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  1. Medicine and Surgery
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  4. Courses
  5. A.A. 2020-2021
  6. 3rd year
  1. Childbirth Complications (Monza)
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Childbirth Complications (Monza)
Course ID number
2021-3-I0102D904-I0102D916M-T1
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Childbirth Complications

Course Syllabus

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Obiettivi

Il corso fornisce allo studente le nozioni relative alle condizioni di distocia del travaglio di parto e di patologia del periodo puerperale e le competenze per un’assistenza ostetrica basata su prove di efficacia. 

Contenuti sintetici

Lo studente al termine del corso conoscerà le principali condizioni di distocia del travaglio di parto e di patologia del periodo puerperale. Lo studente acquisirà le competenze clinico-assistenziali per la presa in carico di una donna con un percorso diagnostico terapeutico assistenziale e riabilitativo definito. 

Programma esteso

Attraverso la Midwifery Partnership, il Midwifery Management, la classificazione ICF e le Scale di valutazione verranno approfonditi i seguenti argomenti: la presa in carico della donna con medio-alto profilo di rischio ostetrico (pre-TC, VBAC, analgesia farmacologica, still-birth) nei percorsi diagnostico-terapeutico-assistenziali intrapartum; Assistenza ostetrica a donne  con I-II-III-IV stadio complicato da distocie dinamiche e meccaniche; Assistenza ostetrica pre-intra e post operatoria a donna con Taglio Cesareo. Perinatal palliative care.


Prerequisiti

Nessuno.

Modalità didattica

Lezioni frontali ed esercitazioni.

Nel periodo di emergenza COVID 19 le lezioni si svolgeranno in modalità mista: parziale presenza e lezioni videoregistrate sincrone e asincrone


Materiale didattico

  • PAIRMAN S., PINCOMBE J., THOROGOOD C., TRACY S. Midwifery. Preparation for practice, Churchill Livingstone - Elsevier, Marrikville, 2015, 3°ed, e-book. 
  • SIMKIN PENNY, ANCHETA RUTH, The labor progress handbook. Early interventions to prevent and treat dystocia, Blackwell, 3° ed, 2011. 
  • ROBERT K. CREASY, ROBERT RESNIK, AND JAY D. IAMS, Maternal fetal medicine. VI ediz. Creazy- Resnik. 
  • MARMARSHALL J.E., E RAYNOR M.D., Advancing skills in midwifery practice, Churchill Livingstone, 2010 (Cap 4, 5,7,8,9,10).

Periodo di erogazione dell'insegnamento

I semestre.

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Prova scritta con Test a risposte chiuse e Domande aperte.

Prova orale con colloquio di discussione sullo scritto e sul programma del corso.

Nel periodo di emergenza Covid-19 gli esami saranno solo telematici. Verranno svolti utilizzando la piattaforma WebEx e nella pagina e-learning dell'insegnamento verrà riportato un link pubblico per l'accesso all'esame. 

Orario di ricevimento

Su appuntamento.

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Aims

At the end of the course the student will have the knowledge related to the diagnosis of dystocia and the ability to identify the pathological characteristics related to labor in childbirth; the course also will provide the skills to give assistance in case of distocya or complicated labour. 

Contents

The aim of the course is to allow the students to recognise the patologic situation and to act appropriately. The student will be able to know the psicological changes associated to the pregnancy and birth and the various aspects related to becoming a mother.

Detailed program

Through the midwifery Partnership model of care, the midwifery managment and the midwifery assessment scales, the student will learn clinical competences to assist women with an intrapartum  medium-high obstetric risk profile. Midwifery care  in case of complicated I-II-III-IV stage of labour related to dinamic or mechanic distocies. Pre-intra and postoperatoring care during cesarian section. Perinatal palliative care.



 

Prerequisites

None.

Teaching form

Lectures, trainings.

Due to Covid 19  emergency, lessons will be held partially in the classroom and partially via recorded online classes.



Textbook and teaching resource

  • PAIRMAN S., PINCOMBE J., THOROGOOD C., TRACY S. Midwifery. Preparation for practice, Churchill Livingstone - Elsevier, Marrikville, 2015, 3°ed, e-book. 
  • SIMKIN PENNY, ANCHETA RUTH, The labor progress handbook. Early interventions to prevent and treat dystocia, Blackwell, 3° ed, 2011. 
  • ROBERT K. CREASY, ROBERT RESNIK, AND JAY D. IAMS, Maternal fetal medicine. VI ediz. Creazy- Resnik. 
  • MARMARSHALL J.E., E RAYNOR M.D., Advancing skills in midwifery practice, Churchill Livingstone, 2010 (Cap 4, 5,7,8,9,10).



Semester

I semester.

Assessment method

Written exam with multichoice answers and open answers.

Oral exam with interview to discuss written test and course program.

Due to covid 19 emergency all exams will be held remotely. The platform used is WebEx and a public link will be available on the e-learning page to access the exams.



Office hours

On appointment.

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Key information

Field of research
MED/47
ECTS
1
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
12
Degree Course Type
Degree Course

Staff

    Teacher

  • SF
    Simona Fumagalli

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

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