Course Syllabus
Obiettivi formativi
Il corso ha lo scopo di fornire agli studenti le competenze di base in merito alla reportistica aziendale focalizzata sull’informativa a carattere non finanziario mediante l’approfondimento della Direttiva Europea EU/95/2014. Il corso rientra nel Jean Monnet Module Application No 611698-EPP-1-2019-1-IT-EPPJMO-MODULE "Sustainability Disclosure in Corporate Reporting. Improvement and harmonization of best practices in European Union" che è stato selezionato per EU support (2019-2022). L’approfondimento dell’informativa non finanziaria verrà svolta sia in una visione sistemica dei sistemi di reportistica aziendali sia nell’ambito dei sistemi di programmazione e controllo, di risk management e nell’ambito del modello di corporate governance e di strategia aziendale. Gli studenti dovranno acquisire ed approfondire competenze di base riguardo agli strumenti manageriali e di gestione aziendale tramite lo studio e l’osservazione delle modalità con cui le aziende utilizzano le informazioni a carattere non finanziario e le rendono disponibili agli stakeholder, in particolare agli investitori. Il corso offre agli studenti sia schemi concettuali che esempi per identificare, analizzare e comprendere gli elementi chiave della reportistica delle informazioni non finanziarie. Gli studenti sono invitati a partecipare attivamente al processo di apprendimento, a prendere parti a laboratori per l’analisi e l’elaborazione di report di sostenibilità e per gestire le informazioni a carattere non finanziario.
Lo studente disporrà quindi delle conoscenze necessarie per analizzare e interpretare le informazioni non finanziarie mediante l’analisi di case study e lo svolgimento di esercitazioni e quiz di autovalutazione.
Contenuti sintetici
Il Corso “Informativa Non Finanziaria nella reportistica aziendale” SDCR (8CFU) analizza la Direttiva Europea NFRD UE/2014/95, l’adozione nelle leggi nazionali dei principali Stati Membri, approfondisce le modalità di redazione della reportistica a carattere non finanziario, analizza i principali standard e framework di riferimento, studia l’impatto della sustainability disclosure sui processi e le funzioni aziendali, in particolare in merito alla funzione di amministrazione e controllo, alle struttura organizzative, alla corporate governance, alla strategia e politica aziendale, e in particolare alla reportistica aziendale in merito agli SDGs.
Programma esteso
SDCR 8 CREDITI
1- CORPORATE REPORTING
1.1 Financial e non financial accounting nell’ambito del reporting aziendale
1.2 Accounting e accountability: la Corporate Social Responsibility
1.3 Principali definizioni e framework teorici di riferimento
1.4 Gli intangible assets e la reportistica aziendale
2-STANDARDS E FRAMEWORKS INTERNAZIONALI
2.1 Il Global Reporting Initiative: GRI Standards
2.2 European Directive NFRD 2014/95/EU
2.3 Integrated Reporting Framework <IR>
2.4 Altri standards internazionali
3-INFORMAZIONI A CARATTERE NON FINANZIARIO
3.1 CSR, ESG e NFI: definizioni e categorizzazioni
3.2 Informazioni di natura ambientale
3.3 Informazioni sul personale
3.4 Informazioni sul rispetto dei diritti umani
3.5 Informazioni di natura etica (corruzione) e sulla diversity
4. LA REDAZIONE DEL REPORT NON FINANZIARIO
4.1. Analisi della materialità e lo stakeholder engagement.
4.2. Analisi di best practices a livello internazionale, europeo e globale.
4.3. Mercati finanziari e investitori: la finanza sostenibile e le informazioni non finanziarie
4.4. L’impatto delle informazioni non finanziarie sulla performance economico-finanziaria
5- L’INFORMATIVA A CARATTERE NON FINANZIARIO E RISK MANAGEMENT
5.1 L’Enterprise Risk Management e la sostenibilità
6- L’INFORMATIVA A CARATTERE NON FINANZIARIO E CORPORATE GOVERNANCE
6.1 L’impatto sul board e sulla struttura organizzativa
6.2 Il Chief Sustainability Officer (CSO) e il Chief Value Officer (CVO)
6.3. La strategia aziendale orientata alla sostenibilità.
7- L’INFORMATIVA SU BIODIVERSITA’ E SPECIE IN ESTINZIONE
7.1. Standard e framework internazionali
7.2. Analisi di case studies
7.3. Investitori e biodiversità/specie in estinzione: recenti trend
8. I SUSTAINABLE DEVELOPMENT GOALS (SDGs) E L’AGENDA 2030
8.1. L’UN Agenda 2030 e i Sustainable Development Goals (SDGs)?
8.2. SDGs, informazioni non finanziarie e la reportistica aziendale.
Prerequisiti
Nessuno
Metodi didattici
Sessioni di didattica frontale, discussione di casi studio e svolgimento di esercitazioni scritte. Verrà stimolata la partecipazione e la discussione in aula di tematica di attualità. Saranno organizzati alcuni interventi con testimonianze aziendali.
Nel periodo di emergenza Covid-19 le lezioni si svolgeranno in modalità mista: parziale presenza e lezioni videoregistrate asincrone/sincrone. In prevalenza le lezioni verranno svolte in modalità sincrona rispettando l'orario delle lezioni, per quanto possibile.Modalità di verifica dell'apprendimento
Durante il corso verranno svolte due prove intermedie mediante test scritti. La prima prova intermedia riguarderà soltanto una prima parte del programma. Coloro che supereranno il primo test potranno accedere alla seconda prova scritta. Gli studenti che supereranno le due prove scritte potranno accedere direttamente all'esame orale che avrà ad oggetto il programma complessivo. Coloro che non superano le prove intermedie, decidono di non sostenerle o non accettano la votazione conseguita potranno sostenere l'esame nelle modalità tradizionali. Coloro che superano le due prove scritte possono scegliere di non sostenere la prova orale accettando il voto dello scritto,
L'esame scritto consiste in una prova composta da 6 domande a risposta multipla (punteggio 0, se sbagliata o mancante, punteggio 1, se esatta), quattro domande aperte (punteggio da 0 a 6). Per superare lo scritto è necessario conseguire un voto complessivo pari a 18. Dopo aver superato la prova scritta lo studente potrà accedere all'orale sul programma complessivo. Per coloro che ottengono un punteggio pari o superiore a 21 è possibile accettare il voto senza sostenere la prova orale.
Sono previsti durante il semestre laboratori e/o lavori di gruppo che potranno integrare il voto finale dell’esame.
Le domande a risposta multipla sono utili per controllare la conoscenza sistematica dei contenuti del corso, l’esercizio numerico è finalizzato ad accertare la capacità dello studente di utilizzare dati tratti da casi pratici mentre le domande aperte sono utili per controllare la capacità autonoma dello studente di rielaborare concetti su argomenti specifici.
Nel periodo di emergenza Covid-19 gli esami orali saranno solo telematici. Verranno svolti utilizzando la piattaforma WebEx e nella pagina e-learning dell'insegnamento verrà riportato un link pubblico per l'accesso all'esame di possibili spettatori virtuali.
Testi di riferimento
Atkins J. and Atkins B. (eds.), Around the World in 80 Species. Exploring the Business of Extinction (pp. 273-285). Padstow Cornwall :
Greenleaf Publishing Book Routledge Taylor and Francis Group
King Mervyn with Atkins J. (2016). Chief Value Officer: Accountants can save the planet, Routledge, New York.
Doni, F., Gasperini, A., & Torres Soares, J. (2020). SDG 13 - Climate action. Combating Climate Change and its Impacts. Bingley, UK: Emerald Publishing Limited
Slide
Letture
Report di sostenibilità
Indicazioni precise sulle parti da studiare verranno fornite durante il corso.
Periodo di erogazione dell’insegnamento
Primo semestre
Lingua di insegnamento
Inglese
Learning objectives
The course aims to provide students with the basic skills regarding corporate reporting focused on non-financial reporting through the deepening of the European Directive EU / 95/2014. The course is part of the Jean Monnet Application Form n. 611698-EPP-1-2019-1-IT-EPPJMO-MODULE "Sustainability Disclosure in Corporate Reporting (SDCR). Improvement and harmonization of best practices in the European Union" which was selected for EU support (2019 -2022). The in-depth analysis of non-financial reporting will be carried out both in a systemic vision of the corporate reporting systems and in the context of the planning and control systems, risk management and in the context of the corporate governance and corporate strategy model. The students involved acquire and deepen the basic skills regarding managerial and business management tools through the study and observation of the ways in which companies use non-financial information and the features available to stakeholders, in particular to investors. The course offers students both conceptual schemes and examples for identifying, analyzing and understanding the key elements of reporting on non-financial information. Students are invited to actively participate in the learning process, to take part in workshops for the analysis and preparation of sustainability reports and to manage non-financial information.
The students will therefore have the knowledge necessary to analyze and interpret non-financial information through the analysis of case studies and the conduct of self-assessment exercises and quizzes.
Contents
The "Sustainability Disclosure in Corporate Reporting" Course SDCR (8CFU) analyzes the European Directive NFRD EU / 2014/95, the adoption in the national laws of the main Member States, deepens the methods of drafting non-financial reporting, analyzes the main standards and frameworks, studies the impact of sustainability disclosure on company processes and functions, in particular with regard to the administration and control function, organizational structures, corporate governance, corporate strategy and policy, and in particular the company reporting on SDGs.
Detailed program
1- CORPORATE REPORTING
1.1 Financial and non-financial accounting in the context of corporate reporting
1.2 Accounting and accountability: Corporate Social Responsibility
1.3 Main definitions and theoretical reference frameworks
1.4 Intangible assets and corporate reporting
2-STANDARDS AND INTERNATIONAL FRAMEWORKS
2.1 The Global Reporting Initiative: GRI Standards
2.2 European Directive NFRD 2014/95 / EU
2.3 Integrated Reporting Framework <IR>
2.4 Other international standards
3- NON-FINANCIAL INFORMATION
3.1 CSR, ESG and NFI: definitions and categorizations
3.2 Environmental information
3.3 Employee-related information
3.4 Information on respect for human rights
3.5 Ethical (corruption) and diversity information
4. THE DRAWING UP OF THE NON-FINANCIAL STATEMENT
4.1. Materiality analysis and stakeholder engagement.
4.2. Analysis of best practices at international, European and global level.
4.3. Financial markets and investors: sustainable finance and non-financial information
4.4. The impact of non-financial information on financial performance and financial markets
5- NON-FINANCIAL INFORMATION AND RISK MANAGEMENT
5.1 Enterprise Risk Management and sustainability
6- NON-FINANCIAL AND CORPORATE GOVERNANCE
6.1 The impact on the board and on the organizational structure
6.2 The Chief Sustainability Officer (CSO) and the Chief Value Officer (CVO)
6.3. The corporate strategy oriented towards sustainability.
7- INFORMATION ON BIODIVERSITY AND EXTINCTION SPECIES
7.1. International standards and frameworks
7.2. Analysis of case studies
7.3. Investors and biodiversity / endangered species: recent trends
8. THE SUSTAINABLE DEVELOPMENT GOALS (SDGs) AND THE 2030 AGENDA
8.1. The UN 2030 Agenda and the Sustainable Development Goals (SDGs)?
8.2. SDGs, non-financial information and corporate reporting.
Prerequisites
No requirement
Teaching methods
Sessions of frontal teaching, discussion of case studies and carrying out written exercises. Participation and discussion in the classroom on current issues will be stimulated. Some seminars will be organized with practitioners.
During the Covid-19 emergency period, lessons will take place in a mixed mode: partial attendance and asynchronous / synchronous videotaped lessons. Most of the lessons will be conducted synchronously respecting the timetable of the lessons, as far as possible.
Assessment methods
During the course two intermediate tests will be carried out by means of written tests. The first intermediate test will concern only a first part of the program. Those who pass the first test will have access to the second written test. Students who pass the two written tests will have direct access to the oral exam which will concern the overall program. Those who do not pass the intermediate tests, decide not to take them or do not accept the mark obtained will be able to take the exam in the traditional way. Those who pass the two written tests can choose not to take the oral test by accepting the written mark,
The written exam consists of a test consisting of 6 multiple choice questions (score 0, if wrong or missing, score 1, if exact), four open questions (score from 0 to 6). To pass the written exam it is necessary to obtain an overall mark of 18. After passing the written test the student will be able to access the oral exam on the overall program. For those who obtain a score of 21 or higher, it is possible to accept the mark without taking the oral test.
Workshops and / or group work are scheduled during the semester which will be able to integrate the final exam mark.
Multiple choice questions are useful for checking the systematic knowledge of the course contents, the numerical exercise is aimed at ascertaining the student's ability to use data from practical cases while open questions are useful for checking the student's autonomous ability to rework concepts on specific topics.
During the Covid-19 emergency period, oral exams will only be online. They will be carried out using the WebEx platform and on the e-learning page of the course there will be a public link for access to the examination of possible virtual attendees.
Textbooks and Reading Materials
Atkins J. and Atkins B. (eds.),
Around the World in 80 Species. Exploring the Business of Extinction
(pp. 273-285). Padstow Cornwall :
Greenleaf Publishing Book Routledge Taylor and Francis Group
King Mervyn with Atkins J. (2016). Chief Value Officer: Accountants can save the planet, Routledge, New York.
Doni, F., Gasperini, A., & Torres Soares, J. (2020). SDG 13 - Climate action. Combating Climate Change and its Impacts. Bingley, UK: Emerald Publishing Limited
Slide
Readings, papers
Sustainability reports
Detailed indications on the parts to be studied will be provided during the course
Semester
First semester
Teaching language
English