- Human Rights
- Summary
Course Syllabus
Obiettivi formativi
Conoscenza e comprensione
Raggiungere competenza e padronanza dei contenuti del corso. Apprendere quali sono i principali meccanismi internazionali di tutela dei diritti umani e conoscere gli aspetti più rilevanti e controversi della giurisprudenza internazionale in materia di diritto alla vita e divieto di tortura e trattamenti inumani e degradanti.
Capacità di applicare conoscenza e comprensione
In generale, avere una conoscenza del mandato e del funzionamento dei principali meccanismi internazionali di protezione dei diritti umani che permetta di presentare rapporti o comunicazioni individuali/ricorsi agli stessi.
Contenuti sintetici
Il corso ha per oggetto un’introduzione ai meccanismi internazionali di tutela dei diritti umani e un approfondimento del funzionamento degli stessi, attraverso lo studio e l’analisi di casi e documenti concreti, in particolare per quanto riguarda la tutela del diritto alla vita e la proibizione di tortura e trattamenti o pene inumani e degradanti.
Programma esteso
La prima parte del corso analizza gli aspetti generali della materia dei
diritti umani, nel loro sviluppo storico e nella loro affermazione nel diritto
internazionale, a partire dalla Carta delle Nazioni Unite e alla luce dei principali
trattati successivi a livello universale e regionale, tenendo anche conto dei
meccanismi procedurali per la loro tutela. Vengono poi analizzati la
composizione e il mandato dei principali meccanismi internazionali di tutela
dei diritti umani e, infine, la giurisprudenza internazionale sul diritto alla
vita e il diritto a non essere sottoposti a tortura, tenendo conto di eventuali
aspetti controversi (ad esempio, l'estensione extra-territoriale
dell’applicazione dei trattati internazionali in materia di diritti umani).
Prerequisiti
Basi di diritto internazionale. Considerando che il corso è in inglese,
una conoscenza di base della lingua, che permetta di comprendere il materiale
distribuito, formulare interventi ed interagire con i docenti.
Metodi didattici
Lezioni frontali, in inglese. Le prime lezioni sono su temi di natura più generale, volte all'apprendimento degli elementi fondamentali della materia e ad assicurare una certa omogeneità di conoscenze tra i partecipanti.
All’inizio del corso vengono distribuite alcune sentenze/decisioni/osservazioni/rapporti resi dai principali meccanismi internazionali di protezione dei diritti umani. Agli studenti che si offrono volontari a tale fine viene richiesto di analizzare il documento ed esporne i contenuti durante le lezioni, per poi discutere con i partecipanti gli aspetti rilevanti dei documenti analizzati.Modalità di verifica dell'apprendimento
Prova orale: consiste in un colloquio, strutturato in due domande, volte a verificare la comprensione dei contenuti teorici del corso e la capacità dello studente di applicare le nozioni acquisite a casi concreti, nonché la coerenza e completezza dell'esposizione; l’uso corretto della terminologia giuridica; e la capacità di esprimersi in modo comprensibile e sintetico.
Testi di riferimento
I documenti di riferimento vengono distribuiti durante il corso ai/alle frequentanti.
Per i/le non frequentanti:
Smith, Textbook on International Human Rights, settima edizione, Oxford University Press, 2016 (Chapters 1-10, 13 and 14); e
Carcano, Notable Cases of the European Court of Human Rights on the Right to Life, Giappichelli, 2020.
Learning objectives
Knowledge and understanding
The course aims at providing the students with the knowledge and critical understanding of the mandate and functioning of the main international human rights mechanisms and the contents and, where applicable, controversial aspects emerging from landmark international judgments/rulings/views or the principles spelled out in reports, especially with regard to the right to life and the prohibition of torture and other cruel, inhuman or degrading treatment or punishment.
Applying knowledge and understanding
In general, getting to know the mandate and functioning of the main international human rights mechanisms in order to be able to submit reports or to lodge individual communications or complaints.
Contents
This course provides an introduction to international human rights mechanisms, illustrating their composition, mandate and functioning, as well as their jurisprudence, through the study and analysis of the relevant judgments/decisions/views/reports mostly concerning the right to life and the prohibition of torture and other cruel, inhuman or degrading treatment or punishment.
Detailed program
The first part of the course deals with the general aspects of human
rights, their historical development and their inclusion in international law,
beginning with the United Nations Charter and in the light of the main
subsequent human rights treaties (both universal and regional), taking also
into account the procedural means for their protection. The mandate and
composition of the main international human rights mechanisms are then
analysed, as well as international jurisprudence on the right to life and the
prohibition of torture, highlighting – where applicable – the existence of
controversial issues (e.g. the extra-territorial application of international
human rights treaties).
Prerequisites
Basic knowledge of Public International Law. Bearing in mind that the course is imparted in English, basic knowledge of the language, which allows students to understand the documents distributed, actively participate and interact with their colleagues and the professor(s).
Teaching methods
Frontal lectures, in English. The first lectures are of a more general nature, aimed at learning the basics of the subject and at ensuring homogeneity of knowledge among the participants.
At the beginning of the course, landmark judgments / decisions / observations rendered by the main international human rights mechanisms are distributed. Students who volunteer for this purpose are requested to analyse a document and give a short presentation during one of the lectures. The presentation is followed by interactive dialogue and debate.Assessment methods
Oral exam. Students
are asked two main questions, aimed at assessing their understanding of the
theoretical contents of the course, as well as their ability to apply the
acquired knowledge to concrete cases; coherence and completeness of the exposition;
correct use of legal terminology; capacity to express oneself in an
understandable and synthetic way.
Textbooks and Reading Materials
Relevant documents will be distributed during the course.
For students who do not attend the course:
Smith, Textbook on International Human Rights, seventh edition, Oxford University Press, 2016 (Chapters 1-10, 13 and 14); and
Carcano, Notable Cases of the European Court of Human Rights on the Right to Life, Giappichelli, 2020.