- Area Economico-Statistica
- Corso di Laurea Triennale
- Marketing, Comunicazione Aziendale e Mercati Globali [E1801M]
- Insegnamenti
- A.A. 2020-2021
- 2° anno
- Lingua - Inglese - 2
- Introduzione
Syllabus del corso
Obiettivi formativi
Contenuti sintetici
Il corso è incentrato su tematiche relative al settore economico,
politico, finanziario dell’Italia, dell’Europa e del mondo. Le lezioni
verteranno sull’analisi di testi tratti da giornali e riviste di settore
quali “The Financial Times”, “Times”, “The Economist”, “The Guardian”,
“The New York Times”.
Programma esteso
Il corso di Lingua Inglese della Scuola di Economia è diviso in due parti:
1. Corso/i di supporto alla didattica,
che mira/no alla preparazione linguistico-grammaticale e comunicativa
al fine di imparare a interagire in un contesto economico e aziendale
internazionale e sostenere la prova propedeutica informatizzata, “Part
A”. Gli argomenti affrontati sono i seguenti:
- Present, past and future tenses - Passive forms - Modals -
Conditionals
- gerunds and Infinitives - comparatives and superlatives - reported
speech - countable/uncountable nouns - relative clauses
2. Corso monografico “English for Economics and Business” (Lingua Inglese) che mira a fornire agli studenti gli strumenti e le conoscenze culturali, linguistiche e lessicali utili ad affrontare con consapevolezza e in completa autonomia la prova scritta, denominata “Part B”. Durante le lezioni gli studenti avranno l’opportunità di consolidare e migliorare le proprie abilità di lettura e discourse analysis affrontando i seguenti argomenti: - Economics and business - Types of market - Globalization - Types of business organizations/companies - Strategies - Marketing and Brands - The business cycle - Distribution chain/channel - Banks - Describing trends/graphs - Italy and Europe/the world
Prerequisiti
È richiesta una conoscenza della lingua inglese di livello A2/B1. Agli studenti che non hanno ancora raggiunto tale livello è offerta la possibilità di frequentare sia corsi di prima alfabetizzazione che di consolidamento linguistico-grammaticale.
Metodi didattici
- Nel periodo di emergenza Covid-19 le lezioni si svolgeranno in modalità mista: lezioni videoregistrate asincrone con alcuni eventi in modalità sincrona via Webex.
- Lezioni svolte seguendo un approccio tematico che favorisce l’acquisizione di strategie di lettura in un ambito specialistico quale quello economico.
- Esercitazioni guidate
Modalità di verifica dell'apprendimento
Per ottenere i 6 CFU previsti per l’esame di Lingua inglese gli studenti dovranno superare due prove:
Parte A e Parte B.
Gli studenti in possesso di una certificazione internazionale
riconosciuta dalla sezione di lingua inglese possono ottenere un esonero
totale (con voto finale) o parziale (accesso diretto alla Parte B),
secondo la tabella pubblicata sul sito della sezione di Inglese della
Scuola di Economia. Una copia del certificato deve essere consegnata al
responsabile del corso secondo le modalità indicate all’inizio dell’anno
accademico sulle pagine e-learning dei docenti.
- Parte A (prova informatizzata, propedeutica): la
prova consiste in 45 domande a scelta multipla da svolgere in 35
minuti. Per ottenere l’idoneità è necessario ottenere un punteggio
minimo pari a 25/45. Una volta sostenuta e superata, la parte A rimane valida per tutti gli appelli successivi.
- Parte B – relativa al corso monografico ‘English for “Economics and Business’: si può accedere alla Parte B solo dopo aver superato la Parte A o se si è in possesso di una certificazione che dà diritto all’esonero parziale dell’esame. La Parte B consiste in una prova di lettura, comprensione e analisi di un testo di carattere economico, finanziario o politico, in linea con gli argomenti del corso. È costituita da 50 domande da svolgere in 90 minuti. Non è permesso l’uso del dizionario né bilingue né monolingue.
Testi di riferimento
- ‘Working with Economic and Business English’; Robin Anderson. Maggioli Editore. ISBN: 978-88-387-6578-2
- Dispensa ‘New Images of Italy’ P. Kennan, P. Tornaghi. Arcipelago Edizioni (per lo studio autonomo)
- Materiali di studio messi a disposizione dal docente sulla propria pagina e-learning.
Periodo di erogazione dell’insegnamento
II semstre
Lingua di insegnamento
Inglese e Italiano
Learning objectives
The course will provide the linguistic and lexical tools which are
useful to interact in a changing economic and international business
world. It aims at helping students to acquire the tools and knowledge
useful to read and analyse texts about economics, politics and finance.
The aim is also that to expand and strengthen grammar and vocabulary
within the business field, enhance linguistic and communication skills
in order to manage different situations in international contexts.
Through the study of specific vocabulary, grammar and lexical functions
of B1/B2 level of CEFR, through lexical and syntaxial analysis, students
will be able to acquire and use a technical and specific language,
develop reading strategies and use English language in specific
contexts. Autonomy in reading and text analysis is one of the main aims
of the course. In fact, in order to read effectively a person must learn
to manage the particularly rich and varied vocabulary that
characterizes the different specialist languages in the field of
economics.
Contents
The course offers a thematic approach to the acquisition of reading
strategies in a specialized field such as economics and business,
developing students’ capacity to understand the written word in order to
deal with authentic materials independently. The themes explored in the
readings are taken from articles from newspapers and magazines such as
"The Financial Times", "Times", "The Economist", "The Guardian", “The
New York Times”.
Detailed program
The Course of English for Economics and Business is made up of two parts:
1. Courses to support teaching,
designed to provide students with the language skills necessary to
operate in the international world of business and to get prepared for
Part A. Topics involve: - Present, past and future tenses - Passive
forms - Modals
- Conditionals - Gerunds and Infinitives - Comparatives and
superlatives - Reported speech - Countable/uncountable nouns - Relative
clauses
2. Monographic course, “English for Economics and Business” (Lingua inglese) which is designed to provide students with cultural, linguistic and lexical tools in order to take the written exam, called “Part B”. During the lessons, students will have the opportunity to improve their reading skills analysing texts about: - Economics and business - Types of market - Globalization - Types of business organizations/companies - Strategies - Marketing and Brands - The business cycle - Distribution chain/channel - Banks - Describing trends/graphs - Italy and Europe/the world
Prerequisites
A required level A2/B1 to attend the course. For students who have not yet reached that level, the English Department offers basic and elementary courses.
Teaching methods
- During Covid-19 emergency period a mixed
methodological approach will be adopted involving lessons in class,
lessons recorded and uploaded on the e-learning pages of the teacher and
some online lessons.
- Lectures using a thematic approach
- Guided exercises
Assessment methods
The English exam (6 university credits) consists of two parts: Part A and Part B.
Students with an international certificate recognised
by the English language section of the Economics and Statistics School
can be awarded a partial or total “esonero”.
A copy of the certificate must be given to the course coordinator
following the indications published on the e-learning pages of the
teachers.
- Part A - the computerized test: there are
45 questions and the test lasts 35 minutes. The student must have at
least 25 correct answers to pass. It will not be possible to sit for the
final English language exam, ‘English for economics and business’ (Part
B), without having passed this computerized test, or without being in
possession of an international certificate (see the chart available on
the page of the Economics and Statistics School). Part A is valid for all the following exams.
- Part B: the final exam - ‘English for economics and business’ - 6 credits: the exam consists of a reading comprehension with text analysis about the topics of the course. There are 50 questions and the exam lasts 90 minutes. The use of either bilingual or monolingual dictionary is not allowed.
Textbooks and Reading Materials
- ‘Working with Economic and Business English’; Robin Anderson. Maggioli Editore. ISBN: 978-88-387-6578-2
- Dispensa: ‘New Images of Italy’ P. Kennan, P. Tornaghi. Arcipelago Edizioni (for self-study)
- Materials provided by the teacher on the e-learning page.
Semester
II
Teaching language
English and italian