Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Sociology
  2. Bachelor Degree
  3. Sociologia [E4002N - E4001N]
  4. Courses
  5. A.A. 2020-2021
  6. 1st year
  1. Social Psychology
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Social Psychology
Course ID number
2021-1-E4001N075
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

  • Fare ricerca in psicologia sociale.
  • I fondamenti teorici e metodologici della psicologia sociale.
  • Gli ambiti emergenti della psicologia sociale.

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

  • Comprendere il campo di indagine della psicologia sociale e le sue specificità (teoriche, metodologiche, e linguistiche) nel panorama di studi delle scienze sociali.
  • Saper riconoscere i processi di cognizione sociale.
  • Saper individuare e decostruire le diverse forme di influenza sociale.
  • Comprensione delle relazioni e dei conflitti intergruppi e interpersonali.
  • Conoscere gli ambiti emergenti della psicologia sociale.

Contenuti sintetici

Il corso si propone di fornire i fondamenti teorici e metodologici della psicologia sociale, con particolare riferimento alle specificità della disciplina nel panorama delle scienze sociali. Verranno approfonditi i principali studi e le principali teorie sviluppate dalla disciplina per spiegare i processi di cognizione sociale, di influenza sociale, e delle relazioni tra individui e tra gruppi all'interno di diversi contesti sociali.


Programma esteso

  • Introduzione alla Psicologia Sociale
  • Fare ricerca in psicologia sociale
  • La cognizione sociale
  • L’influenza sociale
  • Gli atteggiamenti
  • Il Sé: autoregolazione, motivazione ed emozioni
  • L’aggressività
  • La prosocialità
  • Appartenenza ed esclusione sociale
  • Il pregiudizio
  • La psicologia sociale nell’era digitale
  • La psicologia ambientale
  • La psicologia politica

Prerequisiti

Nessuno in particolare.

Metodi didattici

I metodi didattici includono l’utilizzo di lezioni frontali, filmati, discussioni in aula. Tutto il materiale (dispense delle lezioni e, quando possibile, filmati) viene reso disponibile sul sito e-learning del corso, perché sia fruibile anche dagli studenti non-frequentanti.

Nel periodo di emergenza Covid-19 le lezioni si svolgeranno da remoto asincrono con alcuni eventi in videoconferenza sincrona.

Modalità di verifica dell'apprendimento

La verifica dell'apprendimento comprende una prova scritta (con domande chiuse e aperte) su tutto il programma. Le domande sono volte ad accertare l’effettiva acquisizione sia delle conoscenze teoriche, sia della capacità di connettere tra loro le diverse forme, ambiti e processi della psicologia sociale. Le risposte a ciascuna domanda saranno valutate in termini di correttezza delle risposte, capacità di argomentazione, sintesi, creazione di collegamenti tra i diversi ambiti, e lettura critica dei fenomeni presentati.

Per gli studenti che ne faranno esplicita richiesta, è previsto anche un colloquio orale, su tutti gli argomenti del corso. Il superamento della prova scritta è condizione necessaria per avere accesso all'eventuale prova orale.

Nel periodo di emergenza Covid-19 gli esami scritti saranno solo telematici e verranno svolti utilizzando sistemi di proctoring automatico. 

Testi di riferimento

Andrighetto, L. & Riva, P. (Eds.) (2020). Psicologia Sociale: Fondamenti teorici ed evidenze empiriche. Bologna: Il Mulino. ISBN 978-88-15-28794-6

Export

Learning objectives

Knowledge and understanding

  • Doing research in social psychology.
  • The theoretical and methodological foundations of social psychology.
  • The emerging areas of social psychology.

Applying knowledge and understanding

  • Understanding social psychology and its specificities (theoretical, methodological, and linguistic) social sciences arena.
  • Knowing how to recognize social cognition processes.
  • Knowing how to identify and deconstruct the different forms of social influence.
  • Understanding of intergroup and interpersonal relationships and conflicts.
  • Knowing the emerging areas of social psychology.

Contents

The course aims to provide the theoretical and methodological foundations of social psychology, with particular reference to the specificities of the discipline in the social sciences panorama. The main studies and the theories developed by the discipline to explain the processes of social cognition, social influence, and relationships between individuals and between groups within different social contexts will be proposed.

Detailed program

  • Introduction to Social Psychology
  • Do research in social psychology
  • Social cognition
  • Social influence
  • Attitudes
  • The Self: self-regulation, motivation, and emotions
  • aggressiveness
  • Prosociality
  • Membership and social exclusion
  • The prejudice
  • Social psychology in the digital age
  • Environmental psychology
  • Political psychology


Prerequisites

No one in particular.

Teaching methods

Teaching methods include the use of lectures, video clips, classroom discussions. All course material (e.g., slides, readings) are made available on the e-learning website of the course so that also non-attending students can use it.

During the Covid-19 emergency period, lessons will be held remotely asynchronously with some synchronous video conferencing events.

Assessment methods

The exam consists of a written test (including multiple-choice and open-ended questions). The questions are aimed at ascertaining the effective acquisition of both theoretical knowledge and the ability to connect the different forms, spheres, and processes of social psychology. The answers to each question will be evaluated in terms of correctness of the answers, argumentative capacity, synthesis, ability to form links among the different areas, and the ability to critically present the phenomena.

For students who explicitly request it, an oral exam will also be possible.

In the Covid-19 emergency period, written exams will only be telematic and will be carried out using automatic proctoring systems.

Textbooks and Reading Materials

Andrighetto, L. & Riva, P. (Eds.) (2020). Psicologia Sociale: Fondamenti teorici ed evidenze empiriche. Bologna: Il Mulino. ISBN 978-88-15-28794-6
Enter

Key information

Field of research
M-PSI/05
ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
Degree Course

Staff

    Teacher

  • Paolo Riva
    Paolo Riva

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)
Self enrolment (Student)

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics