4: Conoscenze di metodologia della ricerca qualitativa e quantitativa


Conoscenza e comprensione

  • Temi generali e approcci metodologici alla diagnosi psicologica
  • Ragionamento clinico
  • Organizzazione dei dati

 

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

  • Diversi contesti di applicazione del colloquio clinico
  • Capacità di estrapolare dati e formulare ipotesi leggendo/ascoltando protocolli di pazienti
  • Stesura di un report

Dopo un’introduzione generale al colloquio e ai diversi modelli e setting in cui può essere condotto, ci si focalizzerà sul colloquio in ambito clinico, supportati dalla visione di casi e dal lavoro in gruppo su di essi.

  • Teoria e pratica del colloquio clinico
  • Diversi modelli di colloquio clinico
  • Potenziali difficoltà e modalità di gestione

Discussioni, gruppi di lavoro, esercitazioni pratiche, visione di casi clinici con discussione in aula.

Nel periodo di emergenza COVID-19 le modalità didattiche verranno definite e aggiornate sulla base delle regole di Ateneo.



Per poter superare il laboratorio gli studenti dovranno aver frequentato almeno il 75% delle lezioni e dovranno partecipare ad alcuni lavori di gruppo durante le lezioni, il cui esito permetterà di approvare il laboratorio.

Nel periodo di emergenza COVID-19 le modalità di verifica dell'apprendimento verranno definite e aggiornate sulla base delle regole di Ateneo.

 



Informazioni dettagliate circa il materiale didattico saranno pubblicate sulla pagina e-learning associata al corso.


4: Knowledge about qualitative and quantitative research methodology

Knowledge and understanding

  • General topics and methodological approaches related to psychological diagnosis
  • Clinical reasoning
  • Data organisation

 

Applying knowledge and understanding

  • The different contexts in which a clinical interview is used
  • Ability to extrapolate data and formulate hypotheses by reading/listening to patient protocols
  • Writing a report

The laboratory will begin with a brief introduction of the topic of how to give an intervies, with different frameworks. Then we’ll focus on the clinical interview, referring to real clinical cases presented by video, that will be also discussed in small groups.

  • Theory and practice of a clinical interview
  • Clinical interview models
  • Potential obstacles and how to overcome them 

Nothing specific.

Discussions, working groups, practical training, group discussion on real clinical cases presented by video. 

Lessons will be held in presence or through online video lessons, according to the University’s regulations regarding the COVID-19 emergency situation. In both cases, all lessons will be video recorded and made available to the students.

 


In order to pass the laboratory students will have to attend the 75% of the lessons. Credits acquisition is related to an evaluation of some group activities carried out during the lessons. 


During the Covid-19 emergency, exams will be conducted according to the University’s regulations regarding the COVID-19 emergency situation.

Detailed information about the teaching material will be published on the e-learning page associated with the course. 

Staff

    Teacher

  • Francesca Menozzi
  • Germano Rossi
    Germano Rossi

Enrolment methods

Manual enrolments