Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Terapia della Neuro e Psicomotricità dell'Età Evolutiva [I0202D]
  4. Courses
  5. A.A. 2020-2021
  6. 2nd year
  1. Reading and Writing in Mental Retardation
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Reading and Writing in Mental Retardation
Course ID number
2021-2-I0202D030
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Avvicinare gli studenti alle conoscenze psicogenetiche dello sviluppo del linguaggio nel ritardo mentale

Contenuti sintetici

Dal linguaggio orale al linguaggio scritto; Imparare la lingua scritta; La lettura come processo cognitivo; disturbi dell’apprendimento nella Sindrome di Down.

Programma esteso

Dal linguaggio orale al linguaggio scritto: note storiche, vari sistemi di codificazione,

 Il sistema alfabetico

Imparare la lingua scritta: modelli di apprendimento nell’adulto

La lettura come processo cognitivo: l’approccio costruttivista di Ferreiro Teberosky

Ritardo mentale ritardo del linguaggio e disturbi dell’apprendimento con particolare riferimento alla Sindrome di Down,

Proposte di intervento riabilitativo.

Prerequisiti

Iscrizione al secondo anno del Corso di Laurea in Terapia della Neuro e Psicomotricità dell’Età Evolutiva

Modalità didattica

Il corso si articola in 1 incontro di 4 ore e 2 incontri da 2 ore. Lezioni frontali e lavori di gruppo. Dispense, ausili audio e video.

Nel periodo di emergenza Covid-19 le lezioni si svolgeranno da remoto asincrono con eventi in videoconferenza sincrona


Materiale didattico

1. Buckley S, Bird G, Reading and writing development for infant with Down syndrome, Speech and language development for infant with Down syndrome, disponibile on line www.downsed.org , 2004.

2. Ferreiro E, Alfabetizzazione.Teoria e pratica, Milano, Raffaello Cortina, 2003.

3. Pfanner P., Canepa, Lo sviluppo neuropsichico nella sindrome di Down, in Bargagna S, La Sindrome di Down: proposte per un percorso educativo e riabilitativo,. Pisa, Del Cerro, 2000.

4. Vicari S, la sindrome di Down, Il Mulino, 2007

5. AA. VV., Ricercare per fare, Junior ed. 2009

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Annualità singola

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Discussione finale di gruppo

Orario di ricevimento

Si riceve su appuntamento

Export

Aims

Introduce students to knowledge psychogenetic language development in mental retardation

Contents

From oral language to written language; Learning the written language; Reading as a cognitive process; learning disabilities in the Down Syndrome.

Detailed program

From oral language to written language: historical notes, various coding systems,.

The alphabetic system

Learning the written language: models of adult learning

Reading as a cognitive process: constructivist approach by Ferreiro Teberosky

Mental retardation, delayed language and learning disabilities with particular reference to Down Syndrome

Proposals for rehabilitative intervention.

Prerequisites

Registration for the second year of degree course in Childhood neuro and psycomotricity

Teaching form

The course is divided into 1 session of 4 hours and 2 sessions of 2 hours. Lectures and group work. Lecture notes, audio and video aids.

In the Covid-19 emergency period, lessons will be held remotely asynchronously with synchronous videoconferencing events



Textbook and teaching resource

1. Buckley S, Bird G, Reading and writing development for infant with Down syndrome, Speech and language development for infant with Down syndrome, disponibile on line www.downsed.org , 2004.

2. Ferreiro E, Alfabetizzazione.Teoria e pratica, Milano, Raffaello Cortina, 2003.

3. Pfanner P., Canepa, Lo sviluppo neuropsichico nella sindrome di Down, in Bargagna S, La Sindrome di Down: proposte per un percorso educativo e riabilitativo,. Pisa, Del Cerro, 2000.

4. Vicari S, la sindrome di Down, Il Mulino, 2007

5. AA. VV., Ricercare per fare, Junior ed. 2009


Semester

Single Annuity


Assessment method

Final group discussion.

Office hours

You receive by appointment


Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
1
Term
Annual
Activity type
Elective
Course Length (Hours)
8
Degree Course Type
Degree Course

Staff

    Teacher

  • MB
    Marianna Balgera

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics