Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Ostetricia [I0102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2020-2021
  6. 3rd year
  1. Labor and Delivery Complications 2 (Monza)
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Labor and Delivery Complications 2 (Monza)
Course ID number
2021-3-I0102D904-I0102D915M-T1
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Childbirth Complications

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

L'obiettivo del corso è di permettere allo studente di riconoscere le situazioni patologiche durante il travaglio e il parto e agire in maniera appropriata

Contenuti sintetici

Lo studente al termine del corso acquisirà le conoscenze sulle principali condizioni di distocia del travaglio di parto e l'abilità di identificare le caratteristiche patologiche di travaglio e parto.

Programma esteso

Prevalenza, diagnosi e trattamento delle principali distocie meccaniche (del canale del parto e del corpo mobile). Parto gemellare. Parti strumentali (Taglio Cesareo, Applicazione di ventosa ostetrica, forcipe): indicazioni, tecnica e procedure. Prevalenza, diagnosi e trattamento delle Patologie del III-IV stadio e del periodo puerperale.


Prerequisiti

Nessuno.

Modalità didattica

Lezioni frontali ed esercitazioni.

Nel periodo di emergenza COVID 19 le lezioni si svolgeranno in modalità mista: parziale presenza e lezioni videoregistrate sincrone e asincrone

Materiale didattico

      • PAIRMAN S., PINCOMBE J., THOROGOOD C., TRACY S. Midwifery. Preparation for practice, Churchill Livingstone - Elsevier, Marrikville, 2015, 3°ed, e-book. 
      • SIMKIN PENNY, ANCHETA RUTH, The labor progress handbook. Early interventions to prevent and treat dystocia, Blackwell, 4° ed, 2017. 
      • ROBERT K. CREASY, ROBERT RESNIK, AND JAY D. IAMS, Maternal fetal medicine. Saunders, 7^ ed. 2013  
      • MARMARSHALL J.E., E RAYNOR M.D., Advancing skills in midwifery practice, Churchill Livingstone, 2010 (Cap 4, 5,7,8,9,10).
      • VALLE, BOTTINO, MEREGALLI, ZANINI, LISSONI, LOCATELLI. Manuale di sala parto. edi-ermes, 2019


Periodo di erogazione dell'insegnamento

I semestre.

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Prova scritta con Test a risposte chiuse e Domande aperte.

Prova orale con colloquio di discussione sullo scritto e sul programma del corso.

Nel periodo di emergenza Covid-19 gli esami saranno solo telematici. Verranno svolti utilizzando la piattaforma WebEx e nella pagina e-learning dell'insegnamento verrà riportato un link pubblico per l'accesso all'esame. 


Orario di ricevimento

Su appuntamento.

Export

Aims

The aim of the course is to allow the students to recognise the patologic situation during labor and childbirth and to act appropriately.

Contents

At the end of the course the student will have the knowledge related to the diagnosis of dystocia and the ability to identify the pathological characteristics related to labor in childbirth.

Detailed program

Prevalence, diagnosy and treatment of the main intrapartum mechanic distocic conditions (mather or fetal factors). Twin birth. Operative delivery: (Cesarean section, obstetric vacuum, forceps): indications, tecniques and procedures). Prevalence, diagnosy and treatment of the main complications of the III-IV stage or the postnatal period.


Prerequisites

None.

Teaching form

Lessons, trainings.

Due to Covid 19  emergency, lessons will be held partially in the classroom and partially via recorded online classes.



Textbook and teaching resource

    • PAIRMAN S., PINCOMBE J., THOROGOOD C., TRACY S. Midwifery. Preparation for practice, Churchill Livingstone - Elsevier, Marrikville, 2015, 3°ed, e-book. 
    • SIMKIN PENNY, ANCHETA RUTH, The labor progress handbook. Early interventions to prevent and treat dystocia, Blackwell, 4° ed, 2017. 
    • ROBERT K. CREASY, ROBERT RESNIK, AND JAY D. IAMS, Maternal fetal medicine. Saunders, 7^ ed. 2013  
    • MARMARSHALL J.E., E RAYNOR M.D., Advancing skills in midwifery practice, Churchill Livingstone, 2010 (Cap 4, 5,7,8,9,10).
    • VALLE, BOTTINO, MEREGALLI, ZANINI, LISSONI, LOCATELLI. Manuale di sala parto. edi-ermes, 2019



Semester

I semester.

Assessment method

Written exam with multichoice answers and open answers.

Oral exam with interview to discuss written test and course program.

Due to covid 19 emergency all exams will be held remotely. The platform used is WebEx and a public link will be available on the e-learning page to access the exams.



Office hours

On appointment.

Enter

Key information

Field of research
MED/40
ECTS
1
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
12
Degree Course Type
Degree Course

Staff

    Teacher

  • AL
    Anna Locatelli

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics