Syllabus del corso
Titolo
Consulenza pedagogica e
formazione ai gruppi di lavoro
Argomenti e articolazione del corso
la lettura e l’analisi della domanda d’aiuto
L’ ascolto attivo,
L’osservazione in profondità dei fenomeni gruppali,
L’auto-osservazione,
I processi emotivi di rispecchiamento,
Le ambivalenze che caratterizzano i movimenti affettivi dei gruppi di lavoro,
I processi di feedback e e riconoscimento delle resistenze nella relazione d’aiuto che sono processi sempre attivi all’interno di un gruppo di lavoro che richiede un intervento di consulenza.
Diviene significativo, a livello formativo, lavorare per sviluppare negli studenti competenze che consentano nel loro futuro ruolo professionale di coniugare in maniera creativa elementi appartenenti all’area tecnica e agli elementi hard con elementi appartenenti all’area emotiva e agli elementi soft della vita organizzativa per comprenderne i punti di interconnessione e muoverli in una direzione creativa e generativa per l’organizzazione stessa..
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Obiettivi
Obiettivi
Con questo insegnamento con una partecipata frequenza lale lezioni si intendono promuovere seguenti apprendimenti, in termini di:
- Comprensione dei principali modelli di consulenza e dei loro riferimenti epistemologici,
- Sviluppo delle competenze per leggere i bisogni e le domande di consulenza nelle organizzazioni,
- Sviluppo di un approccio alla gestione del gruppo e alla comprensione delle sue dinamiche,
- Esperienze riflessive di lavoro di gruppo
- Sviluppo delle abilità meta-cognitive e di auto-consapevolezza dei propri preconcetti culturali,
- Sviluppo di competenze di consulenza come l'ascolto e l'auto-ascolto.
- Risultati di apprendimento attesi (disciplinari e trasversali) coerenti con i profili culturali, scientifici e professionali individuati dal CdS”:
- Alla fine del corso gli studenti dovranno essere in grado di comprendere le teorie sottese ai modelli di consulenza, di saper applicare le tecniche di consulenza (coaching etc..) e, più in generale, dovranno mostrare di saper attivare processi di costruzione di positive relazioni formative e di supporto allo sviluppo del personale nelle organizzazioni come richiesto ai profili professionali in uscita del Corso di Laurea; inoltre dovranno mostrare di avere competenze trasversali di comunicazione, dialogo, relazione, lettura delle domande esplicite e implicite individuali e gruppali indispensabili a chi è chiamato a compiti di gestione e sviluppo delle risorse umane per operare in contesti dinamici e interfunzionali.
Metodologie utilizzate
Metodologie utilizzate:
Nel periodo Covid-19 le lezioni si svolgeranno completamente da remoto con un'alternanza di lezioni asincrone e di eventi in videoconferenza sincrona.
Le metodologie comprenderanno: Lezioni frontali, discussioni di grande gruppo, esercitazioni su casi professionali in gruppo
Le lezioni frontali consentono di entrare nel vivo degli approcci teorici e metodologici alla consulenza; le discussioni di grande gruppo sono finalizzate a elaborare i concetti teorici ,a sviluppare un rapporto attivo a partecipativo con le conoscenze e a mettersi in gioco per implementare competenze di osservazione, ascolto, autoascolto e lettura delle dinamiche di gruppo; l'analisi dei casi professionali concorre allo sviluppo delle abilità metacognitive e di auto-consapevolezza dei propri preconcetti culturali. Infatti i casi vengono, tramite il processo reticolare istituito dal pensiero del gruppo, sottoposti a un'analisi multifocale che consente di vederne le differenti implicazioni, le possibili esportazioni in altri contesti ( generalizzazioni) e le retroazioni sul piano della trasformazione dei propri assunti culturali.
Materiali didattici (online)
Tutti I materiali didattici, come slide, articoli e tracce di lavoro, verranno caricati sulla piattaforma on-line
Materiali didattici (online, offline)
Tutti I materiali didattici, come slide, articoli e tracce di lavoro, verranno caricati sulla piattaforma on-line
Programma e bibliografia per i frequentanti
- E. Schein (2001), La Consulenza di Processo. Milano: Cortina.
- S. Ulivieri Stiozzi (2013), Il counseling formativo, Milano: FrancoAngeli.
- C. Kaneklin (2010), Il gruppo in teoria e in pratica. L’intersoggettività come forza produttiva. Milano: Cortina.
Programma e bibliografia per i non frequentanti
Modalità d'esame
Nel periodo di emergenza Covid-19 gli esami orali saranno solo telematici. Verranno svolti utilizzando la piattaforma WebEx e nella pagina e-learning dell'insegnamento verrà riportato un link pubblico per l'accesso all'esame di possibili spettatori virtuali.
Durante l'esame verrà richiesto allo studente di elaborare in modo critico le teorie proposte e di saperle declinare in capacità consulenziali di lettura dei processi di un’organizzazione.
Nello specifico saranno oggetto di valutazione due dimensioni:
Conoscenza e comprensione
- Si accerterà la conoscenza dei modelli pedagogici di consulenza tramite un colloquio orale mirante a verificare, con opportune domande, il livello e l’estensione della comprensione dei concetti e dei nuclei di senso fondamentali.
- Si accerterà inoltre la capacità di elaborazione critica dei saperi proposti, sia in relazione al singolo testo che in un’ottica di dialogo e comparazione tra autori e modelli.
- Per gli studenti frequentanti il materiale d’aula scaricabile in piattaforma costituisce oggetto specifico di verifica, con particolare riferimento alle dimensioni formative e auto-formative prodotte dall'esperienza d’aula.
Capacità di declinare la conoscenza in competenza
- In relazione ai modelli di consulenza pedagogica, si accerterà la capacità di declinare le conoscenze teoriche in competenze di lettura delle domande di consulenza che si sviluppano all'interno dei servizi e dei gruppi professionali sapendole articolare in riferimento a esperienze concrete.
- Saranno oggetto di verifica le capacità di pianificare azioni di consulenza e le competenze metodologiche legate al lavoro di gruppo.
- Saranno oggetto di verifica le capacità di gestione di una comunicazione efficace con particolare riferimento ai contesti di gruppo.
- Costituiranno oggetto di valutazione le competenze di auto-riflessione sul proprio posizionamento di ruolo all'interno di un contesto lavorativo e di un gruppo professionale.
Orario di ricevimento
Nel primo semestre il ricevimento si svolgerà da remoto previo appuntamento il giovedì alle ore 12.00.Nel corso del secondo semestre l'orario potrà subire delle variazioni di giorno e orario.
Durata dei programmi
I programmi valgono due anni accademici.
Cultori della materia e Tutor
dott. Paolo Magatti.
pmagatti@yahoo.com
Course title
Pedagogical consulting and training for team work
Topics and course structure
The transformations in the contemporary working environment, characterized by increasing instability, uncertainty and complexity, require a continuous review of knowledge and skills and require professionals to face new challenges that require new and updated categories of analysis. Today, in the face of demands for effectiveness, updated skills and increasingly better performance in every professional field, the time it takes for an organization to train risks contracting more and more, and we know that when professional action is not driven by thoughtful thinking, it loses the value of desiring and planning investment that makes the experience of work an element of self-recognition and self-fulfilment for individuals, and creativity and design innovation for the whole organization Faced with a constellation of issues that are as different as each organization is a different cultural system, pedagogical consulting aims to promote processes of change: its aim is to transform, to produce an evolution, to modify the look on a situation in order to produce new paths of research and intervention useful to solve a problem or a state of malaise, bringing it to the surface and naming it. It is precisely in this junction that the group takes on all its transformative scope. If it is true that the ability to work in a team is indispensable, wherever one works, the more complex it is to understand the articulated nature of a working group and its different levels of functioning. The course will focus on the multifaceted nature of the group object. The group will be considered as one of the main fires available to the consultant to activate change processes. The group will be deepened as a theoretical object but also and above all as a learning, training subject, involved in active research paths within a consulting process. The group is a learning device and not only as it is a widespread habit to believe an organizational container in which each individual deposits his or her knowledge by negotiating it with the other members. Above all, the group is a unitary, vital and dynamic organism, a unique mind, a reticular system of thoughts and emotions that can be oriented towards a creative and unprecedented solution of one's work task. This knowledge about the group as a trans-disciplinary object will approach a didactic device that leverages on learning how to inhabit a group, in order to know its dynamics from the inside A knowledge of such complexity is built through a pedagogical device of a theoretical experiential type in which the group assumes the role of active protagonist, starting from specific and targeted stimuli (case analysis, co-construction of autocauses, etc.,) is stimulated to train one's ability to elaborate contents, to negotiate one's own cultural assumptions, to pool one's own internalized training models and one's own affections that develop through complex movements of resonance and mutual identification. The professional figure of the consultant who is interrogated is a figure capable of operating a garrison and maintenance of the emotional life of the groups, operating a reading" in depth of the dominant climates and atmospheres of the groups and being able to name, building a shared sense, submerged conflicts, tacit discomforts that if they do not appear in the manifest level, but sclerotize into submerged resistances that can hinder the progress of the group and the organization.
In this direction it becomes fundamental to work on transversal competences such as reading and analysis of the demand for help.Active listening, Deep observation of group phenomena, Self-observation, Emotional processes of mirroring.The ambivalences that characterize the emotional movements of the working groups, the processes of feedback and and recognition of resistance in the helping relationship that are always active processes within a working group that requires a consulting intervention. It becomes significant, on a formative level, to work to develop in the students skills that allow them in their future professional role to combine in a creative way elements belonging to the technical area and hard elements with elements belonging to the emotional area and soft elements of the organizational life in order to understand their interconnection points and move them in a creative and generative direction for the organization itself.
Objectives
GoalsThe aim of this teaching with a participatory lecturing frequency is to promote the following learning in terms of understanding of the main counselling models and their epistemological references,
- Development of skills to read the needs and requests for advice in organizations,
- Development of an approach to group management and understanding of its dynamics,
- Reflective experiences of group work
- Development of meta-cognitive skills and self-awareness of one's own cultural preconceptions,
- Development of consulting skills such as listening and self-listening.
- Expected learning outcomes (disciplinary and transversal) consistent with the cultural, scientific and professional profiles identified by the CdS":
- At the end of the course students will have to be able to understand the theories underlying the consultancy models, to know how to apply the consultancy techniques (coaching, etc...) and, more generally, they will have to show that they know how to activate processes of building positive training relationships and support the development of personnel in organizations as required by the professional profiles at the end of the Degree Course; moreover, they will have to show that they have transversal skills of communication, dialogue, relationship, reading of explicit and implicit individual and group questions, which are indispensable for those who are called upon to manage and develop human resources to operate in dynamic and inter-functional contexts.
Methodologies
In the Covid-19 period the lessons will take place completely from a distance with an alternation of asynchronous lessons and synchronous videoconferencing events.
Methodologies will include: face-to-face lectures, large group discussions, exercises on professional cases in groupsThe frontal lessons allow to get into the heart of the theoretical and methodological approaches to counselling; large group discussions are aimed at elaborating theoretical concepts, developing an active and participatory relationship with knowledge and putting oneself at stake to implement skills of observation, listening, self-listening and reading of group dynamics; the analysis of professional cases contributes to the development of metacognitive skills and self-awareness of one's own cultural preconceptions. In fact, the cases are, through the reticular process established by the group's thought, subjected to a multifocal analysis that allows to see the different implications, the possible exports to other contexts (generalizations) and the feedback on the level of transformation of their cultural assumptions.
Online and offline teaching materials
All teaching materials, such as slides, articles and work tracks, will be uploaded to the online platform.
Programme and references for attending students
- E. Schein (1999), Process Consultation: Building the Helping Relationship. Prentice Hall.
- S. Ulivieri Stiozzi (2013), Il counseling formativo, Milano: FrancoAngeli.
- C. Kaneklin (2010), Il gruppo in teoria e in pratica. L’intersoggettività come forza produttiva. Milano: Cortina.
Programme and references for non-attending students
Assessment methods
In the Covid-19 emergency period, oral exams will be telematics only. They will be conducted using the WebEx platform and the e-learning page of the teaching will contain a public link to access the exam for possible virtual viewers.
Oral exam in which the student will be asked to critically elaborate the proposed theories and to know how to interpret them in a consultative capacity to read the processes of an organization.
Specifically, two dimensions will be evaluated:
Knowledge and understanding
The knowledge of the pedagogical models of counselling will be ascertained through an oral interview aimed at verifying, with appropriate questions, the level and extent of understanding of the fundamental concepts and cores of meaning.
The ability to critically elaborate the proposed knowledge, both in relation to the individual text and with a view to dialogue and comparison between authors and models, will also be ascertained.
For the students attending the classroom material downloadable on the platform is a specific object of verification, with particular reference to the formative and self-training dimensions produced by the classroom experience.
Ability to decline knowledge into competence
In relation to the models of pedagogical counselling, it will be ascertained the ability to translate theoretical knowledge into reading skills of the counselling questions that are developed within the services and professional groups, knowing how to articulate them with reference to concrete experiences.
The ability to plan consulting actions and the methodological skills related to teamwork will be verified.
The ability to manage effective communication with particular reference to group contexts will be verified.
The skills of self-reflection on one's own role positioning within a work context and a professional group will be evaluated.
The ability to learn to learn will be assessed with particular reference to Problem Soling and critical connection between the proposed knowledge, as well as the translation of knowledge in multiple professional contexts.
Office hours
In the first half of the year the reception will take place in telematic form by appointment on Thursdays at 12.00 noon. During the second half of the year the time and day may change.
Programme validity
The programs are valid for two academic years.
Course tutors and assistants
dott. Paolo Magatti.
pmagatti@yahoo.com