- Organizational Analysis
- Summary
Course Syllabus
Obiettivi formativi
Conoscenza e comprensione: il corso ha l’obiettivo di introdurre gli studenti allo studio, teorico ed empirico, di alcuni aspetti di particolare rilievo per le organizzazioni del XXI secolo.
Capacità di applicare conoscenza e comprensione: la progettazione dell’affidabilità organizzativa e la gestione dei fattori umani nelle organizzazioni complesse.
Contenuti sintetici
Temi centrali del corso saranno:
- Le organizzazioni complesse.
- Il funzionamento delle organizzazioni in condizioni estreme.
- Decisioni e organizzazione.
- La gestione dell’errore umano nelle organizzazioni.
- I fattori socio-tecnici nella genesi degli incidenti.
- L’affidabilità organizzativa e la resilienza.
Programma esteso
Le organizzazioni complesse sono i mattoni costitutivi della società, e nel perseguire i propri obiettivi, queste organizzazioni possono fallire e/o deviare dai fini per cui sono state progettate. Saranno analizzate, tra le altre, quelle organizzazioni e quegli ambiti professionali che vivono quotidianamente in condizioni di alta affidabilità, come ad esempio i centri di coordinamento (controllo del traffico aereo, centri d’emergenza, ecc.), il trasporto aereo, le sale operatorie e gli ospedali, i gruppi che operano in condizioni estreme, ed altre organizzazioni ancora.
Prerequisiti
Sufficienti nozioni di logica e di cultura sociale.
Metodi didattici
Nel periodo di emergenza Covid-19 le lezioni si svolgeranno da remoto asincrono (video-lezioni) con eventi in videoconferenza sincrona.
Modalità di verifica dell'apprendimento
Nel periodo di emergenza Covid-19 gli esami si svolgeranno da remoto.
La prova d'esame consiste in una prova scritta, composta da domande a risposta multipla e da brevi domande aperte. E' facoltà sia dello studente che della docente (in caso di non conformità dello scritto) richiedere una prova integrativa orale.
Le domande a risposta multipla sono finalizzate a verificare la comprensione del testo di riferimento (indicato nella sezione "testi di riferimento"), laddove le domande a risposta aperta valuteranno sia la comprensione che la capacità argomentativa dello studente, oltre alla proprietà di linguaggio.
Testi di riferimento
Catino, M. (2006), “Da Chernobyl a Linate. Incidenti tecnologici o errori organizzativi?”, Milano, Bruno Mondadori.
Learning objectives
Knowledge and understanding: the course score is to introduce some relevant aspects of the XXI century organizations.
Applying knowledge and understanding: the design of organizational reliability, and the management of unexpected in the complex organizations.
Contents
Main topics of the course:
- Complex organizations.
- The extreme organizations.
- From change management to managing the unexpected.
- Organizational decision-making.
- Managing human error in organizations.
- Socio-technical factors and organizational accidents.
- High reliability organizations and resilience.
Detailed program
Complex organizations are the foundations of our society. They are created to pursue an aim, but they can fall short of expectations. So, the course shall discuss the following topics: risk and the different theories about organizational errors and accidents in social complex systems. We will compare instances of organizational failure to instances of organizational success to answer questions such as why organizations take similar or different forms, why organizations exist at all, who really controls a large organization, and which are some of the most common problems in directing large organizations. The course shall discuss the topic of vulnerability, resilience and collapse of organizations. Particular attention will be paid to events generated by organizations (man-made disasters). One important score of the course is to conduct an organizational analysis to understand how organizations favour, manage, and react to these events.
Prerequisites
Elements of logic and social culture.
Teaching methods
During the Covid-19 emergency period the lessons will be held in asynchronous e-learning mode and there will be some events held in synchronous videoconference mode.
Assessment methods
During the Covid-19 emergency period exams will be held exclusively online.
The final exam is a written test composed of a mix of multiple-choice questions and (short) open-ended questions. Both the students and the professor (in case of non conformity of the written exam) can ask for an (additional) oral exam. Multiple-choice questions aim at assessing students' comprehension of the reading materials (please see section "Textbooks and reading materials). Open-ended questions aim at assessing both comprehension of the reading materials and students' argumentative skills and their command of language.
Textbooks and Reading Materials
Catino, M. (2006), “Da Chernobyl a Linate. Incidenti tecnologici o errori organizzativi?”, Milano, Bruno Mondadori.
Key information
Staff
-
Sara Rocchi