Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicine and Surgery [H4104D - H4102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2021-2022
  6. 5th year
  1. Hta
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Hta
Course ID number
2122-5-H4102D037-H4102D155M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Legal Medicine and Hta

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

L’obiettivo del modulo è quello di comprendere il processo di valutazione di nuove tecnologie in ambito sanitario, e di fornire gli elementi necessari per la comprensione e la stesura di report di technology assessment


Contenuti sintetici

Il modulo fornirà agli studenti la conoscenza dei principi e dei metodi utlizzati nel processo di technology assessment. È mostrato l’approccio multidimensionale adottato da agenzie di HTA e sono mostrate le metodologie biostatistiche e economiche adottate al fine di valutare la robustezza delle evidenze disponibili.


Programma esteso

Introduzione al concetto di tecnologie in ambito sanitario. Il processo di approvazione per l’introduzione in commercio e l’inclusione nei sistemi di rimborso nazionale.

L’approccio multidisciplinare previsto dagli assessment di nuove tecnologie. Il ruolo delle agenzie di technology assessment nei sistemi nazionali ed internazionali.

La struttura di report HT. Sintesi delle misure di efficacia clinica adottate. Sintesi delle misure di impatto economico sociale e introduzione ai modelli di Markov.

L’uso delle sistematic review nei report HT. Tecniche per sintetizzare i risultati di diversi studi: forest e funnel plot.

Prerequisiti

Non vi sono corsi mandatori ma gli studenti potranno beneficiare dell’aver seguito i corsi di “biostatistics”, “health economics” e “Turning Clinical Experience Into Research Projects”


Modalità didattica

Lezioni frontali, esercitazioni e lavori in piccoli gruppi. Il Quadro pandemico potrà comportare l’adozione di modalità a distanza o mista anche sulla base di aggiornamenti delle linee guida di ateneo.


Materiale didattico

Materiale e slide fornite durante il corso

Goeree, R. (2015). Health technology assessment: using biostatistics to break the barriers of adopting new medicines. CRC Press.

Higgins, J. P., Thomas, J., Chandler, J., Cumpston, M., Li, T., Page, M. J., & Welch, V. A. (Eds.). (2019). Cochrane handbook for systematic reviews of interventions. John Wiley & Sons.


Periodo di erogazione dell'insegnamento

secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

L’esame consisterà nella preparazione da parte dello studente di un case report. Il caso sarà la base di discussione della prova orale. Dettagli saranno forniti durante il corso


Orario di ricevimento

Su appuntamento stabilito via email.

Export

Aims

Understanding the process of technology assessment in healthcare, be able to read and structure a HT report


Contents

The course provides students with principle, concepts and methods employed in the technology assessment procedures. Understanding of the multidimensional approaches involved in the HTA, including biostatistics and economic methodology employed in order to assess the Overall Strength of Evidence.


Detailed program

Introduction of new technologies: approval and reimbursement processes.

Multidisciplinary perspective of HTA and role of National and international HTA agencies.

HTA report structure: review of clinical efficacy measures, Review of Economic impact index and complex assessment using Markov model.

Systematic reviews in HTA. How to synthesize results: forest and funnel plot.


Prerequisites

There are no mandatory courses however students will benefit from having undertaken “biostatistics”, “health economics” and “Turning Clinical Experience Into Research Projects”.


Teaching form

Frontal lesson, exercise and small group activities.  The pandemic trend may require to move from frontal to remote or blended option based also on the updates in university guidelines.


Textbook and teaching resource


Material and slides provided during the lectures

Goeree, R. (2015). Health technology assessment: using biostatistics to break the barriers of adopting new medicines. CRC Press.

Higgins, J. P., Thomas, J., Chandler, J., Cumpston, M., Li, T., Page, M. J., & Welch, V. A. (Eds.). (2019). Cochrane handbook for systematic reviews of interventions. John Wiley & Sons.



Semester

second semester

Assessment method

Exam will consist of a case report prepared by each student. The case presented will be the base for the oral examination, further details will be provided during the course


Office hours

By appointment arranged via email

Enter

Key information

Field of research
ING-IND/35
ECTS
2
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
20
Degree Course Type
6-year single cycle Master Degree
Language
English

Staff

    Teacher

  • PM
    Paolo Malighetti

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics