Syllabus del corso
Obiettivi formativi
Il programma sviluppa le
capacità orali degli studenti per discutere e esprimere le proprie opinioni
sugli aspetti economici, ma anche sulla situazione attuale nel settore del
turismo e del tempo libero. Gli obiettivi del corso saranno raggiunti
attraverso un'attenta ricerca di varie tematiche del turismo che avranno luogo
nel corso della ‘Lingua Inglese per le Scienze Turistiche’ (6cfu).
Nel
periodo di emergenza Covid-19 le lezioni si svolgeranno in modalità
completamente da rimota in videoconferenza sincrona.
Contenuti sintetici
Il corso si tratte di:
A background to tourism
Why study tourism?
What are the main impacts of tourism?
Tourism today
Types of holidays
Niche market tourism
What makes countries attractive?
Culture and tourism
Trends in tourism
Chinese tourists pave a new route across Europe
Tourism development
Writing skills – emails
Economic impacts of tourism
Hotel and tourism English
Sustainable tourism
A career in tourism
Writing skills – basic principles for a good CV
Applying for jobs
Writing skills – the content of a covering letter of application
Chinese domestic tourism
Marketing and tourism
Promoting a destination
Describing a tourist attraction
Factors affecting the travel and tourism industry
Tourism in a world of technology
The future of tourism
Programma esteso
Il processo di globalizzazione dei mercati ha determinato un forte impulso al prodotto “turismo”, ampliandone la gamma delle risorse e richiedendo a chi vi opera capacità professionali aggiornate e competenze sempre più sviluppate. Il turismo è uno dei settori portanti dell'economia italiana e diverrà sempre più importante con l'aumento del tempo libero e della mobilità geografica delle persone. La crescita del settore offre importanti occasioni di lavoro ma impone anche la formazione di operatori qualificati, in grado di comprendere e governare un mercato molto competitivo. Di fronte ad un mercato sempre più complesso e competitivo, in una realtà nella quale i consumatori/ turisti richiedono prodotti nuovi e personalizzati, le imprese turistiche devono affrontare un’innovazione culturale, organizzativa e gestionale tale da supportare un’offerta adeguata. Il mondo dell’ospitalità deve adeguarsi alla costante richiesta di miglioramento della qualità del servizio e deve essere in grado di misurare efficacia ed efficienza dei sistemi di gestione utilizzati in una prospettiva di crescita e sviluppo. Il percorso di studio porterà gli studenti a conoscere come gestire e organizzare i servizi turistici-culturali, con un focus particolare sulla territorialità, dalla sua comunicazione al turismo sostenibile. La padronanza della lingua inglese consente gli studenti di valorizzare loro capacità in ambito nazionale e internazionale.
Prerequisiti
E’ suggerito almeno un livello B2 (Quadro Europeo di Riferimento per le Lingue Straniere / Common European Framework of Reference for Languages)
Metodi didattici
Nel periodo di emergenza Covid-19 le lezioni si svolgeranno in modalità completamente da rimota in videoconferenza sincrona.
Modalità di verifica dell'apprendimento
La prova di accertamento è orale e sarà solo telematico. E' verte sui seguenti argomenti trattati nella dispensa: ‘Laurea Magistrale in Economia del Turismo’, R. Anderson.
Testi di riferimento
La dispensa - Lingua Inglese – ‘Laurea Magistrale in Economia del Turismo’, Dott. R Anderson. Disponibile sulla piattaforma di dott. Robin Anderson. *Aggiornato ogni anno.
Periodo di erogazione dell’insegnamento
2 semester
Lingua di insegnamento
Inglese
Learning objectives
The programme develops the oral capabilities of students in discussing and expressing their views on economic aspects but also the current situation in the tourism and leisure business. The course objectives will be achieved through a careful investigation of a variety of tourism issues which will take place on the course of ‘Lingua inglese per le scienze turistiche’, the 6 credit, annual tourism course.
During the Covid-19 emergency period, the lessons will take place in a completely remote synchronous videoconference mode.
Contents
The course covers such themes as;
A background to tourism Why study
tourism? What are the
main impacts of tourism? Tourism today Types of holidays Niche market
tourism What makes
countries attractive? Culture and
tourism Trends in
tourism Chinese
tourists pave a new route across Europe Tourism development Writing skills – emails Economic impacts of
tourism Hotel and tourism English Sustainable tourism A career in tourism Writing skills – basic
principles for a good CV Applying for
jobs Writing skills – the content of a
covering letter of application Chinese domestic tourism Marketing and tourism Promoting a destination Describing a tourist attraction Factors affecting the travel and tourism
industry Tourism in a
world of technology The future of
tourism
Detailed program
The process of globalization of markets has given a
strong impetus to the product "tourism", expanding the range of
resources and requiring those who work in the sector to update skills and
competences increasingly. Tourism is one of the leading sectors of the Italian
economy and will become increasingly important with the increase in leisure
time and geographical mobility of people. The growth of the sector offers
significant employment opportunities but also requires the training of
qualified operators, able to understand and deal with a very competitive
market. Faced with an increasingly complex and competitive professional
environment, in a world in which consumers / tourists require new and
customized products, tourism enterprises are facing changes in cultural
innovation, organization and management in order to maintain their competitive
advantage. The hospitality world must adapt to the constant demand for
improvement of quality of service and must be capable of measuring the
effectiveness and efficiency of the management systems used in a perspective of
growth and development. The course of study will lead students to learn how to
manage and organize cultural and tourist services, with a particular focus on
territoriality, its communication to sustainable tourism. The mastery of the
English language enables students to enhance their professional validity at
national and international levels.
Prerequisites
Students are expected to have already reached level
B2 (Common European Framework of Reference for Languages / Common European Framework of Reference for Languages)
Teaching methods
During
the Covid-19 emergency period, the lessons will take place in a completely
remote synchronous videoconference mode.
Assessment methods
The final exam is an oral exam which will be via video-conferencing platform. It is based on the topics covered in the booklet: ‘Laurea Magistrale in Economia del Turismo’, R.
Anderson.
Textbooks and Reading Materials
The booklet – ‘Lingua Inglese - Laurea Magistrale in Economia del Turismo’. Dott. R Anderson. Available on the website of dott. Robin Anderson. **This is updated every academic year.
Semester
2 semstre.
Teaching language
English