Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Terapia della Neuro e Psicomotricità dell'Età Evolutiva [I0202D]
  4. Courses
  5. A.A. 2020-2021
  6. 1st year
  1. Developmental Psychology
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Developmental Psychology
Course ID number
2021-1-I0202D005-I0202D017M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Sociopsycopedagogic Sciences

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Al termine del corso lo studente dovrà avere acquisito l la conoscenza dei fattori di sviluppo e delle principali teorie dello sviluppo cognitivo

Contenuti sintetici

PSICOLOGIA DELLO SVILUPPO: Psicologia dello sviluppo cognitivo. Il concetto di teoria dello sviluppo.Sviluppo cognitivo, neurobiologia e ruolo dell’ambiente. La teoria dello sviluppo cognitivo di Jean Piaget. Gli stadi dello sviluppo: principi e caratteristiche. L’esperienza soggettiva e l’esperienza interpersonale del bambino.

Programma esteso

PSICOLOGIA DELLO SVILUPPO

 Introduzione all’approccio teorico alla psicologia dello sviluppo Il concetto di teoria dello sviluppo: caratteristiche, finalità, problematiche

 Sviluppo cognitivo e neurobiologia

 Sviluppo cognitivo e ruolo dell’ambiente e dell’esperienza

 La teoria dello sviluppo cognitivo di Jean Piaget

 Assunti di base e metodologia

 Assimilazione; accomodamento; adattamento; organizzazione cognitiva

 Il processo di equilibrazione

 La costruzione delle strutture mentali nell’interazione dinamica tra il soggetto e l’ambiente

 Gli stadi dello sviluppo: principi e caratteristiche

 Riferimenti generali ad altre teorie dello sviluppo

 Lo sviluppo cognitivo nelle diverse fasi dello sviluppo: prima infanzia, fanciullezza, adolescenza

 L’esperienza soggettiva e l’esperienza interpersonale del bambino

 Il senso di sé

 Le competenze sociali del bambino

Prerequisiti

nessuno

Modalità didattica

Lezioni frontali

Nel periodo di emergenza Covid-19 le lezioni si svolgeranno in remoto asincrono o videoconferenza con alcuni eventi in sincrono e alcuni in presenza fisica.



Materiale didattico

1. A. E. Berti, A. S. Bombi, Introduzione alla psicologia dello sviluppo, Il Mulino Ed.,2005

2. V. Macchi Cassia, E. Valenza, F. Simion, Lo sviluppo cognitivo, Il Mulino Ed., 2004

3. J. Piaget, Lo sviluppo mentale nel bambino, Einaudi Ed., 1967.

4. J. Piaget,La nascita dell’intelligenza nel bambino, Giunti Barbera, 1991

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo Semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Prova scritta: quiz a risposta singola/multipla e domande a risposta aperta breve. 

Colloquio finale a discrezione del docente o su proposta dello studente in merito all’elaborato

Durante il periodo di emergenza Covid-19 l'esame verrà svolto in remoto con controllo proctoring.


Orario di ricevimento

Si riceve per appuntamento

Export

Aims

After completing this course, students will have acquired the knowledge of growth factors and major theories of cognitive development.

Contents

DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY: Cognitive developmental psychology. The concept of development theory. Cognitive developmental, neurobiology and role of environment. The theory of cognitive development of Jean Piaget. The stages of development: principles and characteristics. Subjective experience and interpersonal experience of the child.

Detailed program

DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY

 Introduction to the theoretical approach to developmental psychology

 The concept of development theory: features, purpose, issues

 Cognitive development and neurobiology

 Cognitive development and role of environment and experience

 The theory of cognitive development of Jean Piaget

 Basic concepts and methodology

 Assimilation, accommodation, adaptation, cognitive organization

 The process of cognitive equilibration

 The construction of mental structures in dynamic interaction between subject and environment

 The stages of development: principles and characteristics

 General references to other development theories

 Cognitive development at various stages of development: infancy, childhood, adolescence

 Subjective experience and interpersonal experience of child

 The sense of self

 Child’s social skills

Prerequisites

none

Teaching form

Lectures

During the Covid-19 emergency period, lessons will take place remotely asynchronously or videoconference with some events in synchronously and some in physical presence.


Textbook and teaching resource

1. A. E. Berti, A. S. Bombi, Introduzione alla psicologia dello sviluppo, Il Mulino Ed.,2005

2. V. Macchi Cassia, E. Valenza, F. Simion, Lo sviluppo cognitivo, Il Mulino Ed., 2004

3. J. Piaget, Lo sviluppo mentale nel bambino, Einaudi Ed., 1967.

4. J. Piaget,La nascita dell’intelligenza nel bambino, Giunti Barbera, 1991

Semester

Second Semester

Assessment method

Written exam: quizzes with single / multiple choice and open questions with brief answer. 

Final oral exam at the discretion of the teacher or on the student's proposal regarding the project.

During the Covid-19 emergency period the exam will take place electronically with proctoring control.


Office hours

You receive by appointment


Enter

Key information

Field of research
M-PSI/08
ECTS
1
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
8
Degree Course Type
Degree Course

Staff

    Teacher

  • Alessio Gamba
    Alessio Gamba

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics