Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Ostetricia [I0102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2020-2021
  6. 2nd year
  1. Midwifery, Gynaecological and Neonatal Research (Bergamo)
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Midwifery, Gynaecological and Neonatal Research (Bergamo)
Course ID number
2021-2-I0102D012-I0102D038M-T5
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Midwifery, Gynaecological and Neonatal Research

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Lo studente, al termine del corso, conoscerà le modalità con cui porre un quesito di ricerca e reperire, comprendere e analizzare criticamente la letteratura scientifica.

Contenuti sintetici

Il corso fornisce allo studenti i fondamenti della ricerca nella midwifery.

Programma esteso

La ricerca bibliografica e le modalità di citazione dei riferimenti bibliografici. Le differenze tra ricerca quantitativa e qualitativa. I vari disegni di studio. La valutazione critica di un articolo scientifico. La pianificazione di una ricerca. La metodologia PICO. Il Comitato Etico. La diffusione delle conoscenze

Prerequisiti

Nessuno

Modalità didattica

Lezioni frontali, esercitazioni. Lavori di gruppo.

Nel periodo di emergenza COVID 19 le lezioni si svolgeranno in modalità mista: parziale presenza e lezioni videoregistrate sincrone e asincrone




Materiale didattico

Rees Colin. Introduction to research for Midwives. Churchill Livingstone Elsevier, 2011, 3ed.

Siu Caroll and Camerasamy Huguette, Doing a Research Project in Nursing & Midwifery. A basic guide to research using the Literature review Methodology, Sage, 2013.

David Silverman. Come fare ricerca qualitativa. Una guida pratica. 2002, Carocci Editore

Spiby H, Munro J. Evidence based midwifery. Application in context. Wiley-blackwell, 2010.

Loai Albarqouni, Tammy Hoffmann, Sharon Straus, Nina Rydland Olsen, Taryn Young, Dragan Ilic, Terrence Shaneyfelt, R. Brian Haynes, Gordon Guyatt, Paul Glasziou. Evidence-based Practice: le competenze core per tutti i professionisti sanitari. Evidence 2019

Periodo di erogazione dell'insegnamento

II semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Prova scritta a quiz con una sola risposta corretta e domande a risposta breve. Esame orale.

Nel periodo di emergenza Covid-19 gli esami saranno solo telematici. Verranno svolti utilizzando la piattaforma WebEx e nella pagina e-learning dell'insegnamento verrà riportato un link pubblico per l'accesso all'esame.

Orario di ricevimento

Su appuntamento

Export

Aims

By the end of the course, the student will know how to make a search query and how to find, to understand and to analyze critically scientific literature.


Contents

The course provides fundamentals of midwifery research process.


Detailed program

The bibliographic research and how to quote references. Differences between quantitative and qualitative research. Various types of study designs. Critical evaluation of a scientific paper. Planning a scientific research. The PICO method. The Ethics Committee. Spread of knowledge.


Prerequisites

None

Teaching form

Lectures, practice exercises and group works.

Due to Covid 19  emergency, lessons will be held partially in the classroom and partially via recorded online classes.

Textbook and teaching resource

Rees Colin. Introduction to research for Midwives. Churchill Livingstone Elsevier, 2011, 3ed.

Siu Caroll and Camerasamy Huguette, Doing a Research Project in Nursing & Midwifery. A basic guide to research using the Literature review Methodology, Sage, 2013.

David Silverman. Come fare ricerca qualitativa. Una guida pratica. 2002, Carocci Editore

Spiby H, Munro J. Evidence based midwifery. Application in context. Wiley-blackwell, 2010.

Loai Albarqouni, Tammy Hoffmann, Sharon Straus, Nina Rydland Olsen, Taryn Young, Dragan Ilic, Terrence Shaneyfelt, R. Brian Haynes, Gordon Guyatt, Paul Glasziou. Evidence-based Practice: le competenze core per tutti i professionisti sanitari. Evidence 2019

Semester

II semester

Assessment method

Written exam with multiple choise test with only one correct answer and questions with brief answers. Oral exam.

Due to covid 19 emergency all exams will be held remotely. The platform used is WebEx and a public link will be available on the e-learning page to access the exams.



Office hours

On appointment

Enter

Key information

Field of research
MED/47
ECTS
3
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
32
Degree Course Type
Degree Course

Staff

    Teacher

  • EP
    Edda Pellegrini
  • Tutor

  • SC
    Stefania Conti
  • Margherita Locatelli
    Margherita Locatelli
  • NR
    Nadia Rovelli

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics