Skip to main content
e-Learning - UNIMIB
  • English ‎(en)‎
    English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
  •  Log in
Home
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Master Degree
  3. Scienze Infermieristiche e Ostetriche [K0101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2020-2021
  6. 1st year
  1. Clinical Psychology
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Clinical Psychology
Course ID number
2021-1-K0101D006-K0101D023M
Course summary SYLLABUS
Back to Pedagogical Sciences

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Al termine del corso lo studente deve sapere:

fornire una definizione di regolazione emozionale; descrivere il modello modale di regolazione delle emozioni e le sue fasi; fornire esemplificazioni professionali dell’utilizzo delle diverse strategie; descrivere le principali caratteristiche del modello delle emozioni di base e conceptual act model; saper descrivere le caratteristiche di un feedback efficace; saper applicare i principi di base dell’intervista motivazionale; saper riconoscere le fasi dell’intervista motivazionale in un colloquio simulato o reale


Contenuti sintetici

Emozioni e regolazione delle emozioni in ambito professionale;

Dare e ricevere feedback in ambito clinico;

Il colloquio motivazionale


Programma esteso

Modello processuale di regolazione delle emozioni; definizione di regolazione delle emozioni; le cinque fasi del modello modale; esempi clinici di utilizzo delle strategie; modello delle emozioni di base e conceptual act model; come fornire un feedback in modo efficace e produttivo; come utilizzare un feedback in modo efficace e produttivo; i principi e le tecniche di base dell'intervista motivazionale

Prerequisiti

Modalità didattica

Lezioni frontali, lavori in piccolo gruppo; role play

Nel periodo di emergenza Covid-19 le lezioni si svolgeranno in modalità mista: parziale presenza, lezioni on-line sincrone e asincrone.


Materiale didattico

Rezzonico G., De Marco I., Lavorare con le emozioni nell’approccio costruttivista, Torino, Bollati Boringhieri (2012)

Gross J. (2015). Emotion regulation: current status and future prospects. Psychological Inquiry, 26, 1-26

Lindquist K.A. (2013). Emotions Emerge from More Basic Psychological Ingredients: A Modern Psychological Constructionist Model. Emotion Review, 5, 4, 356–368

Ramani S., Krackov S.K. (2012). Twelve tips for giving feedback effectively in the clinical environment. Medical Teacher, 34, 10, 787-791

Van Der Leeuw R., Slootweg I.A. (2012). Twelve tips for making the best use of feedback. Medical Teacher, 35, 5, 348-351

Marla A. Corwin (2018). Motivational Interviewing and HIV: A Guide for Navigators, NMAC

Sulla piattaforma e-learning saranno caricati materiali di approfondimento (video, letture consigliate)

Periodo di erogazione dell'insegnamento

secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

prova orale sugli argomenti trattati a lezione ; la valutazione finale è data dalla media dei singoli moduli

Nel periodo dell'emergenza COVID-19 l'esame potrà essere svolto in presenza oppure on-line.


Orario di ricevimento

su appuntamento: marco.bani1@unimib.it

Nel periodo dell'emergenza COVID-19 gli incontri coi docenti potranno essere in presenza o a distanza on-line via Webex.

Export

Aims

At the end of the course the student must be able to:

provide a definition of emotional regulation; describe the modal model of emotion regulation and its phases; provide professional examples of the use of different strategies; describe the main features of the basic emotions approach and the conceptual act model; know how to describe the features of effective feedback; knowing how to apply the basic concepts of th motivational interview; know how to recognize the phases of the motivational interview in a simulated or real interview



Contents

Emotions and emotion regulation in the professional field;

Give and receive feedback in the clinical setting;

The motivational Interview

Detailed program

Process model of emotion regulation; definition of emotion regulation; the five phases of the modal model; clinical examples of use of emotion regulation strategies; model of basic emotions and conceptual act model; how to provide feedback in an effective and productive way; how to use feedback in an effective and productive way; the basic principles and thecniques of the motivational interview

Prerequisites

Teaching form

frontal lessons, works in small groups, role play

Due to the COVID-19 emergency lessons will be provided with a mixed approach: partially in presence, on-line synchronous and asynchronous.

Textbook and teaching resource

Rezzonico G., De Marco I., Lavorare con le emozioni nell’approccio costruttivista, Torino, Bollati Boringhieri (2012)

Gross J. (2015). Emotion regulation: current status and future prospects. Psychological Inquiry, 26, 1-26

Lindquist K.A. (2013). Emotions Emerge from More Basic Psychological Ingredients: A Modern Psychological Constructionist Model. Emotion Review, 5, 4, 356–368

Ramani S., Krackov S.K. (2012). Twelve tips for giving feedback effectively in the clinical environment. Medical Teacher, 34, 10, 787-791

Van Der Leeuw R., Slootweg I.A. (2012). Twelve tips for making the best use of feedback. Medical Teacher, 35, 5, 348-351

Marla A. Corwin (2018). Motivational Interviewing and HIV: A Guide for Navigators, NMAC

Some suggested supplementary material will be uploaded on the e-learning platform

Semester

second semester

Assessment method

oral exam on the topics presented at lesson; the final grade is given by the average of the

Due to the COVID-19 emergency oral examinations will be in presence or on-line.


Office hours

by appointment: marco.bani1@unimib.it

Due to the COVID-19 emergency tutoring will be in presence or on-line by Webex.


Enter

Key information

Field of research
M-PSI/08
ECTS
2
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
16
Degree Course Type
2-year Master Degreee

Enrolment methods

  • Manual enrolments
  • Self enrolment (Student)

Staff

    Teacher

  • Marco Bani
    Marco Bani

  • Clinical Psychology
  • Home
Get the mobile app
Policies
© 2023 Università degli Studi di Milano-Bicocca