- Sociology of Development
- Summary
Course Syllabus
Obiettivi formativi
Il corso intende fornire agli studenti gli strumenti teorici e metodologici per (1) analizzare il tema dello sviluppo economico da una prospettiva sociologica; (2) comprendere e analizzare i punti di forza ed i limiti delle principali teorie e pratiche che, nel corso degli anni, hanno affrontato il problema del “sottosviluppo”; (3) comprendere il recente dibattito sulle “alternative allo sviluppo” e sullo sviluppo “sostenibile”; (4) comprendere ed analizzare il problema dell’economia informale ed i suoi legami con lo sviluppo economico e sociale.
Contenuti sintetici
Il corso tratta il tema dello sviluppo economico, da una prospettiva sociologica. Sono analizzati i principali approcci allo sviluppo economico, a partire dal dibattito sulla modernizzazione. In quest’ambito, sono descritti punti di forza e limiti dei principali approcci teorici che hanno affrontato il problema del “sottosviluppo”. Inoltre, il corso concentra l’attenzione sulle più recenti “vie alternative” allo sviluppo, evidenziando punti di contatto e principali differenze fra i diversi approcci. Nella seconda parte del corso è approfondita la questione dell’economia informale, illustrando le principali definizioni, i dilemmi ad essa associati e le relazioni fra economia informale e sviluppo socio-economico.
Programma esteso
Il corso si
articola in due parti. La prima parte è dedicata all’analisi delle principali
teorie dello sviluppo che hanno animato il dibattito sulla modernizzazione.
Particolare attenzione è posta al problema del “sottosviluppo” ed alle
principali soluzioni adottate in diversi paesi del Sud del mondo. In questa
parte sono descritte ed analizzate alcune delle idee principali che hanno caratterizzato
teorie quali la modernizzazione e la dipendenza, così come approcci quali l’approccio
dei basic need e quello della self-reliance.
La
seconda parte si concentra sul tema dell’economia informale, messo in relazione
con i processi di sviluppo. In particolare, saranno illustrate le principali
definizioni, le interpretazioni (dualista, strutturalista e legalista) del
fenomeno ed i dilemmi ancora irrisolti. Si analizzeranno inoltre degli studi di
caso condotti su differenti forme di economia informale nel Nord e nel Sud del
mondo, mettendo in luce punti di contatto e principali differenze.
Prerequisiti
Non è richiesto alcun prerequisito per partecipare al corso.
Metodi didattici
Il corso consente due forme di partecipazione: (1) in modalità 'frequentante'; (2) in modalità 'non frequentante'. Sono considerati studenti 'frequentanti': (a) chi segue con regolarità le lezioni; (b) svolge le attività sulla piattaforma elearning e (3) partecipa, nei periodi indicati, alle attività individuali e di gruppo proposte dal docente. Sono considerati 'non frequentanti' gli studenti che scelgono di non seguire con regolarità le lezioni e di non partecipare alle attività individuali e di gruppo nei tempi indicati dal docente. Le due modalità di partecipazione prevedono forme di valutazione differenti.
Modalità di verifica dell'apprendimento
Studenti 'non frequentanti': prova orale. La valutazione considererà la correttezza delle risposte, la precisione e la proprietà di linguaggio e l’efficacia argomentativa al fine di verificare l’apprendimento e la comprensione dei contenuti presenti nel programma d'esame. Si ricorda che il programma d'esame è composto da testi e articoli elencati nella sezione 'Testi di riferimento'. Il materiale didattico presente sulla piattaforma e-learning deve essere considerato come materiale didattico aggiuntivo.
Studenti 'frequentanti'. Gli studenti 'frequentanti' saranno valutati in riferimento
alle seguenti attività: lavori di gruppo, lavori individuali da svolgere sulla piattaforma elearning, partecipazione alle lezioni. I lavori di gruppo prevedono la produzione e discussione di elaborati scritti.
Testi di riferimento
Libri/Books:
- Bottazzi G. (2009).
Sociologia dello sviluppo. Bari-Roma: Laterza.
Articoli/Articles:
- Boels D. (2014). It’s better than stealing: informal street selling in Brussels. International Journal of Sociology and Social Policy, 34(9/10), 670-693.
- Coletto D. (2013). The informal economy and its dilemmas in Latin America: the case of street vendors in Porto Alegre, Brazil, in Saitta, P., Shapland, J. and Verhage, A. (Eds.). Getting by or Getting Rich? The Formal, Informal and Criminal Economy in a Globalised World. The Hague: Eleven Publishers (345-368).
- Coletto D. and Bisschop L. (2017). Waste pickers in the informal economy of the Global South: included or excluded? International Journal of Sociology and Social Policy, 37(5/6), 280-294, doi: 10.1108/IJSSP-01-2016-0006.
- Cross J. (2000). Street vendors, and postmodernity: conflict and compromise in the global economy, International Journal of Sociology and Social Policy, Vol. 20(1/2), 29-51.
- Williams, C.C. (2014). Out of the shadows: a classification of economies by the size and character of their informal sector. Work, Employment and Society, 28(5), 735-753.
- Williams, C., Horodnic I., and Windebank J. (2015).
Explaining participation in the informal economy: an institutional incongruence
perspective. International sociology 30(3), 294-313.
- Roever S. (2016). Informal Trade Meets Informal Governance: Street Vendors and Legal Reform in India, South Africa, and Peru. Cityscape: A Journal of Policy Development and Research, 18(1), 27-46.
Si ricorda che i testi d'esame indicati nel programma del corso sono disponibili utilizzando le risorse della biblioteca di Ateneo, https://www.biblio.unimib.it/it (in particolare, per gli articoli indicati nel programma d'esame occorre accedere alle Risorse elettroniche della biblioteca con le proprie credenziali campus.unimib.it, selezionare lo specifico numero e volume della rivista scientifica in cui sono stati pubblicati gli articoli e quindi 'scaricare' una copia degli articoli in versione pdf). Una copia dei saggi di Roever e Coletto sarà invece disponibile sulla piattaforma elearning di Ateneo con l'inizio del corso.
Learning objectives
The course provides with theoretical and
methodological tools with the aim of: (1) analyzing the topic of the economic development with
a sociological approach; (2) understanding and analyzing the strengths and
weaknesses of the main theoretical approaches to the so-called
underdevelopment; (3) understanding the recent debate on both the alternative
approaches to the development and the “sustainable development”; (4) understanding
and analyzing the problem of the informal economy and its relations with the
socio-economic development.
Contents
The course deals with the topic of the economic development, with a
sociological approach. It shows the main theoretical approaches to the economic
development, since the
debate on modernization. In this field, the
strengths and the weaknesses of the main theories of development are described.
In addition, the course focuses on the most recent "alternative
pathways" to development, highlighting contact points and major
differences between different approaches. The second part of the course deals
with the issue of the informal economy, showing the main definitions, the
dilemmas associated with it, and its relations with socio-economic development.
Detailed program
The course is arranged in two parts. The first part describes
the main theoretical approaches to the economic development, on which the
debate on the modernization has been built. The attention is focused on the
problem of underdevelopment, and to the main solutions that many countries
carried out. In this section, the main features of the theory of
modernization and of the dependency are discussed, as well as approaches such
as the basic need and self-reliance approach.
The second part focuses on the theme of the informal
economy, showing the main definitions, the interpretations of the phenomenon (dualist,
structuralist and legalistic approaches) and the unresolved dilemmas. Moreover
some case studies on the informal economy are analyzed, focusing the attention
on both the North and the South of the world.
Prerequisites
Any prerequisites are not needed.
Teaching methods
The course allows two forms of participation: (1) in attending mode; (2) in non-attending mode. 'Attending' students are considered to be those who (a) regularly follow the lessons, (2) do the activities proposed on the elearning platform and (3) participate, in the periods indicated, to the individual and group activities proposed by the teacher. Students who choose not to regularly attend lessons and not to participate in individual and group activities at the times indicated by the teacher are considered 'not attending'. The two methods of participation envisage different forms of evaluation.
Assessment methods
'Non-attending students': Oral exam. The evaluation will consider the correctness of the answers, the precision and ownership of language and the argumentative efficacy in order to verify the learning and understanding of the contents of the exam program. Please note that the exam program is made up of texts and articles listed in the 'Reference texts' section. The didactic material present on the e-learning platform must be considered as additional didactic material.
During the Covid-19 emergency period, oral exams will only be online. They will be carried out using the WebEx platform and on the e-learning page of the course there will be a public link for access to the examination of possible virtual spectators.
'Attending' students. 'Attending' students will be assessed with reference to the following activities: group works, individual works to be carried out on the e-learning platform, participation in lessons. Group works involve the production and discussion of written papers.
Textbooks and Reading Materials
Libri/Books:
- Bottazzi G. (2009).
Sociologia dello sviluppo. Bari-Roma: Laterza.
Articoli/Articles:
- Boels D. (2014). It’s better than stealing: informal street selling in Brussels. International Journal of Sociology and Social Policy, 34(9/10), 670-693.
- Coletto D. (2013). The informal economy and its dilemmas in Latin America: the case of street vendors in Porto Alegre, Brazil, in Saitta, P., Shapland, J. and Verhage, A. (Eds.). Getting by or Getting Rich? The Formal, Informal and Criminal Economy in a Globalised World. The Hague: Eleven Publishers (345-368).
- Coletto D. and Bisschop L. (2017). Waste pickers in the informal economy of the Global South: included or excluded? International Journal of Sociology and Social Policy, 37(5/6), 280-294, doi: 10.1108/IJSSP-01-2016-0006.
- Cross J. (2000). Street vendors, and postmodernity: conflict and compromise in the global economy, International Journal of Sociology and Social Policy, Vol. 20(1/2), 29-51.
- Williams, C.C. (2014). Out of the shadows: a classification of economies by the size and character of their informal sector. Work, Employment and Society, 28(5), 735-753.
- Williams, C., Horodnic I., and Windebank J. (2015).
Explaining participation in the informal economy: an institutional incongruence
perspective. International sociology 30(3), 294-313.
- Roever S. (2016). Informal Trade Meets Informal Governance: Street Vendors and Legal Reform in India, South Africa, and Peru. Cityscape: A Journal of Policy Development and Research, 18(1), 27-46.
Please note
that the exam texts indicated in the course program are available using
the resources of the University library,
https://www.biblio.unimib.it/it. A copy of the essays by Roever and Coletto
will instead be available on the University's elearning platform with
the start of the course.