Skip to main content
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
Home
Percorso della pagina
  1. Education
  2. Master Degree
  3. Formazione e Sviluppo delle Risorse Umane [F5701R]
  4. Courses
  5. A.A. 2020-2021
  6. 1st year
  1. Sociology of Innovation
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Sociology of Innovation
Course ID number
2021-1-F5701R004
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Titolo

SOCIOLOGIA DELL’INNOVAZIONE D’IMPRESA


Argomenti e articolazione del corso

All'interno delle complesse dinamiche economiche che contraddistinguono la società contemporanea, la conoscenza scientifica e tecnologica si configura come uno dei fattori chiave della competitività. Per cogliere appieno le possibilità di sviluppo, è necessario che tale conoscenza non rimanga confinata ai laboratori e centri di ricerca, ma si diffonda nel contesto economico e sociale, trovando terreno per crescere e generare innovazione. Una variabile chiave nei meccanismi di trasferimento di conoscenza è rappresentata dal capitale umano, ossia dalla presenza di figure professionali in grado di muoversi nel territorio di confine tra scienza, economia e società, affrontando i problemi gestionali legati alla generazione, selezione, sviluppo e implementazione di innovazione nelle organizzazioni.

Il corso intende presentare i più rilevanti modelli di innovazione e discutere l’approccio sistemico all’innovazione, con l'obiettivo di contribuire allo sviluppo di competenze specifiche rispetto ai modelli teorici, agli strumenti e ai metodi di gestione del cambiamento organizzativo, uno degli aspetti fondamentali del Corso di Laurea Magistrale in Formazione e sviluppo delle risorse umane.

Obiettivi

Attraverso la frequentazione del corso e l'analisi dei testi indicati, si intende:
  • favorire la conoscenza e la comprensione dei processi di innovazione in termini generali, nelle sue diverse declinazioni e in relazione ai macro-contesti di interesse;
  • fornire le informazioni e gli strumenti necessari per sviluppare la capacità di comprendere e analizzare tali processi, stimolando lo sviluppo di strategie autonome di lettura dei fenomeni;
  • rendere gli studenti autonomi nel valutare i processi di innovazione tecnologica, di mercato, gestionale ed organizzativa d'impresa, i progetti di start up e di sviluppo d’impresa, interpretando le scelte degli attori operanti su un territorio e l'impatto del loro operato sul contesto ambientale.

Alla fine del corso, gli studenti avranno acquisito le seguenti competenze specifiche:

  • capacità di analizzare il processo di innovazione nei campi della tecnologia, del management e dell'organizzazione aziendale;
  • capacità di analizzare criticamente progetti di start up e progetti di sviluppo del business;
  • capacità di leggere e comprendere le scelte degli attori rilevanti di un territorio e il loro impatto sul contesto di appartenenza.

Metodologie utilizzate

La metodologia didattica utilizzata combina diversi strumenti:

  • lezioni frontali, che hanno l'obiettivo di fornire informazioni e competenze generali che costituiscano il livello di conoscenza comune alla classe. Durante le lezioni, sarà configurato il quadro di riferimento teorico che fornirà agli studenti le competenze specifiche per sviluppare le competenze di analisi e comprensione richieste;
  • lavori di gruppo, con l'obiettivo di sviluppare le capacità di analisi, giudizio e comunicazione necessarie per la valutazione delle tematiche proposte. Verranno proposti una serie di casi studio da analizzare e declinare secondo le tematiche esposte legate all'innovazione.

Nel periodo di emergenza Covid-19 le lezioni si svolgeranno da remoto asincrono con eventi in videoconferenza sincrona.


Materiali didattici (online, offline)

Programma e bibliografia per i frequentanti

Alla luce della riorganizzazione delle attività didattiche dovute all'emergenza Covid-19, quest'anno non ci sarà distinzione tra frequentanti e non frequentanti. 


Testo obbligatorio:

  • Ramella, F. (2013). Sociologia dell'innovazione economica, Il Mulino.

Gli studenti dovranno poi selezionare 4 testi a scelta tra i seguenti:

  • Amendola M., Antonelli C. e Triglia C.(a cura di) (2005). Per lo sviluppo. Processi innovativi e contesti territoriali, Bologna, il Mulino.
  • Baldini, Grimaldi e Sobrero, (2006), “Institutional changes and the commercialization of academic knowledge: A study of Italian universities’ patenting activities between 1965 and 2002”, Research Policy.
  • Chesbrough, H., Vanhaverbeke, W., & West, J. (Eds.). (2006). Open innovation: Researching a new paradigm. Oxford University Press on Demand.
  • Dringoli, A. (2007). Strategie d'innovazione e valore d'impresa. Cedam.
  • Edquist, C. (Ed.). (1997). Systems of innovation: technologies, institutions, and organizations. Psychology Press.
  • Etzkowitz H., (2003), “Research groups as ‘quasi-firms’: the invention of the entrepreneurial university“, Research Policy, 32(1), 109-121.
  • Etzkowitz H., (2002), “Incubation of incubators: innovation as a triple helix of university-industry-government”, Science and Public Policy, 29.
  • Forino Procacci, E. (2010) Evoluzione organizzativa e sviluppo delle risorse umane, Roma,Armando.
  • Fromhold-Eisebith e Eisebith, (2005), “How to institutionalize innovative clusters? Comparing explicit top-down and implicit bottom-up approaches”, Research Policy, 34, 1250-1268.
  • Funtowicz S., Shepherd I., Wilkinson D. e Ravetz J.R., (2000), “Science and governance in the European Union: a contribution to the debate”, Science and Public Policy, 27, 327-336.
  • Gunasekara C., (2006), “Reframing the Role of Universities in the Development of Regional Innovation Systems”, Journal of Technology Transfer, 32, 101-113.
  • Lundvall, B. Å. (Ed.). (2010). National systems of innovation: Toward a theory of innovation and interactive learning (Vol. 2). Anthem press.
  • Malecki, E. J., & Oinas, P. (1999). Making connections: technological learning and regional economic change. Ashgate Publishing Company.
  • Porter M.E., (1998), “Clusters and the new economics of competition”, Harvard Business Review, p. 77-89, Nov-Dec.
  • Shavinina, L. V. (Ed.). (2003). The international handbook on innovation. Elsevier.
  • Trigilia, C. (2007), La costruzione sociale dell'innovazione : economia, società e territorio, Firenze, Firenze University Press.

Programma e bibliografia per i non frequentanti

Alla luce della riorganizzazione delle attività didattiche dovute all'emergenza Covid-19, quest'anno non ci sarà distinzione tra frequentanti e non frequentanti. 


Testo obbligatorio:

  • Ramella, F. (2013). Sociologia dell'innovazione economica, Il Mulino.

Gli studenti dovranno poi selezionare 4 testi a scelta tra i seguenti:

  • Amendola M., Antonelli C. e Triglia C.(a cura di) (2005). Per lo sviluppo. Processi innovativi e contesti territoriali, Bologna, il Mulino.
  • Baldini, Grimaldi e Sobrero, (2006), “Institutional changes and the commercialization of academic knowledge: A study of Italian universities’ patenting activities between 1965 and 2002”, Research Policy.
  • Chesbrough, H., Vanhaverbeke, W., & West, J. (Eds.). (2006). Open innovation: Researching a new paradigm. Oxford University Press on Demand.
  • Dringoli, A. (2007). Strategie d'innovazione e valore d'impresa. Cedam.
  • Edquist, C. (Ed.). (1997). Systems of innovation: technologies, institutions, and organizations. Psychology Press.
  • Etzkowitz H., (2003), “Research groups as ‘quasi-firms’: the invention of the entrepreneurial university“, Research Policy, 32(1), 109-121.
  • Etzkowitz H., (2002), “Incubation of incubators: innovation as a triple helix of university-industry-government”, Science and Public Policy, 29.
  • Forino Procacci, E. (2010) Evoluzione organizzativa e sviluppo delle risorse umane, Roma,Armando.
  • Fromhold-Eisebith e Eisebith, (2005), “How to institutionalize innovative clusters? Comparing explicit top-down and implicit bottom-up approaches”, Research Policy, 34, 1250-1268.
  • Funtowicz S., Shepherd I., Wilkinson D. e Ravetz J.R., (2000), “Science and governance in the European Union: a contribution to the debate”, Science and Public Policy, 27, 327-336.
  • Gunasekara C., (2006), “Reframing the Role of Universities in the Development of Regional Innovation Systems”, Journal of Technology Transfer, 32, 101-113.
  • Lundvall, B. Å. (Ed.). (2010). National systems of innovation: Toward a theory of innovation and interactive learning (Vol. 2). Anthem press.
  • Malecki, E. J., & Oinas, P. (1999). Making connections: technological learning and regional economic change. Ashgate Publishing Company.
  • Porter M.E., (1998), “Clusters and the new economics of competition”, Harvard Business Review, p. 77-89, Nov-Dec.
  • Shavinina, L. V. (Ed.). (2003). The international handbook on innovation. Elsevier.
  • Trigilia, C. (2007), La costruzione sociale dell'innovazione : economia, società e territorio, Firenze, Firenze University Press.

Modalità d'esame

    La prova consisterà nella redazione di un progetto di ricerca sviluppato durante il corso o di argomenti proposti dal docente sulla base della bibliografia indicata, volta a verificare da un lato l'acquisizione degli strumenti teorici alla base del corso, dall'altra la capacità di applicare gli strumenti operativi supportano l'attività di analisi e valutazione autonoma degli studenti. Seguirà un'eventuale prova orale sugli argomenti trattati a lezione da concordare con il docente.
    Durante la prova verranno valutate la chiarezza espositiva, la conoscenza dei temi e delle letture e la capacità di analisi e valutazione critica.

    Nel periodo di emergenza Covid-19 gli esami orali saranno solo telematici. Verranno svolti utilizzando la piattaforma WebEx e nella pagina e-learning dell'insegnamento verrà riportato un link pubblico per l'accesso all'esame di possibili spettatori virtuali.

Orario di ricevimento

Contattare il docente via mail: davide.diamantini@unimib.it


Durata dei programmi

I programmi valgono due anni accademici.

Cultori della materia e Tutor

Export

Course title

SOCIOLOGY OF BUSINESS INNOVATION

Topics and course structure

Within the complex economic dynamics that characterize contemporary society, scientific and technological knowledge is one of the key factors of competitiveness. In order to fully exploit the possibilities for development, it is necessary that this knowledge does not remain confined to laboratories and research centers, but spreads in the economic and social context, gaining strength and generating innovation. A key factor in the mechanisms of knowledge transfer is represented by human capital, that is, by the presence of professional figures able to operate in the boundary areas between science, economy, and society, addressing the management problems related to the generation, selection, development, and implementation of innovation in organizations.

The course aims to present the most relevant models of innovation and discuss the systemic approach to innovation, with the goal of contributing to the development of specific skills with respect to theoretical models, tools and methods for the management of organizational change, one of the fundamental aspects of the Master's Degree in Training and Development of Human Resources.

Objectives

Through the attendance of the lessons and the analysis of the texts indicated, the course of study intends:
  • to promote knowledge and understanding of innovation processes in general terms, in its various forms and in relation to macro-contexts of interest;
  • provide the information and tools necessary to develop the ability to understand and analyze these processes, stimulating the development of autonomous strategies for reading the phenomena;
  • to make students autonomous in evaluating the processes of technological, market, managerial and organizational business innovation, start-up and business development projects, interpreting the choices of the actors operating in a territory, and the impact of their work on the environmental context.

At the end of the course, students will have acquired the following specific skills:
  • ability to analyze the innovation process in the fields of technology, management, and business organization;
  • ability to critically assess start-up and business development projects;
  • ability to read and understand the choices of the relevant actors of a territory and their impact on the context of belonging.

Methodologies

The teaching methodology used combines different tools:

  • frontal lessons, which aim to provide general information and skills that constitute the common knowledge of the class. During the lessons, the theoretical reference framework will be designed to develop students' specific skills to provide them with the required analytical and comprehension competences;
  • group work, with the aim of developing the analysis, judgment and communication skills required for the evaluation of the proposed topics. A series of case studies will be proposed to be analyzed and declined according to the themes exposed related to innovation.

In the Covid-19 emergency period the lessons will be held remotely asynchronously with synchronous videoconferencing events.

Online and offline teaching materials

Programme and references for attending students

Given the reorganization of educational activities due to the Covid-19 emergency, this year there will be no distinction between frequent and non-attendants. 

Mandatory book:
  • Ramella, F. (2013). Sociologia dell'innovazione economica, Il Mulino.

Students will then have to choose 4 texts from the following:

  • Amendola M., Antonelli C. e Triglia C.(a cura di) (2005). Per lo sviluppo. Processi innovativi e contesti territoriali, Bologna, il Mulino.
  • Baldini, Grimaldi e Sobrero, (2006), “Institutional changes and the commercialization of academic knowledge: A study of Italian universities’ patenting activities between 1965 and 2002”, Research Policy.
  • Chesbrough, H., Vanhaverbeke, W., & West, J. (Eds.). (2006). Open innovation: Researching a new paradigm. Oxford University Press on Demand.
  • Dringoli, A. (2007). Strategie d'innovazione e valore d'impresa. Cedam.
  • Edquist, C. (Ed.). (1997). Systems of innovation: technologies, institutions, and organizations. Psychology Press.
  • Etzkowitz H., (2003), “Research groups as ‘quasi-firms’: the invention of the entrepreneurial university“, Research Policy, 32(1), 109-121.
  • Etzkowitz H., (2002), “Incubation of incubators: innovation as a triple helix of university-industry-government”, Science and Public Policy, 29.
  • Forino Procacci, E. (2010) Evoluzione organizzativa e sviluppo delle risorse umane, Roma,Armando.
  • Fromhold-Eisebith e Eisebith, (2005), “How to institutionalize innovative clusters? Comparing explicit top-down and implicit bottom-up approaches”, Research Policy, 34, 1250-1268.
  • Funtowicz S., Shepherd I., Wilkinson D. e Ravetz J.R., (2000), “Science and governance in the European Union: a contribution to the debate”, Science and Public Policy, 27, 327-336.
  • Gunasekara C., (2006), “Reframing the Role of Universities in the Development of Regional Innovation Systems”, Journal of Technology Transfer, 32, 101-113.
  • Lundvall, B. Å. (Ed.). (2010). National systems of innovation: Toward a theory of innovation and interactive learning (Vol. 2). Anthem press.
  • Malecki, E. J., & Oinas, P. (1999). Making connections: technological learning and regional economic change. Ashgate Publishing Company.
  • Porter M.E., (1998), “Clusters and the new economics of competition”, Harvard Business Review, p. 77-89, Nov-Dec.
  • Shavinina, L. V. (Ed.). (2003). The international handbook on innovation. Elsevier.
  • Trigilia, C. (2007), La costruzione sociale dell'innovazione : economia, società e territorio, Firenze, Firenze University Press.

Programme and references for non-attending students

Given the reorganization of educational activities due to the Covid-19 emergency, this year there will be no distinction between frequent and non-attendants. 

Mandatory book:
  • Ramella, F. (2013). Sociologia dell'innovazione economica, Il Mulino.

Students will then have to choose 4 texts from the following:

  • Amendola M., Antonelli C. e Triglia C.(a cura di) (2005). Per lo sviluppo. Processi innovativi e contesti territoriali, Bologna, il Mulino.
  • Baldini, Grimaldi e Sobrero, (2006), “Institutional changes and the commercialization of academic knowledge: A study of Italian universities’ patenting activities between 1965 and 2002”, Research Policy.
  • Chesbrough, H., Vanhaverbeke, W., & West, J. (Eds.). (2006). Open innovation: Researching a new paradigm. Oxford University Press on Demand.
  • Dringoli, A. (2007). Strategie d'innovazione e valore d'impresa. Cedam.
  • Edquist, C. (Ed.). (1997). Systems of innovation: technologies, institutions, and organizations. Psychology Press.
  • Etzkowitz H., (2003), “Research groups as ‘quasi-firms’: the invention of the entrepreneurial university“, Research Policy, 32(1), 109-121.
  • Etzkowitz H., (2002), “Incubation of incubators: innovation as a triple helix of university-industry-government”, Science and Public Policy, 29.
  • Forino Procacci, E. (2010) Evoluzione organizzativa e sviluppo delle risorse umane, Roma,Armando.
  • Fromhold-Eisebith e Eisebith, (2005), “How to institutionalize innovative clusters? Comparing explicit top-down and implicit bottom-up approaches”, Research Policy, 34, 1250-1268.
  • Funtowicz S., Shepherd I., Wilkinson D. e Ravetz J.R., (2000), “Science and governance in the European Union: a contribution to the debate”, Science and Public Policy, 27, 327-336.
  • Gunasekara C., (2006), “Reframing the Role of Universities in the Development of Regional Innovation Systems”, Journal of Technology Transfer, 32, 101-113.
  • Lundvall, B. Å. (Ed.). (2010). National systems of innovation: Toward a theory of innovation and interactive learning (Vol. 2). Anthem press.
  • Malecki, E. J., & Oinas, P. (1999). Making connections: technological learning and regional economic change. Ashgate Publishing Company.
  • Porter M.E., (1998), “Clusters and the new economics of competition”, Harvard Business Review, p. 77-89, Nov-Dec.
  • Shavinina, L. V. (Ed.). (2003). The international handbook on innovation. Elsevier.
  • Trigilia, C. (2007), La costruzione sociale dell'innovazione : economia, società e territorio, Firenze, Firenze University Press.

Assessment methods

The examination will consist in the writing of a research project developed during the course or of topics proposed by the teacher on the basis of the bibliography indicated, aimed at verifying, on the one hand, the acquisition of the theoretical tools underlying the course and, on the other hand, the ability to apply the operational tools supporting the students' autonomous analysis and evaluation activity. A possible oral test on the topics covered in the lesson will follow, to be agreed with the teacher.

During the examination, students will be assessed for clarity of presentation, knowledge of the themes and readings, and the ability to analyze and critically evaluate.

In the Covid-19 emergency period, oral exams will be telematics only. They will be conducted using the WebEx platform and the e-learning page of the teaching will contain a public link to access the exam for possible virtual viewers.

Office hours

Send an email to the teacher: davide.diamantini@unimib.it


Programme validity

The programs are valid for two academic years.

Course tutors and assistants

Enter

Key information

Field of research
SPS/09
ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee

Staff

    Teacher

  • DD
    Davide Diamantini

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Self enrolment (Student)
Manual enrolments

You are not logged in. (Log in)
Get the mobile app
Policies
Powered by Moodle
© 2023 Università degli Studi di Milano-Bicocca