Course Syllabus
Area di apprendimento
4: Conoscenze di metodologia della ricerca qualitativa e quantitativa
Obiettivi formativi
Conoscenza e comprensione
- Temi generali e approcci metodologici alla diagnosi psicologica
- Ragionamento clinico
- Organizzazione dei dati
Capacità di applicare conoscenza e comprensione
- Diversi contesti di applicazione del colloquio clinico
- Capacità di estrapolare dati e formulare ipotesi leggendo/ascoltando protocolli di pazienti
- Stesura
di un report
Contenuti sintetici
Dopo
un’introduzione generale al colloquio e ai diversi modelli e setting in cui può
essere condotto, ci si focalizzerà sul colloquio in ambito clinico, supportati
dalla visione di casi e dal lavoro in gruppo su di essi.
Programma esteso
- Teoria e pratica del colloquio clinico
- Diversi modelli di colloquio clinico
- Potenziali difficoltà e modalità di gestione
Prerequisiti
Nessuno.
Metodi didattici
Discussioni, gruppi di lavoro, esercitazioni pratiche, visione di casi clinici con discussione in aula.
Nel periodo di emergenza COVID-19 le modalità didattiche verranno definite e aggiornate sulla base delle regole di Ateneo.
Modalità di verifica dell'apprendimento
Per poter
superare il laboratorio gli studenti dovranno aver frequentato almeno il 75%
delle lezioni e dovranno partecipare ad alcuni lavori di gruppo durante le
lezioni, il cui esito permetterà di approvare il laboratorio.
Nel periodo di emergenza COVID-19 le modalità di verifica dell'apprendimento verranno definite e aggiornate sulla base delle regole di Ateneo.
Testi di riferimento
Informazioni dettagliate circa il materiale didattico saranno pubblicate sulla pagina e-learning associata al corso.
Learning area
4: Knowledge about qualitative and quantitative research methodology
Learning objectives
Knowledge and understanding
- General topics and methodological approaches related to psychological diagnosis
- Clinical reasoning
- Data organisation
Applying knowledge and understanding
- The different contexts in which a clinical interview is used
- Ability to extrapolate data and formulate hypotheses by reading/listening to patient protocols
- Writing a
report
Contents
The laboratory will begin with a brief introduction of the topic of how
to give an intervies, with different frameworks. Then we’ll focus on the
clinical interview, referring to real clinical cases presented by video, that
will be also discussed in small groups.
Detailed program
- Theory and practice of a clinical interview
- Clinical interview models
- Potential obstacles and
how to overcome them
Prerequisites
Nothing
specific.
Teaching methods
Discussions, working groups, practical training, group discussion on real clinical cases presented by video.
Lessons will be held in presence or through online video lessons, according to the University’s regulations regarding the COVID-19 emergency situation. In both cases, all lessons will be video recorded and made available to the students.
Assessment methods
In order to pass the laboratory students will have to attend the 75% of
the lessons. Credits acquisition is related to an evaluation of some group
activities carried out during the lessons.
During the Covid-19 emergency, exams will be conducted according to the University’s regulations regarding the COVID-19 emergency situation.
Textbooks and Reading Materials
Detailed information about the teaching material will be published on the e-learning page associated with the course.