- The Art of Case Studies
- Summary
Course Syllabus
Obiettivi formativi
Il corso intende fornire agli studenti una preparazione specifica per condurre e redigere uno studio di caso, ovvero lo studio di un fenomeno singolo o di un'entità individuale (persona o comunità). In particolare gli studenti dovranno essere in grado scegliere i casi secondo opportuni criteri di selezione o demarcazione e di condurre un'analisi in profondità, con il massimo di dettaglio, ricchezza e completezza.
Contenuti sintetici
1. Cos'è e a che cosa serve uno studio di caso.
2. Criteri di selezione, scelta e demarcazione dei casi.
3. Tecniche di costruzione e valutazione dei case studies: fattori e variabili rilevanti del contesto, attori e loro intenzionalità, processi ed esiti.
Programma esteso
Argomenti delle lezioni:
Introduzione al corso
1. Studio, studio di caso e altri metodi di ricerca
2. Che cos’è uno studio di caso?
3. Perché si fa uno studio di caso?
4. Disegno della ricerca
5. Come condurre un case study
6. Le possibili implicazioni derivanti da uno studio di caso
7. Quando sviluppare uno studio di caso?
8. “Casing”, demarcazione e bias selettivi
9. Scelta per 2 studi di caso e comparazione
10. Studio di caso crucial, most-likely o crucial: the Affluent Worker e lavoro di gruppo
11. Studio di caso crucial, least-likely: Street Corner Society e lavoro di gruppo
12. Casi maximum variation: The Gift Relationship e lavoro di gruppo
13. Casi maximum variation: British Factory – Japanese Factory e lavoro di gruppo
14. Studi di caso di paesi/modelli: Varieties of Capitalism e lavoro di gruppo
15. Studi di caso di persona/comunità: il mondo degli impiegati
16. Conclusioni
Presentazione e discussione elaborati finali
Prerequisiti
Nessuno
Metodi didattici
Ricorso a molteplici metodi, di tipo sia qualitativo che quantitativo, in maniera complementare.
Nel periodo di emergenza Covid-19 le lezioni si svolgeranno in modalità mista: parziale presenza e lezioni video-registrate asincrone
Modalità di verifica dell'apprendimento
Testi di riferimento
Tutte le letture caricate in piattaforma e-learning costituiscono i testi di riferimento per l'esame finale.
Learning objectives
This course aims to give a specific methodological preparation to select and conduct a case study. Student will learn how to study a single phenomenon or an individual unit (person or community), chosen according to appropriate selection and demarcation criteria and based on an intensive analysis, i.e. with the maximum amount of detail, richness and completeness.
Contents
- What is a case study and its purposes.
- Criteria for selection, choice and demarcation.
- Construction techniques and evaluation of case studies: context; relevant factors and variables; actors and their intentions; processes and results.
Detailed program
Lesson topics:
Introduction
1. Study and case study
2. What is a case study?
3. Why a case study?
4. Research design
5. How to conduct a case study
6. Some implications of a case study
7. When it is necessary to develop a case study
8. “Casing”, demarcation and selective bias
9. Choice for 2 case studies and comparative analysis
10. Most-likely, crucial case study: the Affluent Worker and working groups
11. Least-likely, crucial case study: Street Corner Society and working groups
12. Maximum variation cases: The Gift Relationship and working groups
13. Maximum variation cases: British Factory – Japanese Factory and working groups
14. Case studies on countries and models: Varieties of Capitalism and working groups
15. Case studies on person or community: the World of Clerks and working group
16. Conclusion
Presentation and comments on case studies
Prerequisites
No pre-requirement
Teaching methods
Use of many methods, both qualitative and quantitative ones, in a complementary way.
During the Covid-19 emergency period, lessons will take place in a mixed mode: partial presence and asynchronous video-recorded lessons
Assessment methods
Students must present and discuss in class a case study chosen and developed during the course.
In the Covid-19 emergency period, exams will only be online. Students who follow the lessons remotely will have to comment on the readings uploaded to the platform and at the end of the course they will have to present, always remotely, a final paper that constitutes the exam. The exams will be carried out using the WebEx platform. in the e-learning platform of the course, a public link will allow any virtual spectators to access the exam.
Textbooks and Reading Materials
Key information
Staff
-
Serafino Negrelli