Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Bachelor Degree
  3. Economia e Commercio [E3301M]
  4. Courses
  5. A.A. 2021-2022
  6. 3rd year
  1. Competition Policies
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Competition Policies
Course ID number
2122-3-E3301M197-E3301M202M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Companies, Markets and Competition Policies

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso offre una comprensione rigorosa dei principali temi  della politica della concorrenza.

Contenuti sintetici

Il corso si focalizza sullo studio di mercati non perfettamente concorrenziali (monopolio e oligopolio). Le scelte e le strategie delle imprese in questi mercati verranno analizzate insieme ai loro effetti sul mercato e il benessere sociale. Di principale importanza in queste indagini sarà lo studio delle politiche pubbliche antitrust.

Metodologicamente Il corso si basa su una combinazione di:

1)  Analisi teorica di modelli sviluppati nella letteratura economica. 

2)   Discussione di esempi e casi relativi a settori specifici.

Collegamento con Economia Industriale: Il corso è inteso come una continuazione di Economia Industriale. In quanto tale, include una combinazione di temi nuovi e argomenti già studiati in Economia Industriale, ma rielaborati  (es. collusione, fusioni orizzontali). 

Programma esteso

1. Politica antitrust: Analisi storica, obiettivi, e normative

2. Potere di mercato e benessere sociale

3. Definizione del mercato rilevante/Valutazione del potere di mercato

4. Collusione

5. Accordi orizzontali

6. Accordi verticali

7. Pratiche abusive e politiche antitrust


Prerequisiti

Microeconomia di base

Metodi didattici

Lezioni frontali

Modalità di verifica dell'apprendimento

Esame scritto.    L'esame è composto sia da domande teoriche sia da esercizi quantitativi.

Testi di riferimento

1) Slide delle lezioni 

2) M. Motta, M. Polo, Antitrust: Economia e Politica della Concorrenza, il Mulino, 2005.



Periodo di erogazione dell’insegnamento

A.A. 2021-22, Secondo semestre, Successivamente a Economia Industriale

Lingua di insegnamento

Italiano

Export

Learning objectives

The course offers a rigorous introduction to competition policy.

Contents

The course focuses on markets that are not perfectly competitive. Firms’ strategic behavior is analyzed along with its effects on the market and social welfare. Primary emphasis is placed on the study of antitrust policy as an instrument for mitigating the negative effects of market power.

Methodologically the course features a combination of:

1) Theoretical/Quantitative analysis of economic models 

2) Discussion of examples and case studies.


Detailed program

1. Competition policy: History, objectives and the law

2. Market power and welfare

3. Market definition and assessment of market power

4. Collusion

5. Horizontal agreements

6. Vertical agreements

7. Abusive practices and antitrust policy


Prerequisites

Basic microeconomics

Teaching methods

Class lectures

Assessment methods

Written exam. The exam combines both conceptual as well as quantitative exercises.

Textbooks and Reading Materials

1) Lecture slides

2) M. Motta, M. Polo, Antitrust: Economia e Politica della Concorrenza, il Mulino, 2005.



Semester

Academic year 2021-22, Second semester, After Industrial Economics

Teaching language

Italian

Enter

Key information

Field of research
SECS-P/03
ECTS
6
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
42
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Stergios Athanasoglou
    Stergios Athanasoglou

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics