Course Syllabus
Obiettivi
Al termine del corso lo studente deve sapere:
fornire una definizione di regolazione emozionale; descrivere il modello modale di regolazione delle emozioni e le sue fasi; fornire esemplificazioni professionali dell’utilizzo delle diverse strategie; descrivere le principali caratteristiche del modello delle emozioni di base e conceptual act model; saper descrivere le caratteristiche di un feedback efficace; saper applicare i principi di base dell’intervista motivazionale; saper riconoscere le fasi dell’intervista motivazionale in un colloquio simulato o reale
Contenuti sintetici
Emozioni e regolazione delle emozioni in ambito professionale;
Dare e ricevere feedback in ambito clinico;
Il colloquio motivazionale
Programma esteso
Modello processuale di regolazione delle emozioni; definizione di regolazione delle emozioni; le cinque fasi del modello modale; esempi clinici di utilizzo delle strategie; modello delle emozioni di base e conceptual act model; come fornire un feedback in modo efficace e produttivo; come utilizzare un feedback in modo efficace e produttivo; i principi e le tecniche di base dell'intervista motivazionale
Prerequisiti
Modalità didattica
Lezioni frontali, lavori in piccolo gruppo; role play
Nel periodo di emergenza Covid-19 le lezioni si svolgeranno in modalità mista: parziale presenza, lezioni on-line sincrone e asincrone.
Materiale didattico
Rezzonico G., De Marco I., Lavorare con le emozioni nell’approccio costruttivista, Torino, Bollati Boringhieri (2012)
Gross J. (2015). Emotion regulation: current status and future prospects. Psychological Inquiry, 26, 1-26
Lindquist K.A. (2013). Emotions Emerge from More Basic Psychological Ingredients: A Modern Psychological Constructionist Model. Emotion Review, 5, 4, 356–368
Ramani S., Krackov S.K. (2012). Twelve tips for giving feedback effectively in the clinical environment. Medical Teacher, 34, 10, 787-791
Van Der Leeuw R., Slootweg I.A. (2012). Twelve tips for making the best use of feedback. Medical Teacher, 35, 5, 348-351
Marla A. Corwin (2018). Motivational Interviewing and HIV: A Guide for Navigators, NMAC
Sulla piattaforma e-learning saranno caricati
materiali di approfondimento (video, letture consigliate)
Periodo di erogazione dell'insegnamento
secondo semestre
Modalità di verifica del profitto e valutazione
prova orale sugli argomenti trattati a lezione ; la valutazione finale è data dalla media dei singoli moduli
Nel periodo dell'emergenza COVID-19 l'esame potrà essere svolto in presenza oppure on-line.
Orario di ricevimento
su appuntamento: marco.bani1@unimib.it
Nel periodo dell'emergenza COVID-19 gli incontri coi docenti potranno essere in presenza o a distanza on-line via Webex.
Aims
At the end of the course the student must be able to:
provide a definition of emotional regulation; describe the modal model of emotion regulation and its phases; provide professional examples of the use of different strategies; describe the main features of the basic emotions approach and the conceptual act model; know how to describe the features of effective feedback; knowing how to apply the basic concepts of th motivational interview; know how to recognize the phases of the motivational interview in a simulated or real interview
Contents
Emotions and emotion regulation in the professional field;
Give and receive feedback in the clinical setting;
The motivational Interview
Detailed program
Process model of emotion regulation; definition of emotion regulation; the five phases of the modal model; clinical examples of use of emotion regulation strategies; model of basic emotions and conceptual act model; how to provide feedback in an effective and productive way; how to use feedback in an effective and productive way; the basic principles and thecniques of the motivational interview
Prerequisites
Teaching form
frontal lessons, works in small groups, role play
Due to the COVID-19 emergency lessons will be provided with a mixed approach: partially in presence, on-line synchronous and asynchronous.
Textbook and teaching resource
Rezzonico G., De Marco I., Lavorare con le emozioni nell’approccio costruttivista, Torino, Bollati Boringhieri (2012)
Gross J. (2015). Emotion regulation: current status and future prospects. Psychological Inquiry, 26, 1-26
Lindquist K.A. (2013). Emotions Emerge from More Basic Psychological Ingredients: A Modern Psychological Constructionist Model. Emotion Review, 5, 4, 356–368
Ramani S., Krackov S.K. (2012). Twelve tips for giving feedback effectively in the clinical environment. Medical Teacher, 34, 10, 787-791
Van Der Leeuw R., Slootweg I.A. (2012). Twelve tips for making the best use of feedback. Medical Teacher, 35, 5, 348-351
Marla A. Corwin (2018). Motivational Interviewing and HIV: A Guide for Navigators, NMAC
Some suggested
supplementary material will be uploaded on the e-learning platform
Semester
second semester
Assessment method
oral exam on the topics presented at lesson; the final grade is given by the average of the
Due to the COVID-19 emergency oral examinations will be in presence or on-line.
Office hours
by appointment: marco.bani1@unimib.it
Due to the COVID-19 emergency tutoring will be in presence or on-line by Webex.
Key information
- Field of research
- M-PSI/08
- ECTS
- 2
- Term
- Second semester
- Activity type
- Mandatory
- Course Length (Hours)
- 16
- Degree Course Type
- 2-year Master Degreee