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Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Fisioterapia [I0201D]
  4. Courses
  5. A.A. 2021-2022
  6. 3rd year
  1. Rehabilitation Program in The Neuromotor Field
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Rehabilitation Program in The Neuromotor Field
Course ID number
2122-3-I0201D143-I0201D222M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Projecting and Programming The Rehabilitative Intervention

Course Syllabus

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Obiettivi

Analizzare le disfunzioni principalmente osservabili ed il loro peso rispetto il recupero generale dell’autonomia. Utilizzare gli indicatori di efficacia più idonei e di pianificare l’intervento riabilitativo: la valutazione riabilitativa , la valutazione multidisciplinare nelle patologie neurologiche più comuni, le dimensioni del progetto riabilitativo individuale e la sua applicazione, il significato del segno riabilitativo, la relazione terapeutica ed il ruolo del team riabilitativo, i modelli di riabilitazione, gli aspetti clinici e metodologici che riguardano il paziente con danno celebrale acuto - diversificare gli approcci riabilitativi a seconda del pattern neurologico di presentazione

Contenuti sintetici

Programmare  l’ intervento terapeutico rispettando criteri di priorità e globalità data la conoscenza del razionale dell’esercizio riabilitativo

Dati alcuni ambiti clinici complessi, vengono presentati criticamente per essi esempi di intervento fisioterapico:

Spasticità : criteri di trattamento con tossina botulinica e protocolli di recupero funzionale.

Recupero competenze motorie dell’arto superiore in esiti di stroke :  principi di guida sensomotoria al recupero prossimo distale della funzione di raggiungimento  e approccio riabilitativo :

secondo principi Task Oriented Training (Constraint Induced Movement Therapy) .

Secondo compito conoscitivo

Secondo concetto Bobath

 Controllo  posturale in esiti di stroke :  sincronia e dissinergia dei sistemi di controllo posturali , la “sindrome da spinta controlesionale” (Controversive Pushing)


Programma esteso


Prerequisiti

Modalità didattica

Lezioni frontali

Al momento è previsto che gli insegnamenti verranno erogati in modalità “in presenza”, salvo successive diverse disposizioni ministeriali legate all’emergenza pandemica  

Materiale didattico

- Progettare la riabilitazione il lavoro in team professionale - Nino Basaglia – EDIERMES L'ESERCIZIO IN MEDICINA RIABILITATIVA V.M.Saraceni e D.A.Fletzer

- E-learning handouts – e-learning platform Introduzione alla medicina riabilitativa c. Cerri BA Graphis edizioni Napoli

Periodo di erogazione dell'insegnamento

primo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Descritto nel syllabus dell'insegnamento

Esami in presenza salvo indicazioni ministeriali restrittive per emergenza COVID 19



Orario di ricevimento

Su appuntamento




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Aims

Analyze the main observable dysfunctions and their influence in the recover of the autonomy. Use the proper efficacy indicators and to plan the rehabilitative intervention. Rehabilitative assessment, the multidisciplinary assessment in the most common neurologic diseases, the dimensions of the individual rehabilitative project and its application

The meaning of rehabilitative sign, the therapeutic relationship and the role of the rehabilitative team,  the rehabilitation models, the clinical and methodological aspects that concern the major cerebral lesions, set up the assessment of the patient in a coma, diversify the rehabilitative approaches based on the presentation neurological patterns.

Contents

Detailed program

- Use of movies representing patients with central nervous system damage, group work

- The most common dysfunctions and their relationship in the general autonomy recover

- Most appropriate efficacy indicators

- Planning of the intervention based on the “problem solving” approach, possible complications and their solutions - Focus on guidelines for: therapeutic intervention post Botox patient affected by omolateral push syndrome subjects with functional upper limb potential, treatment based the constraint therapy protocols

- rehabilitative assessment

- the multidisciplinary assessment in the most common neurological diseases

- assessment scales and their use settings

- the assessment, the rehabilitative protocols

- from the assessment to the rehabilitative project

- the individual rehabilitative project. Rehabilitative treatment, hospital and patient characteristics related to the time. Design in the uncertainly.

- General outcome, functional outcome, immediate outcome, short and brief term outcomes.

- Follow-up

- From the individual rehabilitative project to the rehabilitative program.

- the rehabilitative sign as first planning moment of the rehabilitative intervention.

Prerequisites

Teaching form

“Lessons in attendance, subject to any ministerial changes following the COVID pandemic situation”

Textbook and teaching resource

- Progettare la riabilitazione il lavoro in team professionale - Nino Basaglia – EDIERMES L'ESERCIZIO IN MEDICINA RIABILITATIVA V.M.Saraceni e D.A.Fletzer

- E-learning handouts – e-learning platform Introduzione alla medicina riabilitativa c. Cerri BA Graphis edizioni Napoli

Semester

1st semester

Assessment method

Described in the subject's syllabus



Office hours

By appointment

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Key information

Field of research
MED/48
ECTS
1
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
12
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • GB
    Gianluca Bazzan

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

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