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  1. Economics
  2. Bachelor Degree
  3. Marketing, Comunicazione Aziendale e Mercati Globali [E1806M - E1801M]
  4. Courses
  5. A.A. 2021-2022
  6. 2nd year
  1. Marketing Metrics - 2
  2. Summary
Partizione di unità didattica Course full name
Marketing Metrics - 2
Course ID number
2122-2-E1801M043-E1801M060M-T2
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Marketing

Course Syllabus

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Area di apprendimento

Obiettivi formativi

Il corso mira a fornire i principali metodi, tecniche e metriche per misurare e valutare le politiche di marketing. Tutti questi elementi forniscono gli strumenti per valutare i ritorni dagli investimenti in marketing e, infine, il contributo del marketing alla creazione di valore dell'azienda.



Contenuti sintetici

Il corso intende analizzare le principali metriche di valutazione delle strategie di marketing. In particolare le marketing metrics di prodotto, prezzo distribuzione e comunicazione saranno analizzate.  



Programma esteso

-  Mercati globali e metriche di marketing

-  Analisi e stima della domanda, quote di mercato, indici di concentrazione

-  Metriche di Marketing Profitability 

-  Customer metrics: customer value e customer satisfaction

-  Profittabilità per cliente

-  Metriche per la gestione del prodotto e del portafoglio prodotti

-  Metriche di valutazione della forza di vendita e canale distributivo (Metriche)

-  Metriche di valutazione delle strategie di prezzo 

-  Metriche di marketing communication 

-  Mezzi pubblicitari (Metrics)



Prerequisiti

- Conoscenze di base relative al market-driven management

 


Metodi didattici

Lezioni frontali

(Le lezioni si svolgeranno in presenza fisica se l'andamento dell'emergenza sanitaria COVID19 lo renderà possibile).


Modalità di verifica dell'apprendimento

Esame scritto a fine corso sul materiale spiegato a lezione e su materiale bibliografico indicato durante il corso.

Esame orale sulla bibliografia indicata nel programma negli appelli ufficiali.

Gli esami saranno svolti in presenza compatibilmente con l'andamento dell'emergenza Covid-19.

Testi di riferimento

- Farris Paul W., Bendle Neil T., Pfeifer Phillip E., Reibstein Daviid J., Marketing Metrics, Pearson Prentice Hall, Upper Saddle River, New Yersey, 2016 (Chapters 1-9).

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Learning area

Learning objectives

The course is aimed at providing the  methods, techniques, and specific metrics to measure and evaluate marketing performance. All of these elements provide the tools to correctly define investments and their returns, and ultimately the marketing contribution to company’s value creation. 

Contents

The course aims to explore the main marketing metrics. In particular, product, distribution, communication and price metrics will be examined. 

Detailed program

-    Marketing Metrics in global markets

-    Demand Analysis, Share of Market, Concentration Index

-    Marketing Profitability Metrics

-    Customer Metrics (customer value, customer satisfaction)

-    Customer profitability

-     Metrics for Product and product portfolio

-     Sales Force and marketing channel Metrics

-    Price Metrics

-    Promotion Metrics

-    Media Metrics


Prerequisites

-   Knowledge on market-driven management


Teaching methods

Lectures

During the state of emergency implied by the Covid-19 pandemia, video-conference lectures will be provided.

Assessment methods

Written final exam based on lessons and book chapters that will be specified during the course classes. 

Oral exam based on all indicated references during exam sessions.

The exam will be in presence depending on the evolution of the COVID19 pandemic.

Textbooks and Reading Materials

- Farris Paul W., Bendle Neil T., Pfeifer Phillip E., Reibstein Daviid J., Marketing Metrics, Pearson Prentice Hall, Upper Saddle River, New Yersey, 2016 (Chapters 1-9).

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Key information

Field of research
SECS-P/08
ECTS
5
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
35
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • EA
    Elisa Arrigo

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

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