- Medicine and Surgery
- Single Cycle Master Degree (6 years)
- Medicine and Surgery [H4102D]
- Courses
- A.A. 2021-2022
- 5th year
- Pharmacology
- Summary
Course Syllabus
Obiettivi
Apprendere i seguenti aspetti relativi ai farmaci impiegati nel trattamento delle principali patologie del sistema nervoso periferico e centrale: (1) meccanismi cellulare e molecolari alla base dei meccanismi d'azione; (2) caratteristiche farmacocinetiche; (3) effetti terapeutici, collaterali e tossici; (4) interazioni farmacologiche; (5) determinanti farmacogenetici delle risposte ai farmaci; (6) le peculiarità del trattamento farmacologico di soggetti speciali: donne in gravidanza e allattamento, anziani, bambini; (7) le basi neurobiologiche dell'abuso e dipendenza di farmaci e sostanze.
Contenuti sintetici
(1) Analgesici centrali (oppioidi)
(2) Cannabinoidi
(3) Farmaci e sostanze d'abuso
(3) Anestetici locali e generaliNeuropsicofarmacologia in popolazioni speciali: donne in gravidanza e allattamento, anziani, bambini.
Basi neurobiologiche dell'abuso e dipendenza.
Programma esteso
Dolore e analgesia: meccanismi periferici e centrali coinvolti nella modulazione del dolore e nell'analgesia; dolore nocicettivo e neuropatico; neurotrasmettitori della nocicezione; farmacologia degli oppioidi e cannabinoidi.
Abuso e dipendenza di farmaci e sostanze: effetti sul SNC dell'uso cronico di farmaci e sostanze e risposte adattative responsabili della dipendenza e astinenza; meccanismi sinaptici e segnalazione intracellulare che contribuiscono all'abuso, dipendenza e astinenza; trattamenti dell'abuso e dipendenza da farmaci e sostanze.
Anestetici locali e generali: siti e meccanismi d'azione; effetti centrali e periferici; effetti avversi; effetti sulla trasmissione assonale e sinaptica.
Farmacoterapia delle donne in gravidanza e allattamento, anziani e bambini: caratteristiche farmacocinetiche e farmacodinamiche.
Prerequisiti
Sono necessarie le conoscenze di base della chimica, biochimica e dell'anatomia, fisiologia e patologia del sistema nervoso periferico e centrale.
Modalità didattica
L'insegnamento avverrà in presenza salvo successive diverse disposizioni ministeriali legate all'emergenza pandemica. Sarà erogato il lingua inglese attraverso lezioni frontali e discussioni di casi clinici.
Materiale didattico
Le diapositive e le registrazioni delle lezioni saranno rese accessibili tramite la piattaforma e-learning.
Testi consigliati:
Goodman and Gilman's The pharmacological basis of therapeutics, 13th ed. (2018) McGraw-Hill Education.
Stahl's Essential Psychopharmacology, 7th ed (2021) Cambridge Medicine.
Websites:
- www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed
- https://acnp.org/digital-library/neuropsychopharmacology-5th-generation-progress/
Articoli scientifici indicati dal docente.
Periodo di erogazione dell'insegnamento
Primo semestre.
Modalità di verifica del profitto e valutazione
La valutazione finale verificherà l'acquisizione della terminologia corretta, l'applicazione del ragionamento critico appreso in classe e la conoscenza delle nozioni relative alle più importanti classi di farmaci attualmente disponibili in ambito neuro-psico-farmacologico. L'esame avverrà in presenza, salvo successive diverse disposizioni ministeriali legate all’emergenza pandemica. Consisterà in un test scritto a risposte chiuse (quiz a risposta multipla) e domande aperte (risoluzione di quesiti farmacologici relativi a casi clinici; calcolo matematico di equazioni).
Un supplemento orale facoltativo potrà essere richiesto dallo studente e consisterà nell'approfondimento degli argomenti oggetto del test scritto.
Orario di ricevimento
Su appuntamento.
Aims
To learn the following aspects of the drugs acting on the main diseases of the peripheral and central nervous system: (1) cellular and molecular mechanisms of action; (2) pharmacokinetic properties; (3) therapeutic, side, and toxic effects; (4) drug-drug interactions; (5) pharmacogenetics determinants of drug responses; (5) the peculiarities of the pharmacological treatment of special subjects: pregnant and lactating women, elders, children; (6) the neurobiological basis of drug abuse and dependence.
Contents
(1) Centrally acting analgesics (opioids)
(2) Cannabinoids
(3) Drugs and substances of abuse
(4) Local and general anestheticsNeuropsichopharmacology in special populations: pregnant and lactating women, elders, children.
Neurobiological basis of drug abuse and dependence.
Detailed program
Drug Addiction and dependence: overview of the effects of chronic drug use on the CNS and the adaptive responses that underlay withdrawal and dependence; key concepts include drug withdrawal and dependence, synapses and cell signalling and the modulation of neurotransmitters and biochemical pathways contributing to drug addiction; drug treatments of drug addiction.
Pain and analgesia in the CNS: overview of the peripheral and central nervous system mechanisms of pain and analgesia; nociceptive and neuropathic pain; modulatory mechanisms in nociceptive pathways, neurotransmitters involved in nociception, chemical signalling and the pharmacology of drugs such as opioids and cannabinoids which modulate pain.
Drug Addiction and dependence: overview of the effects of chronic drug use on the CNS and the adaptive responses that underlay withdrawal and dependence; key concepts include drug withdrawal and dependence, synapses and cell signalling and the modulation of neurotransmitters and biochemical pathways contributing to drug addiction; drug treatments of drug addiction.
Local and general anaesthetics: overview of the different types of local and general anaesthetic agents; mechanisms of action of a number of different commonly used anaesthetics; central nervous system effects; sites of action; adverse effects; effects on axonal and synaptic transmission.
Pharmacotherapy of pregnant and lactating women, elders, and children: pharmacodynamic and pharmacokinetic features.
Prerequisites
Previous knowledge of the basic principles of chemistry, biochemistry, and of anatomy, physiology and pathology of peripheral and central nervous systems is required.
Teaching form
The teaching will be performed in attendance, except for ministerial changes due to the COVID pandemic situation. Formal lectures and discussions of clinical cases will be utilized. The language is English.
Textbook and teaching resource
All slides and recordings of the lectures will be accessible through the e-learning platform.
Textbooks:
Goodman and Gilman's The pharmacological basis of therapeutics, 13th ed. (2018) McGraw-Hill Education.
Stahl's Essential Psychopharmacology, 7th ed (2021) Cambridge Medicine.
Suggested websites:
- www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed
- https://acnp.org/digital-library/neuropsychopharmacology-5th-generation-progress/
Scientific articles indicated by the teacher.
Semester
First semester.
Assessment method
The final evaluation is aimed to assess whether students have acquired the exact terminology of the subject, the application of the critical reasoning developed in class and knowledge of the notions studied on the most important classes of drugs currently available in the field of neuropsychopharmacology. It will be performed in attendance except for ministerial changes due to the COVID pandemic situation. It will consist of a written test with multiple choice quizzes and open-ended questions (solution of pharmacological questions related to clinical cases; mathematical calculations of pharmacological equations).
An oral supplement will eventually be possible on specific request by the student. It will consist in the discussion of topics of the written test.
Office hours
On appointment.