Course Syllabus
Obiettivi formativi
L’obiettivo del corso è fornire competenze teoriche, metodologiche e analitiche per la comprensione delle società europee in un'ottica comparativa.
Contenuti sintetici
Analisi comparate delle trasformazioni delle società europee con particolare attenzione ai sistemi di welfare, al lavoro, ai fenomeni migratori e demografici, alle politiche sociali.
Programma esteso
Il corso affronterà i significati di diversità e cambiamenti nel lavoro e nell’offerta di servizi di welfare con particolare attenzione alle interconnessioni tra le due aree. L’analisi comparata si focalizza su occupazione femminile, inserimento nel lavoro dei giovani, inserimento degli immigrati, disoccupazione, povertà e assistenza sociale, articolazione della offerta dei servizi di cura. Inoltre, la comparazione metterà a fuoco le prospettive di convergenza o la persistenza di tendenze divergenti nelle società europee.
Più in dettaglio, il programma si articola nei seguenti moduli didattici:
- L'approccio comparativo. L'Europa e i paesi europei
- Le principali linee di cambiamento nella società contemporanea
- Trasformazioni del welfare: nuovi rischi sociali e innovazione sociale
- Lavoro, disoccupazione e politiche del lavoro
- Regimi di welfare ed esperienze locali di innovazione
- I cambiamenti demografici, la famiglia e le politiche sociali
- Disuguaglianze, povertà e politiche di welfare redistributive
- Immigrazione e rifugiati: modelli di migrazione e integrazione
Prerequisiti
Padronanza delle conoscenze teoriche e metodologiche di base di sociologia generale e buone capacità di
apprendimento, di scrittura e comunicazione orale.
Metodi didattici
Il corso avrà luogo in blended learning pertanto la partecipazione attiva e costante degli studenti iscritti è indispensabile per garantirne l'efficacia. La maggior parte del corso avrà luogo in remoto attraverso la piattaforma e-learning di Ateneo che permetterà di accedere a risorse audio, video e testuali, di condividere risorse, di partecipare ai forum di discussione sugli argomenti trattati nel corso.
Nel periodo di emergenza Covid-19 le lezioni potrebbero svolgersi esclusivamente in remoto attraverso lezioni videoregistrate asincrone/sincrone.
Il corso si svolgerà in lingua inglese
Modalità di verifica dell'apprendimento
Il corso è a numero chiuso e verranno coinvolti un numero massimo di 20 studenti che dovranno partecipare alle lezioni in classe e in remoto. L’iscrizione e la selezione degli studenti avrà luogo un mese prima dell’inizio del corso. Saranno richieste contributi scritti e orali secondo le modalità dell'apprendimento in blended learning. Tali contributi concorreranno alla valutazione finale insieme ad un saggio finale.
Per i non frequentanti: esame scritto
Nel periodo di emergenza Covid-19, gli esami per gli studenti non frequentanti saranno orali e NON scritti. Gli esami orali saranno solo telematici. Verranno svolti utilizzando la piattaforma WebEx e nella pagina e-learning dell'insegnamento verrà riportato un link pubblico per l'accesso all'esame di possibili spettatori virtuali.
Testi di riferimento
Principali testi di esame:
Capitoli selezionati e caricati sulla piattaforma di Ateneo tratti dai seguenti volumi:
Immerfall, Stefan, & Therborn Goran (eds.), “Handbook of European Societies. Social Transformations in the 21st Century”, New York: Springer (2010).
Martinelli, F., Anttonen, A., & Mätzke, M. (Eds.), (2017), Social services disrupted: Changes, challenges and policy implications for Europe in times of austerity, Edward Elgar Publishing.
Altri materiali caricati sulla piattaforma di Ateneo:
Mingione E., 2018, The double movement and the perspectives of contemporary capitalism, in Western Capitalism in Transition. Global Processes, Local Challenges. Manchester: Manchester University Press, pp. 291-306.
Mingione, E. (2019), “Social inequality and transformation of the urban economy”, in The city as a global political actor, (pp. 39-59), Routledge.
Andreotti, A.; Mingione, E. (2016), “Local welfare systems in Europe and the economic crisis”, European Urban and Regional Studies, 23.3: 252-266.
Altri testi selezionati (da cui attingere per i saggi finali)
Crouch Colin, 2013, Europe and problems of marketization: from Polanyi to
Scharpf, Firenze: Firenze University press;
Crouch, C. 2016, Governing Social Risk in Post-Crisis Europe,
Cheltenham: Edward Elgar;
Crouch, C., 2019, Will the Gig Economy Prevail? Cambridge: Polity.
Della Porta, D. 2015, Social Movements in Times of Austerity, Cambridge:
Polity Press;
Doogan Kevin, 2009, New Capitalism? The Transformation of Work, Malden:
Polity Press;
Esping-Andersen Gosta, 2009, The Incomplete Revolution. Adapting to Women’s
New Roles, Cambridge: Polity Press. [Trad it: La rivoluzione
incompiuta. Donne, famiglie, welfare, Bologna: Il Mulino (2011)];
Foundational Economy Collective, 2018, Foundational Economy. The
infrastructure of everyday life, Manchester: Manchester University Press;
Franzini M and Pianta M., 2016, Explaining Inequality, London and New
York: Routledge;
Kupiszewski Marek (ed), 2013, International migration and the future of
populations and labour in Europe, Berlin: Springer Verlag;
Lazaridis Gabriella, Campani Giovanna, 2017, Understanding the
Populist Shift. Othering in a Europe in Crisis”, London and New York:
Routledge;
Lutz Helma, 2012, Migration and Domestic Work: A European Perspective on
a Global Theme, Aldershot: Ashgate;
Martiniello Marco & Rath Jan (eds), 2010, Selected Studies in
International Migration and Immigrant Incorporation, Amsterdam: Amsterdam
University Press;
Offe C. and Preuss U.K., 2016, Citizens in Europe. Essays on Democracy,
Costitutionalism and European Integration; Milton Keynes UK, ecpr press;
Palier Bruno, (ed), 2010, A Long Goodbye to Bismarck? The politics of
welfare reform in continental Europe, Amsterdam: Amsterdam University
Press;
Vauchez Antoine, 2016, Democratizing Europe, London: Palgrave Macmillan;
Zincone Giovanna, Penninx Rinus and Borkert Maren (eds), 2011, Migration
policymaking in Europe : the dynamics of actors and contexts in past and
present, Amsterdam: Amsterdam University Press.
European Bureau for Policy Consulting and Social Research, 2016, Social
Policy in the EU – Reform Barometer 2016, Social Inclusion Monitor
Europe, Vienna
Ulteriori indicazioni bibliografiche:
Agnoletti
Chiara, Camagni Roberto, Iommi Sabrina, Lattarulo Patrizia, (a cura di) 2014, “Competitività
urbana e policentrismo in Europa. Quale ruolo per le città metropolitane e le
città medie”, Bologna: Il Mulino;
Ambrosini Maurizio, (a cura di), 2012, “Governare città plurali. Politiche
locali di integrazione per gli immigrati in Europa”, Milano: Franco Angeli;
Bini Smaghi Lorenzo, 2014, 33 false verità sull'Europa”, Bologna: Il
Mulino;
Burroni, l. 2016, Capitalismi a confronto, Bologna: Il Mulino;
Mingione Enzo, 1997, Sociologia della vita economica, Roma:
Carocci;
Mingione Enzo e Pugliese Enrico, 2010, Il Lavoro. Nuova edizione, Roma:
Carocci;
Manuela Naldini e Chiara Saraceno, 2011, Conciliare famiglia e lavoro”,
Bologna: Il Mulino;
Paci Massimo, 2005, Nuovi lavori, nuovo welfare, Bologna: Il Mulino;
Saraceno Chiara, 2015, Il lavoro non basta: la povertà in Europa negli anni
della crisi, Milano: Feltrinelli;
Sciolla Loredana, (a cura di), 2009, Processi e trasformazioni
sociali. La società europea dagli anni Sessanta ad oggi, Bari: Laterza;
Goran Therborn, 2011, Le società d’Europa nel nuovo millennio, Bologna:
Il Mulino.
Learning objectives
The course aims at providing the basic conceptual knowledge, skills and data analysis expertise for the comparative analysis of European societies.
Contents
Comparative analyses of transformation trends in European societies with particular attention to welfare, immigrants, family, work and social policies.
Detailed program
The course focus on the meanings of diversity and changes in work and the provision of welfare services to be explored with special attention to the interconnections between these two areas. Comparative analysis focuses on female employment, immigration, youth employment policies, unemployment, poverty and welfare, implementation of care services and social policies. Moreover, the comparison shall take in particular consideration the trends of convergence or the persistence of differences and divisions in European societies.
More in details, the programme is made by the following modules:
· The comparative approach. Europe and European countries
· The main lines of contemporary social change
· Welfare transformations: new risks and social innovation
· Employment, unemployment and work policies
· Welfare regimes and local experiences of innovation
· Demographic changes, the family and social policies
· Inequalities, poverty and welfare redistribution policies
· Immigration and refugees: migration and integration models
Prerequisites
Mastery of basic theoretical knowledge of sociological theory and methodology for social sciences; good skills in learning, writing and oral communication.
Teaching methods
The course will take place in blended learning with a large number of activities taking place through the e-learning platform. Active participation of registered students is compulsory. Lectures and interactive seminars with debates using the e-learning platform will be planned. Audio, video and documents will be shared in the e-learning platform and discussion forum will be proposed.
During the Covid-19 emergency period, classes might be fully held in remote mode through video recorded asynchronous/synchronous lessons.
The course take place in English only
Assessment methods
The course will accept a maximum number of 20 students. The application and selection of students will take place a month before the beginning of the course. Required oral and written contributions as foreseen by the blended learning rules including forms of self-evaluation. Contributions will contribute to the final evaluation together with a written final essay.
For non-attending students: written exam.
During the Covid-19 emergency period, written exams for non-attending students will be oral and NOT written. Oral exams will be telematics only. They will be conducted using the WebEx platform and the e-learning page of the course will be reported a public link to enable access to the exam to possible virtual viewers.
Textbooks and Reading Materials
Main texts used for the course:
Selected chapters of the following books made available on the web platform:
Immerfall, Stefan, & Therborn Goran (eds.), “Handbook of European Societies. Social Transformations in the 21st Century”, New York: Springer (2010).
Martinelli, F., Anttonen, A., & Mätzke, M. (Eds.), (2017), Social services disrupted: Changes, challenges and policy implications for Europe in times of austerity, Edward Elgar Publishing.
Other materials made available on the web platform:
Mingione E., 2018, The double movement and the perspectives of contemporary capitalism, in Western Capitalism in Transition. Global Processes, Local Challenges. Manchester: Manchester University Press, pp. 291-306.
Mingione, E. (2019), “Social inequality and transformation of the urban economy”, in The city as a global political actor, (pp. 39-59), Routledge.
Andreotti, A.; Mingione, E. (2016), “Local welfare systems in Europe and the economic crisis”, European Urban and Regional Studies, 23.3: 252-266.
Other selected texts (to draw from for final essays)
Crouch Colin, 2013, Europe and problems of marketization : from Polanyi to
Scharpf, Firenze: Firenze University press;
Crouch, C. 2016, Governing Social Risk in Post-Crisis Europe,
Cheltenham: Edward Elgar;
Crouch, C., 2019, Will the Gig Economy Prevail? Cambridge: Polity.
Della Porta, D. 2015, Social Movements in Times of Austerity, Cambridge:
Polity Press;
Doogan Kevin, 2009, New Capitalism? The Transformation of Work, Malden:
Polity Press;
Esping-Andersen Gosta, 2009, The Incomplete Revolution. Adapting to Women’s
New Roles, Cambridge: Polity Press. [Trad it: La rivoluzione
incompiuta. Donne, famiglie, welfare, Bologna: Il Mulino (2011)];
Foundational Economy Collective, 2018, Foundational Economy. The
infrastructure of everyday life, Manchester: Manchester University Press;
Franzini M and Pianta M., 2016, Explaining Inequality, London and New
York: Routledge;
Kupiszewski Marek (ed), 2013, International migration and the future of
populations and labour in Europe, Berlin: Springer Verlag;
Lazaridis Gabriella, Campani Giovanna, 2017, Understanding the
Populist Shift. Othering in a Europe in Crisis”, London and New York:
Routledge;
Lutz Helma, 2012, Migration and Domestic Work: A European Perspective on
a Global Theme, Aldershot: Ashgate;
Martiniello Marco & Rath Jan (eds), 2010, Selected Studies in
International Migration and Immigrant Incorporation, Amsterdam: Amsterdam
University Press;
Offe C. and Preuss U.K., 2016, Citizens in Europe. Essays on Democracy,
Costitutionalism and European Integration; Milton Keynes UK, ecpr press;
Palier Bruno, (ed), 2010, A Long Goodbye to Bismarck? The politics of
welfare reform in continental Europe, Amsterdam: Amsterdam University
Press;
Vauchez Antoine, 2016, Democratizing Europe, London: Palgrave Macmillan;
Zincone Giovanna, Penninx Rinus and Borkert Maren (eds), 2011, Migration
policymaking in Europe : the dynamics of actors and contexts in past and
present, Amsterdam: Amsterdam University Press.
European Bureau for Policy Consulting and Social Research, 2016, Social
Policy in the EU – Reform Barometer 2016, Social Inclusion Monitor
Europe, Vienna
Further bibliographical references:
Agnoletti
Chiara, Camagni Roberto, Iommi Sabrina, Lattarulo Patrizia, (a cura di) 2014, “Competitività
urbana e policentrismo in Europa. Quale ruolo per le città metropolitane e le
città medie”, Bologna: Il Mulino;
Ambrosini Maurizio, (a cura di), 2012, “Governare città plurali. Politiche
locali di integrazione per gli immigrati in Europa”, Milano: Franco Angeli;
Bini Smaghi Lorenzo, 2014, 33 false verità sull'Europa”, Bologna: Il
Mulino;
Burroni, l. 2016, Capitalismi a confronto, Bologna: Il Mulino;
Mingione Enzo, 1997, Sociologia della vita economica, Roma: Carocci;
Mingione Enzo e Pugliese Enrico, 2010, Il Lavoro. Nuova edizione, Roma:
Carocci;
Manuela Naldini e Chiara Saraceno, 2011, Conciliare famiglia e lavoro”,
Bologna: Il Mulino;
Paci Massimo, 2005, Nuovi lavori, nuovo welfare, Bologna: Il Mulino;
Saraceno Chiara, 2015, Il lavoro non basta: la povertà in Europa negli anni
della crisi, Milano: Feltrinelli;
Sciolla Loredana, (a cura di), 2009, Processi e trasformazioni
sociali. La società europea dagli anni Sessanta ad oggi, Bari: Laterza;
Goran Therborn, 2011, Le società d’Europa nel nuovo millennio, Bologna:
Il Mulino.