Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Sociology
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze dell'Organizzazione [E1602N - E1601N]
  4. Courses
  5. A.A. 2020-2021
  6. 3rd year
  1. Development and Organizations (blended)
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Development and Organizations (blended)
Course ID number
2021-3-E1601N076
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso intende fornire agli studenti gli strumenti teorici e metodologici per (1) analizzare il tema dello sviluppo economico da una prospettiva sociologica; (2) comprendere e analizzare i punti di forza ed i limiti delle principali teorie e pratiche che, nel corso degli anni, hanno affrontato il problema del “sottosviluppo”; (3) comprendere il recente dibattito sulla “fine dello sviluppo” e sulle “alternative allo sviluppo”, inteso esclusivamente come crescita economica; (4) comprendere ed analizzare le teorie dello sviluppo all’interno di fenomeni più recenti che stanno caratterizzando l’economia ed i territori, quali la globalizzazione economica e le catene globali del valore.

Contenuti sintetici

Il corso tratta il tema dello sviluppo economico, da una prospettiva sociologica. Sono analizzati i principali approcci allo sviluppo economico, a partire dal dibattito sulla modernizzazione. In quest’ambito, sono descritti i punti di forza ed i limiti dei principali approcci teorici che hanno affrontato il problema del “sottosviluppo”. Inoltre, il corso concentra l’attenzione su alcune delle più recenti forme dello sviluppo economico. Nella seconda parte del corso sarà approfondito il tema delle catene globali del valore, con l’obiettivo di comprendere di cosa si tratta, quale ruolo hanno nella definizione dei percorsi di sviluppo a livello transnazionale e locale.

Programma esteso

Il corso si articola in due parti. La prima parte è dedicata all’analisi delle principali teorie dello sviluppo che hanno animato il dibattito sulla modernizzazione. Particolare attenzione è posta al problema del “sottosviluppo” ed alle principali soluzioni adottate in diversi paesi del Sud del mondo. In questa parte sono affrontati i tratti principali che hanno caratterizzato teorie quali quelle della modernizzazione e della dipendenza, così come approcci quali quello dei basic need e della self-reliance. L’analisi si concentrerà quindi su alcuni degli approcci più recenti allo sviluppo, con l’obiettivo di evidenziare elementi di continuità e di novità rispetto alle idee sullo sviluppo elaborate negli anni precedenti. La seconda parte del corso si concentra sul più recente dibattito relativo ai processi di globalizzazione economica ed alle catene globali del valore. In questo campo, attraverso lo studio di alcuni casi concreti, sono descritti ed analizzati gli attori che compongono tali catene, la loro forma ed il ruolo che possono avere nei processi di sviluppo sia a livello transnazionale sia a livello locale.

Prerequisiti

Non è richiesto alcun prerequisito per partecipare al corso.

Metodi didattici

La partecipazione al corso è possibile in due modalità: (1) modalità blended-learning; (2) modalità 'non frequentante'. Chi deciderà di seguire il corso in modalità blended-learning dovrà impegnarsi a partecipare alle lezioni con regolarità e a partecipare alle attività individuali e ai lavori di gruppo nei tempi proposti dal docente. Le modalità blended-learning e 'non frequentante' prevedono differenti sistemi di valutazione.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Modalità 'non frequentante': prova orale. La valutazione considererà la correttezza delle risposte, la precisione, la proprietà di linguaggio e l’efficacia argomentativa al fine di verificare l’apprendimento e la comprensione dei contenuti presenti nel programma d'esame. Si ricorda che il programma d'esame comprende i testi indicati nella sezione 'Testi di riferimento'. Le lezioni e le attività proposte sulla piattaforma elearning toccheranno solo una parte dell'intero programma d'esame.

Nel periodo di emergenza Covid-19 gli esami orali saranno solo telematici. Verranno svolti utilizzando la piattaforma WebEx e nella pagina e-learning dell'insegnamento verrà riportato un link pubblico per l'accesso all'esame di possibili spettatori virtuali.

Modalità blended learning. Gli studenti che decideranno di seguire il corso in modalità blended-learning saranno valutati in riferimento alle seguenti attività: lavori di gruppo, domande aperte e chiuse relative alle attività da svolgere individualmente sulla piattaforma elearning di Ateneo. I lavori di gruppo prevedono l'elaborazione e discussione di testi scritti.


Testi di riferimento

Libri:

- Bottazzi G. (2009). Sociologia dello sviluppo. Bari-Roma: Laterza.

- Greco L. (2016). Capitalismo e sviluppo delle catene globali del valore. Roma: Carocci.


Export

Learning objectives

The course provides with theoretical and methodological tools with the aim of: (1) analyzing the topic of the economic development with a sociological approach; (2) understanding and analyzing the strengths and weaknesses of the main theoretical approaches to the so-called underdevelopment; (3) understanding the recent debate on both “the end of development” and the “sustainable development”; (4) Understanding and analyzing the theories of development within more recent phenomena that characterize the economy and the territories, such as the economic globalization and the global value chains.

Contents

The course deals with the topic of the economic development, with a sociological approach. It shows the main theoretical approaches to the socio-economic development, since the debate on modernization. In this field, the strengths and the weaknesses of the main theories of development are described. Moreover, the attention is focused on the recent debate on sustainable development and alternatives to development.
In the second part of the course the theme of global value chains will be explored, with the aim of understanding what they are, and what role they play in defining transnational and local development paths.

Detailed program

The course is arranged in two parts. The first part describes the main theoretical approaches to the economic development, on which the debate on the modernization has been built. The attention is focused on the problem of “underdevelopment”, and to the main solutions that many countries carried out. In this section, the main features of theories such as those of modernization and of dependency, as well as approaches such as those of the basic needs and of the self-reliance are described, analyzed and discussed. The analysis therefore focuses on some of the most recent approaches to development, with the aim of highlighting elements of continuity and novelty with respect to the development ideas that characterized the debate in the previous years.
The second part of the course focuses on the most recent debate on the processes of economic globalization and global value chains (GVC). In this field, through the study of some concrete cases, the actors composing these chains are described and analyzed, as well as the forms of the GVC and their role in the development processes both at the transnational level and at the local level.

Prerequisites

Any prerequisites are not needed.

Teaching methods

Participation in the course is possible in two ways: (1) blended-learning mode; (2) 'not attending' mode. Those who decide to follow the course in blended-learning mode will have to participate in the lessons regularly and to participate in individual activities and group works within the times proposed by the teacher. The blended-learning and 'non-attending' modes envisage different evaluation systems.

Assessment methods

'Non-attending' mode: Oral exam. The evaluation will consider the correctness of the answers, the precision, the ownership of language and the argumentative effectiveness in order to verify the learning and understanding of the contents of the exam program. Please note that the exam program includes the texts indicated in the 'Reference texts' section. The lessons and activities proposed on the elearning platform will touch only part of the entire exam program.

During the Covid-19 emergency period, oral exams will only be online. They will be carried out using the WebEx platform and on the e-learning page of the course there will be a public link for access to the examination of possible virtual spectators.

'Blended learning' mode. Students who decide to follow the course in 'blended-learning' mode will be assessed with reference to the following activities: group works, open and closed questions relating to the activities to be carried out individually on the e-learning platform. Group works involve the elaboration and discussion of written texts.

Textbooks and Reading Materials

Books:

- Bottazzi G. (2009). Sociologia dello sviluppo. Bari-Roma: Laterza.

- Greco L. (2016). Capitalismo e sviluppo delle catene globali del valore. Roma: Carocci.



Enter

Key information

Field of research
SPS/09
ECTS
8
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
Degree Course

Staff

    Teacher

  • Diego Coletto
    Diego Coletto
  • Tutor

  • Iraklis Dimitriadis
    Iraklis Dimitriadis

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics