- Medicine and Surgery
- Single Cycle Master Degree (6 years)
- Medicine and Surgery [H4102D]
- Courses
- A.A. 2021-2022
- 1st year
- General Psychology II
- Summary
Course Syllabus
Obiettivi
Acquisire un’iniziale compentenza nella capacità di individuare e distinguere gli elementi relazionali nell’interazione medico paziente.
Riconoscere i propri meccanismi di funzionamento relazionale.
Al termine del corso lo studente deve sapere:
fornire una definizione di regolazione emozionale; descrivere il modello modale di regolazione delle emozioni e le sue fasi; fornire esemplificazioni professionali dell’utilizzo delle diverse strategie; descrivere le principali caratteristiche del modello delle emozioni di base e conceptual act model; Saper descrivere il concetto di “paziente difficile” in termini di narrativa del curante;
Contenuti sintetici
Il paziente difficile e la narrativa personale; Emozioni e regolazione delle emozioni in ambito professionale
Programma esteso
Il paziente difficile e la narrativa personale. Modello processuale di regolazione delle emozioni; definizione di regolazione delle emozioni; le cinque fasi del modello modale; esempi clinici di utilizzo delle strategie; modello delle emozioni di base e conceptual act model;
Modalità didattica
Lezioni frontali, attività riflessive a piccolo gruppo a partire da stimoli definiti dal docente (questionari, domande aperte, articoli).
Le lezioni verranno erogate in modalità “in presenza”, salvo successive diverse disposizioni ministeriali legate all’emergenza pandemica
Materiale didattico
Gross J. (2015). Emotion regulation: current status and future prospects. Psychological Inquiry, 26, 1-26
Lindquist K.A. (2013). Emotions Emerge from More Basic Psychological Ingredients: A Modern Psychological Constructionist Model. Emotion Review, 5, 4, 356–368
Modalità di verifica del profitto e valutazione
La prova di valutazione misura il livello delle conoscenze acquisite, il livello di ragionamento induttivo, deduttivo e di problem solving.
Comprende discussione di problemi, analisi di casi e domande aperte di tipo concettuale.
Orario di ricevimento
su appuntamento: marco.bani1@unimib.it
Aims
To develop the ability to recognize and distinguish relational elements in doctor-patient interactions.
To become aware of the personal mechanisms of relational functioning.
At the end of the course the student must be able to:
provide a definition of emotional regulation; describe the modal model of emotion regulation and its phases; provide professional examples of the use of different strategies; describe the main features of the basic emotions approach and the conceptual act model; Knowing how to describe the concept of "difficult patient" in terms of the narrative of the patient
Contents
The difficult patient and personal narrative; Emotions and emotion regulation in the professional field
Detailed program
The difficult patient and personal narrative.
Process model of emotion regulation; definition of emotion regulation; the five phases of the modal model; clinical examples of use of emotion regulation strategies; model of basic emotions and conceptual act model
Teaching form
Lectures, reflective activities in small groups starting from stimuli defined by the teacher (questionnaires, open questions, articles).
Lessons in attendance, subject to any ministerial changes following the COVID pandemic situation
Textbook and teaching resource
Gross J. (2015). Emotion regulation: current status and future prospects. Psychological Inquiry, 26, 1-26
Lindquist K.A. (2013). Emotions Emerge from More Basic Psychological Ingredients: A Modern Psychological Constructionist Model. Emotion Review, 5, 4, 356–368
Assessment method
The final test measures the level of knowledge, the level of inductive and deductive reasoning, and problem solving ability.
It includes discussion of problems, analysis of clinical cases and open conceptual questions.
Office hours
by appointment: marco.bani1@unimib.it