Skip to main content
e-Learning - UNIMIB
  • English ‎(en)‎
    English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
  •  Log in
Home
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Master Degree
  3. Scienze Infermieristiche e Ostetriche [K0101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2020-2021
  6. 1st year
  1. Community Midwifery
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Community Midwifery
Course ID number
2021-1-K0101D002-K0101D007M
Course summary SYLLABUS
Back to Metodology of Socio-health Analysis

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Il corso si prefigge inoltre di fornire gli strumenti necessari alla comprensione dei significati, finalità e modelli organizzativi dell’assistenza ostetrica in ambito territoriale al fine di identificare il ruolo dell’ostetrica nel contesto di sanità pubblica, della comunità e della famiglia.

Contenuti sintetici

Storia e fondamenti dell'assistenza ostetrica di comunità. Teoria dell'assistenza ostetrica territoriale. La realtà territoriale italiana: i consultori familiari. Il sistema sanitario nazionale, regionale e POMI. La realtà territoriale estera. Integrazione ospedale-territorio.

Programma esteso

Fondamenti e storia dell’assistenza ostetrica di comunità; teoria dell’assistenza ostetrica territoriale; la realtà territoriale italiana: i Consultori Familiari; Sistema Sanitario Nazionale, Sistema Sanitario Regionale e POMI; la realtà territoriale estera; integrazione Ospedale – Territorio.

Prerequisiti

Definiti dal regolamento didattico.

Modalità didattica

Lezioni ed esercitazioni.

Nel periodo di emergenza Covid-19 le lezioni si svolgeranno in modalità mista: parziale presenza, lezioni on-line sincrone e asincrone.


Materiale didattico

Dahlen H. G., Barclay L. M., Homer C. S. E. (2010) The novice birthing: theorising first-time mothers’ experiences of birth at home and in hospital in Australia. Midwifery, 26: 53-63; Federazione Nazionale dei Collegi delle Ostetriche (2008) Guida all’esercizio della professione di ostetrica, 2 ed., Torino: ed. C. G. Edizioni medico scientifiche; Fahy K., Foureur M., Hastie C. (2008) Birth Territory and Midwifery Guardianship. Books for Midwives; Kirkham M. (2003) Birth centres: a social model for maternity care. London: Books for Midwives; Marchi A. (2007) Il Parto: piano di assistenza, linee guida e EBM: Strumentazione in Ostetricia e Ginecologia. Firenze: Ed. SEE; Schmid V. (2007) Salute e nascita, la salutogenesi in gravidanza.  Milano: Ed. Urra-Apogeo; Walsh D. (2007) Evidence-based care for normal labour and birth, a guide for midwives. Oxon: Routledge, 14-28.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo anno, primo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Esame scritto: test con domande a scelta multipla.

Nel periodo dell'emergenza COVID-19 l'esame potrà essere svolto in presenza oppure on-line.


Orario di ricevimento

Concordato col docente via e-mail.

Nel periodo dell'emergenza COVID-19 gli incontri coi docenti potranno essere in presenza o a distanza on-line via Webex.

Export

Aims

The course aims also to provide students with the tools needed to understand the meanings, purposes and organizational models of care at a local level to identify the role of the midwife in the context of public health, community and family.

Contents

Midwifery community care history and fundamentals. Midwifery community care theory. The italian context: “consultori familiari”. National Health Service and “POMI” guidelines. The foreign midwifery community care. Hospital and territory integration.

Detailed program

Midwifery community care history and fundamentals; midwifery community care theory; the italian context: “Consultori Familiari”; National Health Service and POMI guidelines; the foreign midwifery community care; hospital and territory integration strategy.

Prerequisites

Defined by the degree regulation.

Teaching form

Lectures and practicals.

Due to the COVID-19 emergency lessons will be provided with a mixed approach: partially in presence, on-line synchronous and asynchronous.


Textbook and teaching resource

Dahlen H. G., Barclay L. M., Homer C. S. E. (2010) The novice birthing: theorising first-time mothers’ experiences of birth at home and in hospital in Australia. Midwifery, 26: 53-63; Federazione Nazionale dei Collegi delle Ostetriche (2008) Guida all’esercizio della professione di ostetrica, 2 ed., Torino: ed. C. G. Edizioni medico scientifiche; Fahy K., Foureur M., Hastie C. (2008) Birth Territory and Midwifery Guardianship. Books for Midwives; Kirkham M. (2003) Birth centres: a social model for maternity care. London: Books for Midwives; Marchi A. (2007) Il Parto: piano di assistenza, linee guida e EBM: Strumentazione in Ostetricia e Ginecologia. Firenze: Ed. SEE; Schmid V. (2007) Salute e nascita, la salutogenesi in gravidanza.  Milano: Ed. Urra-Apogeo; Walsh D. (2007) Evidence-based care for normal labour and birth, a guide for midwives. Oxon: Routledge, 14-28.

Semester

First year, first semester.

Assessment method

Written exam: multiple choice test.

Due to the COVID-19 emergency oral examinations will be in presence or on-line.


Office hours

Agreed with teacher by e-mail.

Due to the COVID-19 emergency tutoring will be in presence or on-line by Webex.

Enter

Key information

Field of research
MED/47
ECTS
1
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
8
Degree Course Type
2-year Master Degreee

Enrolment methods

  • Manual enrolments
  • Self enrolment (Student)

Staff

    Teacher

  • Sara Elisabetta Borrelli

  • Community Midwifery
  • Home
Get the mobile app
Policies
© 2023 Università degli Studi di Milano-Bicocca