Course Syllabus
Area di apprendimento
CONOSCENZE
DI METODOLOGIA DELLA RICERCA QUALITATIVA E QUANTITATIVA
Obiettivi formativi
Conoscenza e comprensione
Conoscere i diversi metodi di ricerca nelle varie aree della psicologia
Capacità di applicare conoscenza e comprensione
Identificare i diversi metodi tramite la partecipazione ad esperimenti di psicologiaProgramma esteso
Un primo incontro ad inizio semestre (presenza obbligatoria) con presentazione breve dei diversi metodi, aree di ricerca e modalità di partecipazione a studi di psicologia
Partecipazione a esperimenti e ricerche di psicologia, per un totale di 10 ore
Un secondo incontro alla fine del semestre con discussione di alcune esperienze di ricerca e registrazione del laboratorio.
Metodi didattici
Presentazione
di esempi di ricerche nei diversi ambiti di ricerca e partecipazione diretta ad
alcuni di questi studi
Modalità di verifica dell'apprendimento
Verifica
della partecipazione agli incontri e agli esperimenti (per gli esperimenti, uso
del Sona System, sistema di gestione degli esperimenti del dipartimento di
Psicologia)
Nel periodo di emergenza COVID-19 le modalità di verifica
dell'apprendimento verranno definite e aggiornate sulla base delle regole di
Ateneo.
Testi di riferimento
Gabriana, W. K. Jr. (2003 Research skills for Psychology Majors: Everything you need to get started. http://my.fit.edu/~gabrenya/IntroMethods/eBook/methods.pdf
Howitt, D., & Cramer, D. (2011). Introduction to research methods in Psychology (3rd edition). Harlow: Pearson. http://www.ssnpstudents.com/wp/wp-content/uploads/2015/02/Introduction-to-research-Methods-in-Psychology-3rd-ed.-D.-Howitt-D.-Cramer-Pearson-2011-BBS.pdf
Learning area
KNOWLEDGE ABOUT QUALITATIVE AND QUANTITATIVE RESEARCH METHODOLOGY
Learning objectives
Knowledge and understanding
Knowing the different research methods in various domains of psychology
Applying knowledge and understanding
Identify the different research methods through the participation to psychology experiments
Detailed program
A first encounter at the beginning of the year will consist in presenting briefly the different research methods and the different steps involved in participating to psychology experiments
Participation to psychology experiments for a total of 10 hours.
A second encounter at the end of the year to share and discuss some of
the research experiences
Teaching methods
Presentation of examples of research in different
domains of research and participation to some of these research
Assessment methods
Control of participation to the different
encounters and to experiments (for the experiments, use of the Sona System, the
experiment management system)
During
the Covid-19 emergency, exams will be conducted according to the
University’s regulations regarding the COVID-19 emergency situation.
Textbooks and Reading Materials
Gabriana, W. K. Jr. (2003 Research skills for Psychology Majors: Everything you need to get started. http://my.fit.edu/~gabrenya/IntroMethods/eBook/methods.pdf
Howitt, D., & Cramer, D. (2011). Introduction to research methods in Psychology (3rd edition). Harlow: Pearson. http://www.ssnpstudents.com/wp/wp-content/uploads/2015/02/Introduction-to-research-Methods-in-Psychology-3rd-ed.-D.-Howitt-D.-Cramer-Pearson-2011-BBS.pdf
Key information
Staff
-
Juliette Richetin