Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze e Tecniche Psicologiche [E2403P - E2401P]
  4. Courses
  5. A.A. 2021-2022
  6. 1st year
  1. Basic Elements of Neuroanatomy and Neurophysiology
  2. Summary
Insegnamento con partizioni Course full name
Basic Elements of Neuroanatomy and Neurophysiology
Course ID number
2122-1-E2401P002
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Basic Elements of Neuroanatomy and Neurophysiology - 1 Course ID number 2122-1-E2401P002-T1
Course summary SYLLABUS
Course full name Basic Elements of Neuroanatomy and Neurophysiology - 2 Course ID number 2122-1-E2401P002-T2
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

CONTENUTI E COMPETENZE PER DESCRIVERE E PROMUOVERE IL CAMBIAMENTO DEL FUNZIONAMENTO PSICOLOGICO INDIVIDUALE


Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione:

- Basi di neuro-biologia, neuro-anatomia e neuro-fisiologia del sistema nervoso centrale

- Introduzione ai metodi anatomici, fisiologici e neuroscientifici allo studio del cervello umano.

Capacità di applicare conoscenza e comprensione:

- Collegare le principali funzioni motorie, sensoriali e cognitive dell’uomo alla struttura anatomo-funzionale del sistema nervoso

- Rudimenti sulle basi anatomo-funzionali delle disfunzioni cerebrali 

Contenuti sintetici

Il corso ha lo scopo di fornire le conoscenze fondamentali sull'organizzazione anatomica e fisiologica del sistema nervoso in relazione alle principali funzioni neurofisiologiche con particolare enfasi per quelle rilevanti in una prospettiva psicologica e neuroscientifico-cognitiva.

Programma esteso

  • Basi di Neurobiologia ed elettrofisiologia del neurone

  • Sviluppo del sistema nervoso

  • Neuroanatomia del cervello umano

  • Cenni sulla circolazione cerebrale e liquorale

  • Sistemi sensoriali

  • Sistema motorio

  • Neurotrasmettitori e controllo omeostatico del cervello e del comportamento

Prerequisiti

Nessuno in particolare. Una conoscenza basilare della Biologia consente una fruizione più consapevole dei contenuti del corso.

Metodi didattici

Oltre alle lezioni frontali, parte della didattica avverrà tramite esercitazioni di neuroanatomia con video, modelli tridimensionali e disegno del cervello umano. Sono previste sessioni di ripasso dei macro-argomenti del corso e di simulazione dell’esame.

Il materiale utile per lo studio (dispense delle lezioni, articoli scientifici) viene reso disponibile sul sito e-learning del corso, affinché sia fruibile anche dagli studenti non-frequentanti.

L'attività didattica sarà erogata in presenza, salvo indicazioni diverse dovute alla pandemia COVID-19.

Modalità di verifica dell'apprendimento

L’esame è scritto, e prevede una sezione di domande a risposta multipla, e una domanda aperta. Le domande chiuse sono volte ad accertare l’effettiva acquisizione delle conoscenze di neuroanatomia, neurobiologia e neurofisiologia del cervello umano. La domanda aperta mira ad accertare le capacità di esporre un argomento più generale, usando un linguaggio appropriato. I criteri di valutazione sono: la correttezza delle risposte alle domande chiuse, l’esposizione esaustiva e puntuale alla domanda aperta.  

Per gli studenti internazionali (Programma Erasmus) sarà possibile rispondere in lingua inglese alla domanda aperta e sostenere una prova orale in lingua inglese ad integrazione dell’esame scritto.


Testi di riferimento

Maravita. A. (2018) Fondamenti anatomofisiologici della attività psichica. Poletto Editore

Testi per approfondimento (opzionale):

Felten DL, Shetty AN, (2010) Atlante di Neuroscienze di Netter, Elsevier




Export

Learning area

KNOWLEDGE AND SKILLS USEFUL TO UNDERSTAND, PROMOTE AND CHANGE  INDIVIDUAL PSYCHOLOGICAL FUNCTIONING

Learning objectives

Knowledge and understanding

  • Basis of neuro-biology, neuro-anatomy and neuro-physiology of the central nervous system

  • Overview of anatomic, physiological and neuroscientific methods to the study of the human brain


Applying knowledge and understanding

  • Linking the main motor, sensory and cognitive functions to the anatomical and functional structure of the human nervous system

  • Basic knowledge of the anatomo-functional underpinnings of brain dysfunctions

Contents

The main aim of the course is to provide a primer in neuroanatomy and neurophysiology, with particular emphasis on topics that are relevant for psychologists and cognitive neuroscientists.

Detailed program

  • Elements of neurobiology and electrophysiology of the neuron. Development of the nervous system

  • Neuroanatomy of the human brain

  • Cerebral blood and liquoral circulation

  • Sensory Systems

  • Motor System

  • Neurotransmitters and homeostatic control of the brain and behavior

Prerequisites

Nothing specific. A basic knowledge of biology facilitates the understanding of the course contents.

Teaching methods

In addition to lectures, part of the teaching will take place through neuroanatomy exercises using videos, three-dimensional models and drawings of the human brain. Review sessions of macro-topics of the course and simulations of the exam are scheduled.

The material (slides, scientific articles) is made available on the e-learning site of the course, so that it can also be used by non-attending students.

Lessons will be held in presence, unless further COVID-19-related restrictions are imposed.


Assessment methods

The exam is written and comprises a section with multiple- choice questions, and one open question. Multiple-choice The questions are aimed at ascertaining the acquisition of the theoretical neuroanatomical, neurobiological and neurophysiological knowledge of the human brain. The open question allows assessing the ability to expose more complex topics using an appropriate technical language. The evaluation criteria are: correctness of the answers at the multiple-choice questions, a comprehensive and timely answer at the open question.

International students (Erasmus program) may opt to answer the open question in English and to require an oral exam in English to supplement the written exam.

Textbooks and Reading Materials

Maravita. A. (2020) Fondamenti anatomofisiologici della attività psichica. Poletto Editore

Testi per approfondimento (opzionale):

Felten DL, Shetty AN, (2010) Atlante di Neuroscienze di Netter, Elsevier.

Testi alternativi in lingua inglese: 

Bear M.F., Connor B.W., Paradiso M.A. (2015), Neuroscience: Exploring the Brain (IV edition); Publisher: Lippincott Williams

International students may adopt: 

Bear M.F., Connor B.W., Paradiso M.A. (2015), Neuroscience: Exploring the Brain (IV edition); Publisher: Lippincott Williams


Enter

Key information

Field of research
M-PSI/02
ECTS
8
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Nadia Bolognini
    Nadia Bolognini
  • Angelo Maravita
    Angelo Maravita

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics