
3.3.1. L’operazione di finanziamento: approfondimenti
3.3.2. Il capitale di rischio nelle società di capitali: il conferimento di denaro
3.3.3. Il capitale di rischio nelle società di capitali: il conferimento in natura
3.3.4. Gli aumenti e le riduzioni di capitale sociale
3.3.5. I mutui e i prestiti obbligazionari
3.4. La seconda operazione di gestione: l’investimento
3.4.1. L’investimento nei fattori pluriennali
3.4.2. L’investimento nei fattori d’esercizio
3.5. La terza operazione di gestione: la trasformazione
3.6. La quarta operazione di gestione: il disinvestimento
Capitolo IV - L’organizzazione
4.1. Il concetto di organizzazione
4.2. Le variabili organizzative
4.3. I modelli organizzativi
4.4. Le strutture organizzative
4.4.1. La struttura organizzativa elementare
4.4.2. La struttura organizzativa funzionale
4.4.3. La struttura organizzativa divisionale
4.4.4. La struttura organizzativa a matrice
4.4.5. La struttura organizzativa per processi
4.5. La gestione della risorsa umana
4.5.1. L’amministrazione del personale
4.6. La valutazione del fattore lavoro e la politica retributiva (CENNI)
4.6.1. La valutazione della posizione (CENNI)
4.6.2. La valutazione delle competenze (CENNI)
4.6.3. La valutazione della prestazione (CENNI)
4.6.4. I sistemi misti d’analisi e valutazione dinamica (CENNI)
4.7. La politica retributiva dell’azienda
4.7.1. Le forme retributive
4.7.1.1. Gli istituti retributivi di base e gli istituti retributivi aggiuntivi
4.7.1.2. Gli altri istituti retributivi e le componenti non monetarie
4.8. Il costo della risorsa umana
4.8.1. I costi retributivi e non retributivi
4.8.2. I costi fissi e variabili
8.3. I costi diretti ed indiretti
4.8.4. I costi per le decisioni ed il controllo
4.8.5. I costi dell’assenteismo e del turnover
Capitolo V - Il sistema informativo aziendale
5.1. Il sistema informativo aziendale
5.2. Caratteristiche del sistema
5.3. I sistemi di rilevazione
Capitolo VI - Il sistema di rilevazione contabile
6.1. Introduzione alle rilevazioni contabili
6.2. Il funzionamento dei conti
6.3. La struttura del piano dei conti
6.4. Le scritture contabili e i libri obbligatori
6.5. Le scritture di chiusura
6.5.1. L’inventario fisico di magazzino
6.5.2. Le scritture di assestamento
6.5.2.1. Le scritture di completamento
6.5.2.2. Le scritture di integrazione
6.5.2.3. Le scritture di rettifica
6.5.2.4. Le scritture di ammortamento
6.6. Il bilancio di esercizio
6.6.1. I principi di redazione del bilancio
6.6.2. Lo Stato Patrimoniale
6.6.3. Il Rendiconto finanziario
6.6.4. Il Conto Economico
6.6.4.1. I requisiti del Reddito di esercizio
6.6.4.2. Il valore della produzione
6.6.4.3. I costi della produzione
6.6.4.4. Oneri e proventi
6.6.4.5. Rettifiche di valore di attività e passività finanziarie
6.6.5. Altri risultati di esercizio
6.6.5.1. Il valore aggiunto
6.6.5.2. Il reddito cooperativo
6.6.5.3. Il margine operativo lordo
6.7. Analisi di bilancio (CENNI)
7.1. Gli indici di composizione (CENNI)
6.7.1.1. Gli indici relativi agli impieghi (CENNI)
6.7.1.2. Gli indici relativi alle fonti (CENNI)
6.7.2. Gli indici di correlazione strutturale (CENNI)
6.7.2.1. Margine di struttura (CENNI)
6.7.2.2. Margine di tesoreria (CENNI)
6.7.3. Gli indici di redditività (CENNI)
6.7.3.1. Il Return on Equity (ROE) (CENNI)
6.7.3.2. Il Return on Investment (ROI) (CENNI)
Capitolo VII - Il sistema di pianificazione e controllo
7.1. Il concetto di pianificazione
7.2. Il processo di pianificazione
7.3. Lo svolgimento del processo di pianificazione
7.4. Il sistema di controllo di gestione
7.5. Relazioni tra pianificazione e controllo di gestione
7.6. I fattori critici, le aree critiche di gestione, le variabili chiave (CENNI)
7.7. Le componenti del sistema di controllo (CENNI)
7.7.1. La struttura organizzativa (CENNI)
7.7.1.1. Classificazione dei centri di responsabilità
7.7.1.2. Costruzione dei centri di costo
7.8. La struttura tecnico-contabile del sistema di controllo e le relazioni con il sistema informativo
7.8.1. Gli elementi costitutivi della struttura tecnico-contabile del sistema di controllo
7.8.2. Il processo (CENNI)
7.8.3. La determinazione dei costi
7.8.3.1. I costi
7.8.3.2. La classificazione dei costi
7.8.3.3. Tipologie di centri di costo
7.8.3.4. Determinazione del punto di pareggio (Break Even Point)
7.8.3.5. I costi standard
7.9. Il budget
7.10. Il reporting
Capitolo VIII - La strategia aziendale
8.1. La strategia
8.1.1. Diversi concetti di strategia
8.2. L’orientamento strategico di fondo
8.2.1. Il campo di attività
8.2.2. L’orizzonte temporale
8.3. Corporate strategy
8.3.1. Le strategie di portafoglio
8.4. La strategia competitiva
Capitolo IX - I gruppi di aziende e CENNI sul bilancio consolidato
9.1. Introduzione
9.2. I gruppi di aziende: aspetti giuridici
9.3. Le Ragioni Economiche e Strategiche alla Base dei gruppi di aziende
9.4. I gruppi di aziende: aspetti economico-aziendali
9.5. Le architetture formali dei gruppi di aziende
9.6. La formazione dei gruppi di aziende
9.7. Le principali tipologie dei gruppi di aziende
9.8. Considerazioni di sintesi
Approfondimento - Corporate social responsibility (CSR)Metodi didattici
Lezioni frontali
Nel periodo di emergenza Covid-19 le lezioni si svolgeranno in modalità mista: parziale presenza e lezioni videoregistrate asincrone/sincrone.
Modalità di verifica dell'apprendimento
Prova scritta su tutto il programma (durata 1 ora):
- 20 domande a risposta multipla (1 punto per risposta corretta, 0 punti per risposta errata)
- 2 esercizi (5 punti per esercizio corretto, 0-4 punti per esercizio errato o parzialmente corretto).
Prova orale su tutto il programma (solo in caso di superamento della prova scritta con punteggio pari o superiore a 18/30):
- Domande aperte in cui viene testata la capacità dello studente di argomentare (voto assegnato fino 30/30 con lode).
Voto finale: media tra voto della prova scritta e voto della prova orale.
Non sono previste prove intermedie.
Nel periodo di emergenza Covid-19 gli esami saranno a distanza.
Testi di riferimento
L'economia aziendale oggi - (a cura di) Paola Orlandini. Giappichelli Editore – Torino
L'economia aziendale oggi, eserciziario - Stefano Amelio. Giappichelli Editore - Torino
Learning objectives
The course aims to convey the fundamentals of business administration and to motivate those who approach the business world to a more in-depth research of the essential concepts. At the end of the course, the student must demonstrate that he has acquired the fundamental principles and the typical language of the business administration, as well as the ability to analyze and interpret the corporate phenomena and data and finally their critical reading in a formulation and argumentation aim of independent judgments on the economic environment, on the government, on management, on the organization, on the accounting and planning and control system, on the corporate strategy and on the business groups.
Being business administration the science of economic administration of companies, the student should be able to understand the conditions of existence and life manifestations of companies.
Contents
The course focuses on the study of issues related to the business administration: firm and environment (framework), corporate governance, corporate management, corporate organization, corporate informative system, accounting system, programming and control system, corporate strategy, corporate groups, corporate social responsibility.
Detailed program
Introduction
Science - theory of goods and needs - role - decision theories
1) Firm and environment (framework) (chapter 1)
1.1. The economic-business doctrine
1.2. The evolution of the concept of company as an economic-social system
1.3. The concept of value
1.4. The environment system
1.5. Company-environment relationships
1.6. Legal entity and economic entity
1.7. The classification of companies
1.8. Systemic analysis of the company
1.9. Analysis for business functions or value generating activities
2) Corporate governance (chapter 2)
2.1. Definitory aspects
2.2. Evolutionary profiles of Corporate Governance
2.3. The various analytical approaches of Corporate Governance
2.4. The theme of governance in the Italian legal system
3) Corporate management (chapter 3)
3.1. Business management: theoretical premises
3.2. The four operations of management
3.3. The first management operation: financing
3.3.1. The financing operation: in-depth analysis
3.3.2. Venture capital in joint-stock companies: the provision of money
3.3.3. Risk capital in joint-stock companies: the contribution in kind
3.3.4. Increases and reductions in share capital
3.3.5. Mortgages and bond loans
3.4. The second management operation: the investment
3.4.1. Investment in multi-year factors
3.4.2. Investment in operating factors
3.5. The third management operation: transformation
3.6. The fourth management operation: disinvestment
4) Corporate organization (chapter 4)
4.1. The concept of organization
4.2. Organizational variables
4.3. Organizational models
4.4. Organizational structures
4.4.1. The elementary organizational structure
4.4.2. The functional organizational structure
4.4.3. The divisional organizational structure
4.4.4. The matrix organizational structure
4.4.5. The organizational structure for processes
4.5. The management of human resources
4.5.1. Staff administration
4.6. The evaluation of the labor factor and the remuneration policy (QUICK REFERENCE)
4.6.1. The evaluation of the position (QUICK REFERENCE)
4.6.2. Evaluation of skills (QUICK REFERENCE)
4.6.3. Performance evaluation (QUICK REFERENCE)
4.6.4. Mixed systems for analysis and dynamic evaluation (QUICK REFERENCE)
4.7. The company's remuneration policy
4.7.1. The retributive forms
4.7.1.1. Basic salary institutions and additional remuneration institutions
4.7.1.2. The other salary institutions and non-monetary components
4.8. The cost of the human resource
4.8.1. Salary and non-remuneration costs
4.8.2. Fixed and variable costs
8.3. Direct and indirect costs
4.8.4. The costs for decisions and control
4.8.5. The costs of absenteeism and turnover
5) Corporate informative system (chapter 5)
5.1. The company information system
5.2. System features
5.3. Detection systems
6) Accounting system (chapter 6)
6.1. Introduction to accounting records
6.2. The functioning of the accounts
6.3. The structure of the chart of accounts
6.4. Accounting entries and mandatory books
6.5. The closing writings
6.5.1. The physical inventory of warehouse
6.5.2. The settling scripts
6.5.2.1. The completion scripts
6.5.2.2. The integration scripts
6.5.2.3. The rectification writings
6.5.2.4. Depreciation records
6.6. The financial statements
6.6.1. The principles of drafting
6.6.2. The Balance Sheet
6.6.3. The financial statement
6.6.4. The Income Statement
6.6.4.1. The requirements of the operating income
6.6.4.2. The value of production
6.6.4.3. Production costs
6.6.4.4. Charges and income
6.6.4.5. Value adjustments to financial assets and liabilities
6.6.5. Other operating results
6.6.5.1. The added value
6.6.5.2. Cooperative income
6.6.5.3. Gross operating margin
6.7. Analysis (QUICK REFERENCE)
7.1. The composition indexes (QUICK REFERENCE)
6.7.1.1. The indices relating to uses (QUICK REFERENCE)
6.7.1.2. The indices related to the sources (QUICK REFERENCE)
6.7.2. Structural correlation indices (QUICK REFERENCE)
6.7.2.1. Structure margin (QUICK REFERENCE)
6.7.2.2. Treasury margin (QUICK REFERENCE)
6.7.3. Profitability indices (QUICK REFERENCE)
6.7.3.1. Return on equity (ROE) (QUICK REFERENCE)
6.7.3.2. Return on Investment (ROI) (QUICK REFERENCE)
7) Programming and control system (chapter 7)
7.1. The concept of planning
7.2. The planning process
7.3. The development of the planning process
7.4. The management control system
7.5. Relations between planning and management control
7.6. Critical factors, critical management areas, key variables (QUICK REFERENCE)
7.7. The components of the control system (QUICK REFERENCE)
7.7.1. The organizational structure (QUICK REFERENCE)
7.7.1.1. Classification of responsibility centers
7.7.1.2. Construction of cost centers
7.8. The technical-accounting structure of the control system and the relations with the information system
7.8.1. The constituent elements of the technical-accounting structure of the control system
7.8.2. The process (QUICK REFERENCE)
7.8.3. Costing
7.8.3.1. Costs
7.8.3.2. The classification of costs
7.8.3.3. Types of cost centers
7.8.3.4. Determination of breakeven point (Break Even Point)
7.8.3.5. Standard costs
7.9. The budget
7.10. Reporting
8) Corporate strategy (chapter 8)
8.1. The strategy
8.1.1. Various concepts of strategy
8.2. The underlying strategic orientation
8.2.1. The field of activity
8.2.2. The temporal horizon
8.3. Corporate strategy
8.3.1. Portfolio strategies
8.4. Competitive strategy
9) Corporate groups (chapter 9) and QUICK REFERENCE to the consolidated financial statements
9.1. Introduction
9.2. The groups of companies: legal aspects
9.3. The Economic and Strategic Reasons at the base of the groups of companies
9.4. The groups of companies: economic-business aspects
9.5. The formal architectures of the groups of companies
9.6. The formation of groups of companies
9.7. The main types of groups of companies
9.8. Synthesis considerations
In-depth analysis - Corporate social responsibility (CSR)
Teaching methods
Frontal lessons
During the Covid-19 emergency period, lessons will take place in a mixed mode: partial attendance and asynchronous / synchronous videotaped lessons.
Assessment methods
Written exam on the whole program (duration 1 hour):
- 20 multiple choice questions (1 point for correct answer, 0 points for incorrect answer)
- 2 exercises (5 points for correct exercise, 0-4 points for incorrect or partially correct exercise).
Oral exam on the whole program (only in case of passing the written test with a score equal to or higher than 18/30):
- Open questions in which the
student's ability to argue is tested (vote awarded up to 30/30 with honors).
Final mark: average between written test score and oral exam mark.
There are no intermediate tests.
In the Covid-19 emergency period, exams will be remotely.
Textbooks and Reading Materials
L'economia aziendale oggi - (a cura di) Paola Orlandini. Giappichelli Editore – Torino
L'economia aziendale oggi, eserciziario - Stefano Amelio. Giappichelli Editore - Torino
Scheda del corso
Staff
-
Stefano Amelio