- Digital Economy
- Summary
Course Syllabus
Obiettivi
Il corso Economia Digitale si propone di affrontare i fondamenti economici del nuovo mondo digitale e di aiutare gli studenti sia ad elaborare, guidare e implementare con maggiore sicurezza iniziative nell'ambito dell’innovazione digitale sia a sviluppare nuovi modelli di business per imprese nuove o già esistenti. Il corso si basa sulla premessa che la rivoluzione digitale stia rapidamente trasformando la natura di molte imprese in tutti i settori, rendendo necessario per gli studenti che usciranno dall'università comprendere i principi economici, i paradigmi tecnologici e le practice manageriali dell’innovazione in ambiti di business sempre più digitali, così da assicurare il loro successo personale e lavorativo. Il corso è rivolto a studenti che vogliono intraprendere carriere in cui le tecnologie digitali saranno critiche per lo sviluppo di nuovi prodotti e servizi, ad esempio nell'ambito delle start up, della consulenza e della R&S, così come nei dipartimenti marketing, operations e strategy di grandi imprese. Gli interventi di protagonisti ed esperti di settore permetteranno agli studenti di comprendere meglio i percorsi di carriera in questi ambiti in rapida evoluzione.
Contenuti sintetici
Il corso guida gli studenti nell'apprendere:
- i fattori economici e tecnologici che sono al centro della rivoluzione digitale che sta trasformando il panorama economico;
- la natura dell’informazione in quanto asset economico e le leggi che
governano il suo comportamento in quanto bene economico;
- Lo scontro tra i modelli di business esistenti e i nuovi modelli guidati dal digitale che si basano sui concetti di Piattaforma e Ecosistema;
- Le interazioni competitive tra imprese con diversi modelli di business digitali;
- Come stanno prendendo forma i nuovi ecosistemi;
- Come organizzare e guidare al meglio iniziative di innovazione di prodotto e di servizio nell'ambito digitale e come fare leva su queste conoscenze per avere successo nel mondo del lavoro.
Prerequisiti
Aver partecipato con successo al corso “Juridical and Social Issues in Information Society”
Modalità didattica
Lezioni frontali, interventi dei protagonisti e degli esperti del settore, interazione attraverso il blog di classe
In caso di prolungamento dell'attuale situazione di emergenza, l'insegnamento avrà luogo attraverso lezioni sincrone, con l'utilizzo di una rete che consenta la migliore interattività e partecipazione possibile da parte degli studenti.
Materiale didattico
Reference Reading
- Jonathan Haskel and Stian Westlake – Capitalism without Capital – The Rise of the Intangible Economy. Princeton University Press, 2018
- Hal R. Varian, Josef Farrel, Carl Shapiro, "The Economics of Information Technology. An Introduction" (Raffaele Mattioli Lectures), Cambridge University Press, 2005
- Daniel Moody & Peter Walsh, "Measuring the value of Information: an asset valuation approach", ECIS 99, Copenhagen 1999 (available at https://bit.ly/29JucLO)
- Geoffrey G. Parker, Marshall W. Van Alstyne and Sangeet Paul Chodary, "Platform Revolution", W.W. Norton & Company Inc, New York, 2016
- Viktor Mayer-Schonenberg and Thomas Ramge, "Reinventing capitalism in the age of Big Data", John Murray Publishers, London 2018
- Eric A. Posner, E. Glen Weyl, "Radical Markets: Uprooting Capitalism and Democracy for a just society", Princeton University Press, 2018
- Alfonso Fuggetta, "La costruzione degli ecosistemi digitali", in "Digital Italy, Rapporto Annuale 2017", Maggioli Editore, 2017, pag. 194-199
Periodo di erogazione dell'insegnamento
Secondo Semestre
Modalità di verifica del profitto e valutazione
La valutazione si basa su un test scritto, sulla partecipazione in aula e sui blog.
In caso non sia possibile procedere alla prova scritta, questa verrà sostituita da un esame orale.
Inoltre, a integrare il risultato dell'esame, terremo conto di un progetto "Taking home" facoltativo, che verrà valutato da 0 a 3 punti che andranno ad aggiungersi al risultato dell'esame (scritto o orale)
Gli studenti, in gruppi di 2 o max. 3 persone, potranno preparare un rapporto è una presentazione finale del progetto in Powerpoint seguendo le linee guida descritte di seguito:
Il rapporto potrà essere scritto in italiano o in inglese , con una lunghezza massima di 5 pagine, più eventuali tavole o figure.
L'oggetto del progetto potrà essere:
1) L'analisi e l'approfondimento dei temi trattati nelle lezioni e nei LAB
2) La discussione di uno dei Paper che verranno indicati nell'ambito del Corso
3) L'approfondimento di un tema coerente con i contenuti e gli obiettivi del corso.
Un abstract del progetto proposto dovrà essere sottoposto anticipatamente e approvato esplicitamente dal Prof. Roberto Masiero.
I progetti dovranno essere completati e i relativi rapporti e presentazioni consegnati entro una settimana prima dell’appello
Aims
Digital Economy is designed to understand the economic foundations of the new digital world as well as to equip students to confidently help conceive, lead and execute digital innovation initiatives and develop new business models for existing and insurgent organizations. The basic premise of the course is that the digital revolution is rapidly transforming the fundamental nature of many companies in a wide range of industries, so students leaving the University need to understand the economics, technology paradigms and management practices of innovating in digital-centric businesses to ensure corporate and personal success. The course is intended for students pursuing careers in which digital technologies will be critical to the development of new products and services, e.g., entrepreneurial start-ups, consulting and R&D, as well as positions in marketing, operations and strategy inside larger enterprises. Visits by case protagonists and industry experts will enable students to understand the career options in this rapidly evolving space.
Contents
The course will help you learn:
- The economic and technological factors that are at the heart of the digital revolution taking place in the economy;
- Examining the nature of information as an asset, and defining the laws that govern its behavior as an economic good;
- The clash between existing business models and new digitally enhanced and led business models emphasizing platforms and ecosystems;
- The competitive interactions among firms with different digital business models;
- How the new digital ecosystems are shaping up;
- How to best organize and lead product and service innovation initiatives in the digital space and how to leverage on what you learnt to be successful in the professional world.
Detailed program
01/03/2021 (09.00–11.00)
Course Introduction
Prof. Roberto Masiero & Camilla Bellini
9.00 – 9.30 Course Presentation, Methodology, Projects, Assessment
9.30 – 11.00 Lectio Magistralis Prof. Carlo Alberto Carnevale Maffè: "Data is the new wealth - Economia e management dell'intelligenza ibrida”
03/03/2021 (11.30–13.30)
Lecture 1 – The Basics of (Digital) Economy (asynchronous lecture)
Prof. Roberto Masiero
- What is an investment?
- The balance sheets
- Tangible & Intangible Assets
- Current & Fixed Assets
- The Goodwill
- Case Studies
08/03/2021 (08.30–11.30)
Lecture 2 – Managing information as a strategic business asset (part 1)
Prof. Roberto Masiero
- Measuring the value of Information: an asset valuation approach
- Moody & Walsh - "7 Laws” governing the behaviour of the information as an economic good
- Max Boisot
- Varian & Shapiro
- Jeremy Rifkin
10/03/2021 (11.30–13.30)
Lecture 3– The Intangible Economy ( Part 1)
Prof. Roberto Masiero
- The emergence of the intangible economy
- How to measure intangible investments
- The four S’s of intangibles
- Scalability
- Sunkenness
- Spillovers
- Synergies
15/03/2021 (8.30–10.30)
Lecture 4– The Intangible Economy (Part2)
Prof. Roberto Masiero
- Intangible assets and secular stagnation
- Intangible and the rise of inequality
- Intangible infrastructures
- Financing an intangible economy
- Managing and investing intangibles
17/03/2021 (11.30–13.30)
Lecture 5 – The Platform Economy (part 1)
Camilla Bellini
- Platforms Business models: Two basic Types
- Platforms key components
- Platforms and network effects (direct and indirect network effects)
- Platforms vs pipelines
22/03/2021 (08.30–10.30)
Lecture 6 – The Platform Economy (part 2)
Camilla Bellini
- Architecture: Designing a successful platform
- Monetizing the network effects
- Factors affecting platforms
- The future of platform Revolution
24/03/2021 (11.30–13.30)
Lecture 7 – Digital Platforms and new ecosystems. The Sharing Economy
Prof. Roberto Masiero & Camilla Bellini
- Digital Platforms and new Ecosystems
- Building new digital Ecosystems
- The Sharing Economy
FUNDAMENTALS OF BUSINESS PLANNING (3 LECTURES)
29/03/2021 (08.30–10.30)
Lecture 8 - Designing innovative business with Business Model Canvas
Prof. Roberto Masiero & Matteo Fusco, Founder & CEO – Beople
- What is a business model?
- The Business Model Canvas (BMC)
- Mapping the BMC
- Methodology for building a BMC
- Case Studies
31/03/2021 (11.30–13.30)
Lecture 9 - Foundations of a sound business plan for the digital market
Prof. Roberto Masiero
- Revenue models
- Business KPIs
- The main mistakes to avoid
07/04/2021 (11.30–13.30)
Lecture 9 - Digital Innovation Canvas
Prof. Roberto Masiero & Camilla Bellini
- Course Recap
- Presentation of Business model innovation projects using the BMC by the Students
Prerequisites
Successful attendance to the Course
“Juridical and Social issues in Information Society”
Teaching form
Lectures, visits by case protagonists and industry experts, interaction through blog
In case we will still be in an emergency situation, we will hold most of our lessons in a syncronous modality.
Textbook and teaching resource
Reference Readings
- Jonathan Haskel and Stian Westlake – Capitalism without Capital – The Rise of the Intangible Economy. Princeton University Press, 2018
- Hal R. Varian, Josef Farrel, Carl Shapiro, "The Economics of Information Technology. An Introduction" (Raffaele Mattioli Lectures), Cambridge University Press, 2005
- Daniel Moody & Peter Walsh, "Measuring the value of Information: an asset valuation approach", ECIS 99, Copenhagen 1999 (available at https://bit.ly/29JucLO)
- Geoffrey G. Parker, Marshall W. Van Alstyne and Sangeet Paul Chodary, "Platform Revolution", W.W. Norton & Company Inc, New York, 2016
- Viktor Mayer-Schonenberg and Thomas Ramge, "Reinventing capitalism in the age of Big Data", John Murray Publishers, London 2018
- Eric A. Posner, E. Glen Weyl, "Radical Markets: Uprooting Capitalism and Democracy for a just society", Princeton University Press, 2018
- Alfonso Fuggetta, "La costruzione degli ecosistemi digitali", in "Digital Italy, Rapporto Annuale 2017", Maggioli Editore, 2017, pag. 194-199
Semester
Second Semester
Assessment method
Written Exam ( if allowed by the University), or in alternative Oral exam
Furthermore, students may develop an optional "Taking Home" project, that will be evaluated from 0 to 3 additional points to the written or oral exam.
Students, in groups of 2/3 people, are expected to deliver the project one week before the exam.
- a Report, written either in English or in Italian, of no more than 5 pages , plus tables and figures
- a Powerpoint presentation
Possible project contents:
- In-depth discussion of one of the themes of the Lectures of the Course
- Discussion of one of the Papers proposed during the Course
- Development of a theme consistent with the contents and the objectives of the course.
An abstract of the Project must be approved in advance by Professor Roberto Masiero