- Area Sociologica
- Corso di Laurea Magistrale
- Turismo, Territorio e Sviluppo Locale [F4901N]
- Insegnamenti
- A.A. 2020-2021
- 1° anno
- Geografia dei Beni Culturali e Ambientali
- Introduzione
Syllabus del corso
Obiettivi formativi
Contenuti sintetici
Una introduzione ai concetti chiave della geografia culturale, quali luogo, paesaggio e territorio, verrà seguita dall'analisi di alcuni casi studio, alla scala nazionale e internazionale
Programma esteso
- geografia e cultura
- geografie dei tratti culturali (religioni, lingue, cibo)
- il luogo nella new cultural geography
- cultura, luoghi, globalizzazione
- i luoghi contesi del turismo, fra conservazione e iperturismo
- beni culturali, heritage e geografia
- heritage contesi e gestione del patrimonio turistico
- il paesaggio come bene culturale
- dal paesaggio al territorio
- dal territorio all'ecomuseo
- questioni di sostenibilità culturale
- il turismo come strumento di strumento di lotta alla povertà (turismo responsabile, turismo sostenibile, pro-poor tourism)
Prerequisiti
nessuno
Metodi didattici
Lezioni DAD asincrone; lezioni frontali; seminari online
Modalità di verifica dell'apprendimento
Prova orale o, in alternativa, discussione orale relativa ad un caso studio (modalità riservata agli studenti e agli studenti che hanno seguito tutte le lezioni)
Testi di riferimento
E. dell’Agnese, Bon Voyage, Utet, 2018.
Learning objectives
Contents
An introduction to the key concepts of cultural geography, such as place, landscape and territory, will be followed by the analysis of some case studies, on a national and international scale.
Detailed program
- geography and culture
- geographies of cultural traits (religions, languages, food)
- place and space in the new cultural geography
- culture, places, globalization
- the disputed places of tourism, between conservation and hyper-tourism
- cultural heritage and geography
- contested heritage and management of the tourist heritage
- the landscape as a cultural asset
- from landscape to "territory"
- from territory to ecomuseum
- cultural sustainability issues
- tourism as a tool for combating poverty (responsible tourism, sustainable tourism, pro-poor tourism)
Prerequisites
none
Teaching methods
Face-to-face lessons, asynchronous distance learning lessons; lessons; online seminars
Assessment methods
Textbooks and Reading Materials
D. Massey, P. Jess, A Place in the World?: Places, Cultures, and Globalization, Open University, 1995
E. dell’Agnese, Bon Voyage, Utet, 2018.
Students who have not taken a geography of tourism exam during the three-year course are also asked to familiarize themselves with the contents of the following volume
L. Bagnoli, Manuale di geografia del turismo, Utet, last edition
Scheda del corso
Staff
-
Elena Dell'Agnese
-
Stefania Benetti