Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Bachelor Degree
  3. Marketing, Comunicazione Aziendale e Mercati Globali [E1806M - E1801M]
  4. Courses
  5. A.A. 2020-2021
  6. 3rd year
  1. International Trade - 1
  2. Summary
Partizione di unità didattica Course full name
International Trade - 1
Course ID number
2021-3-E1801M045-E1801M062M-T1
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Economics & Law For Global Markets

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

I moduli di Economia degli Scambi Internazionali e dei Mercati Globali introducono gli studenti ai temi più significativi nell'ambito dell'Economia Internazionale (reale). I contenuti comprendono sia le teorie che spiegano il commercio estero, sia l'analisi delle politiche commerciali, la struttura e il comportamento delle imprese multinazionali e l'outsourcing.

Contenuti sintetici

  • Teorie del commercio internazionale
  • Politiche commerciali
  • Strategie delle imprese multinazionali

  • Programma esteso

  • Introduzione al commercio internazionale: dati, fatti stilizzati, problemi aperti
  • Teorie del commercio internazionale: la teoria dei vantaggi comparati e la teoria degli scambi interindustriali
  • Politiche commerciali: dazi, sussidi, quoti, limitazioni volontarie alle esportazioni
  • Il comportamento delle imprese multinazionali

  • Prerequisiti

    Il corso richiede la conoscenza dei principi base della microeconomia.

    Metodi didattici

    Lezioni frontali. Nel periodo di emergenza Covid-19 le lezioni si svolgeranno tendenzialmente da remoto asincrono con eventi in videoconferenza sincrona.

    Modalità di verifica dell'apprendimento

    Esame finale scritto.

    Testi di riferimento

    Paul Krugman, Maurice Obstfeld e Marc Melitz (2015), "Economia Internazionale", vol. 1, 11° Edizione, Pearson

    Periodo di erogazione dell’insegnamento

    Secondo semestre.

    Lingua di insegnamento

    Italiano

    Export

    Learning objectives

    This course aims to addresses the most important topics in the field of International Trade. These range from trade theories to trade policies, from foreign direct investments to outsourcing strategies.

    Contents

    • Trade theories
    • Trade policies
    • Multinational firms

    Detailed program

  • Introduction to trade: data, stylized facts, open problems
  • Trade theories: comparative advantages and interindustrial trade
  • Trade policies: tariffs, subsidies, quotas, voluntary restrictions
  • Multinational firms: direct investments and outsourcing

  • Prerequisites

    This course requires basic notions of microeconomics.

    Teaching methods

    Lectures. Durig the Covid-19 emergency they will take place as pre-recordered lectures plus simultaneous video-conferences.

    Assessment methods

    Written final test.

    Textbooks and Reading Materials

    Paul Krugman, Maurice Obstfeld and Marc Melitz (2015), "Economia Internazionale", vol. 1, 11° Edition, Pearson

    Semester

    Second semester

    Teaching language

    Italian

    Enter

    Key information

    Field of research
    SECS-P/01
    ECTS
    6
    Term
    Second semester
    Activity type
    Mandatory
    Course Length (Hours)
    42
    Degree Course Type
    Degree Course

    Staff

      Teacher

    • EM
      Elena Francesca Meschi

    Enrolment methods

    Manual enrolments
    Self enrolment (Student)

    You are not logged in. (Log in)
    Policies
    Get the mobile app
    Powered by Moodle
    © 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
    • Privacy policy
    • Accessibility
    • Statistics