Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicine and Surgery [H4104D - H4102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2021-2022
  6. 5th year
  1. Gastroenterology and Hepatology I
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Gastroenterology and Hepatology I
Course ID number
2122-5-H4102D079-H4102D156M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Clerkship 9

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Gli obiettivi della Clerckship 9 sono:
A) Integrare le conoscenze relative all'apparato digerente (Fegato, pancreas e tratto intestinale) completando ed approfondendo gli argomenti presentati durante le lezioni frontali
1. fornire le conoscenze di base relative al sistema digerente in salute e malattia. fornire le conoscenze adeguate relativamente ad eziologia, epidemiologia, fisiopatologia, clinica, diagnosi e gestione nelle malattie dell'apparato digerente.
2. comprendere ed applicare le corrette indicazioni per i test diagnostici, bioumorali, endoscopici, radiologici. Fornire le conoscenze teorico-pratiche per l'interpretazione dei test diagnostici.
3. comprendere i principi del trattamento medico delle malattie dell'apparato digerente ed i concetti di prevenzione e dell'adozione di corretti stili di vita
B) acquisire competenze semeiologiche, diagnostiche, terapeutiche e gestionali relativamente alle malattie del tratto digerente

competenze pratiche da acquisire:

  • capacità di raccogliere la storia clinica, gestire diario clinico e cartella clinica ed ambulatoriale del paziente con patologie del tratto digerente
  • Semeiologia clinica dei pazienti con malattie del tratto digerente
  • Criteri prescrittivi e Interpretazione dei test bioumorali e sierologici del tratto digerente
  • Criteri prescrittivi e Interpretazione della diagnostica radiologica del tratto digerente
  • Criteri prescrittivi e Interpretazione delle procedure endoscopiche del tratto digerente
  • Principi di terapia medica delle malattie del tratto digerente
  • Comunicazione con i pazienti e Attitudini relazionali con colleghi e personale sanitario

Contenuti sintetici

la descrizione di malattie del fegato, pancreas e tratto digerente: eziologia, epidemiologia, fisiopatologia, clinica, diagnosi e gestione, integrate dalla acquisizione di competenze pratiche nella gestione dei pazienti con malattie dell'apparato digerente

Programma esteso

  • Sanguinamenti del tratto digerente: epidemiologia, clinica, diagnosi e gestione
  • Chronic hepatitis: Virali, Autoimmuni, Colestatiche, Alcoliche, da accumulo; da farmaci (DILI) metabolica (NAFLD/MAFLD/DAFLD)
  • Cirrosi e Malattia epatica acuta su cronica (ACLF): sistemi di stadiazione; Ipertensione portale (Ascite, Circoli collaterali, Encefalopatia epatica, Ittero, Infezioni
  • Insufficienza epatica acuta: fisiopatologia, diagnosi, clinica e gestione
  • Carcinoma Epatocellulare (HCC) e colangiocarcinoma: epidemiologia, Patologia, Clinica, Radiologia diagnostica ed interventistica, Terapia medica e Chirurgica
  • Trapianto di Fegato: Indicazioni/Complicanze
  • Tratto digestivo superiore: Disordini esofagei; disordini funzionali; MRGE; NERD; Peptic disorders
  • Neoplasie e Neoplasie neuroendocrine del tratto digerente: Epidemiologia, fisiopatologia, Patologia, Diagnostica, Clinica, Terapia medica e Chirurgica; Endoscopia
  • Malattie infiammatorie intestinali: IBD: Epidemiologia, fisiopatologia, Patologia, Diagnostica, Clinica, Terapia medica e Chirurgica; Endoscopia
  • Malattia celiaca: Epidemiologia, fisiopatologia, Patologia, Diagnostica, Clinica, Terapia medica; Endoscopia
  • Addome Acuto: Clinica, diagnosi e gestione
  • Pancreas: pancreatiti Acute & Croniche, neoplasie pancreatiche

Prerequisiti

conoscenze propedeutiche e conoscenza avanzata in anatomia, semeiotica, biologia e biologia molecolare

Modalità didattica

le sessioni di clercksdhip 9 sono suddicise in differenti modalità di insegnsmento, alternando frequenza nelle unità operative cliniche con lezioni interattive , come segue:

  • Lezioni frontali con presentazione interattiva e discussioni collegiali.
  • Sessioni PBL
  • Discussione di casi multidisciplinari
  • frequenza delle seguenti attività pratiche:
    attività in regime di degenza ospedaliera
    attività ambulatoriale
    attività ecografica addominale
    attività endoscopica

In caso di recrudescenza pandemica, le lezioni saranno effettuate via webinar

Materiale didattico

• Harrison's Principles of Internal Medicine: The 20th edition of the book, edited by Dennis Kasper, Anthony Fauci, Stephen Hauser, Dan Longo, J. Larry Jameson and Joseph Loscalzo, (17 August 2018). The 21st edition of the book to be released on 28 March 2022
• Zakim and Boyer's Hepatology. A Textbook of Liver Disease. Seventh Edition (2018) (Edited by: Arun J. Sanyal, Thomas D. Boyer, Norah A. Terrault, and Keith D. Lindor)
• Sleisenger and Fordtran's Gastrointestinal and Liver Disease- 2 Volume Set Pathophysiology, Diagnosis, Management. 11th Edition - June 9, 2020. Authors: Mark Feldman, Lawrence Friedman, Lawrence Brandt
• Clinical Gastrointestinal Endoscopy: A Comprehensive Atlas. (2018) Ed. Hoon Jai Chun, Suk-Kyun Yang, Myung-Gyu Choi
• Malattie Dell’apparato Digerente 2019-2022: Unigastro (Editrice Gastroenterologica Italiana)
• Reviews

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

L'esame verrà svolto in maniera integrata secondo la modalità prevista dal vertical track del tratto digerente che si svolgerà attraverso:

  • Test a scelta multipla (45 domande)
  • Colloquio orale sugli argomenti svolti a lezione, nei seminari, nei tirocini e nelle sessioni PBL
    Tutte le prove saranno svolte in lingua inglese

la valutazione sulla clerckship 9 sarà: Idoneo o Non Idoneo (propedeutica al sostenere l'esame generale del vertical tract di malattie del tratto digerente)

  • in caso di recrdesecenza di evento pandemico le prove d'esame potranno essere svolte in modo telematico. in tal caso verrà utilizzata la piattaforma WebEx e nella pagina e-learning sarà presente un link attraverso il quale eventuali spettatori potranno accedere ed assistere alla prova

Orario di ricevimento

Il docente riceverà gli studenti su appuntamento concordato via e-mail

Sustainable Development Goals

PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

The aim of the Clerckship 9 are:
A) To integrate the knowledge of the digestive tract (liver, pancreas & intestine) completing and elaborating on the argument presented during the frontal lessons through:
1. To provide the basic knowledge the digestive system in health and disease. Provide the necessary knowledge of the aetiology, pathophysiology, diagnosis, differential diagnosis of the digestive systems.
2. To understand the indications for the diagnostic testing, and the role of endoscopy and of imaging. To provide the theoretical and practical knowledge for the correct prescription of diagnostic imaging based on the clinical question, and for correct interpretation of first level diagnostic imaging.
3. To understand the principle of medical treatment of digestive system diseases and the concepts of prevention and the relevant life-style measures.
B) to acquire skills on semeiology, diagnosis, treatment and management of the digestive disease tract

practical skills to be acquired:

  • History taking and diary & chart management
  • physical examination of the patients with digestive tract diseases
  • Interpretation of biochemical and serological test to be utilized in GI tract
  • interpretation of imaging technique of the GI tract
  • indications and Interpretation of the endoscopic procedures of the GI Tract
  • medical therapies of the GI Tract
  • patient communication
  • relationship with collegues and health personell

Contents

Main desctiption of Liver, Pancreas & Digestive disease tract diseases: epidemiology, pathophysiology, clinical presentation, diagnosis & management, integrated by the acquisition of practical skillsthe management of patients with digestive tract diseases

Detailed program

• GI Bleeding: Clinic, diagnosis & management
• Chronic hepatitis (Pathology & Diagnostic Clinical Hepatology): Viral Hepatitis, Storage diseases, Acute & Chronic alcoholic hepatitis; Cholestatic liver diseases; Autoimmune liver disease, Drug Induced Liver disease (DILI; Non-alcoholic Fatty liver disease (NAFLD/MAFLD/DAFLD)
• Cirrhosis: Staging systems; Portal hypertension (Ascites, Collateral circles, Hepatic encephalopathy)
• Acute on Chronic Liver Failure (ACLF): Physiopathology, Clinic & Management
• Acute Liver Failure: Physiopathology, Clinic & Management
• Hepatocellular Carcinoma (HCC): Pathology & Diagnostic Clinical Hepatology; Interventional Radiology; Surgery
• Cholangiocarcinoma: Pathology & Diagnostic; Clinical Gastroenterology; Endoscopy; Surgery
• Liver transplant: Indications/Complications
• Upper GI: Oesophageal disorders; Functional disorders MRGE (and NERD); Peptic disorders
• GII tract Tumours: Pathology & Diagnostic; Clinical Gastroenterology; Endoscopy; Surgery
• IBD: Pathology & Diagnostic; Clinical Gastroenterology; Endoscopy; Surgery
• Celiac disease: Pathology & Diagnostic; Clinical Gastroenterology; Endoscopy
• NET tumours
• Acute abdomen: Clinic, diagnosis and management
• Pancreas: pancreatitis (Acute & Chronic), Pancreatic tumours

Prerequisites

• Propaedeutic skills & Advanced knowledge in anatomy, semeiology, biology and molecular biology.

Teaching form

the clerckship sessione are divided in the following teaching modality, alternating prasctical sessions in the medical units and interactive activities as follows:

  • Lectures with interactive presentation and discussion.
  • PBL sessions
  • Multidisciplinary cases discussions
  • attendance of the following activities:
    Inpatients
    Outpatients
    US Scan
    Endoscopy

In case of pandemic resurgence the lessons will be through webinar.

Textbook and teaching resource

• Harrison's Principles of Internal Medicine: The 20th edition of the book, edited by Dennis Kasper, Anthony Fauci, Stephen Hauser, Dan Longo, J. Larry Jameson and Joseph Loscalzo, (17 August 2018). The 21st edition of the book to be released on 28 March 2022
• Zakim and Boyer's Hepatology. A Textbook of Liver Disease. Seventh Edition (2018) (Edited by: Arun J. Sanyal, Thomas D. Boyer, Norah A. Terrault, and Keith D. Lindor)
• Sleisenger and Fordtran's Gastrointestinal and Liver Disease- 2 Volume Set Pathophysiology, Diagnosis, Management. 11th Edition - June 9, 2020. Authors: Mark Feldman, Lawrence Friedman, Lawrence Brandt
• Clinical Gastrointestinal Endoscopy: A Comprehensive Atlas. (2018) Ed. Hoon Jai Chun, Suk-Kyun Yang, Myung-Gyu Choi
• Malattie Dell’apparato Digerente 2019-2022: Unigastro (Editrice Gastroenterologica Italiana)
• Reviews

Semester

Second semester

Assessment method

The exam will be carried out in an integrated manner according to the modality envised by the digestive disease vertical track which is based on:

  • Multiple Choice Test (45 questions)
  • Oral exam on the topics covered during the lectures, discussion on clinical problem solving and clinical case analysis
    All assessments will be done in English language

The evaluation of clerckship 9 shall be: Idoneous or Non Idoneous (and is considered propedeutical to the general exam of the Digestive disease Tract exam)

• In the event of pandemic emergency period, only telematics exams will be available. They will be carried out using the WebEx platform and on the e-learning page there will be displayed a public link where possible virtual spectators may get access and assist to the examination

Office hours

The professor receives by appointment upon agreement by e-mail

Sustainable Development Goals

GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
MED/12
ECTS
5
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
40
Degree Course Type
6-year single cycle Master Degree
Language
English

Staff

    Teacher

  • Stefano Fagiuoli
    Stefano Fagiuoli
  • SG
    Salvatore Greco
  • ML
    Maria Lucà
  • LP
    Luisa Pasulo
  • SV
    Serena Venturelli

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics