Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze e Tecniche Psicologiche [E2403P - E2401P]
  4. Courses
  5. A.A. 2021-2022
  6. 3rd year
  1. Laboratory: Assessment Methods of Parent-child Interaction and Regulation
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Laboratory: Assessment Methods of Parent-child Interaction and Regulation
Course ID number
2122-3-E2401P053
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

2: Contenuti teorici e competenze per descrivere e modificare le relazioni tra gli individui e i processi psicosociali sottostanti ai gruppi, alle organizzazioni e ai sistemi sociali


 


Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

  • Interazioni genitore-bambino
  • Sensibilità genitoriale
  • Sviluppo socio-emotivo del bambino
  • Sviluppo infantile a rischio

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

  • Valutare gli stili di interazione
  • Valutare la regolazione emotiva tra genitore e bambino nei primi anni di vita
  • Distinguere relazioni madre-bambino problematiche
  • Principi di intervento di supporto alla genitorialità in condizioni di rischio

Contenuti sintetici

Il laboratorio intende fornire le basi teoriche, i principi metodologici e un'introduzione alle tecniche di osservazione e valutazione dell'interazione genitore-bambino nello svilluppo tipico e in presenza di condizioni di rischio evolutivo.

Programma esteso

Lezione 1 e 2 (in remoto)

  • Presupposti teorici
  • Elementi di metodologia dell'osservazione dell'interazione genitore-bambino
  • Genitorialità e condizioni di rischio
  • Interventi precoci "family-centered"

Lezione 3 (in presenza) e 4 (in remoto)

  • Discussione di casi clinici
  • Visione di filmati di interazione genitore-bambino
  • Codifica dell'interazione
  • Confronto di diversi sistemi di codifica

Lezione 5 (in presenza) e 6 (in remoto)

  • Discussione di casi clinici
  • Programmazione di interventi a favore della genitorialità
  • Attività di esercitazione in piccolo gruppo

Prerequisiti

- Conoscenza della teoria dell'attaccamento

- Conoscenza delle basi dello sviluppo emozionale del bambino

Metodi didattici

La didattica prevede lezioni frontali e lezioni interattive/laboratoriali con visione di filmati e discussione di casi.

L'attività didattica sarà erogata in presenza, salvo indicazioni diverse, nazionali e/o di Ateneo, dovute al protrarsi dell'emergenza COVID-19.


Modalità di verifica dell'apprendimento

Il controllo della partecipazione dipenderà dalla modalità di svolgimento delle lezioni. Sarà necessario il 75% della partecipazione (includendo le eventuali attività in remoto e la consegna di prodotti sui temi trattati a lezione) per la validazione positiva del laboratorio.

Testi di riferimento

Informazioni dettagliate circa il materiale didattico saranno pubblicate sulla pagina e-learning associata al corso.

Export

Learning area

2: Knowledge and skills useful to understand and change the relations among individuals and the psychosocial processes underlying groups, organizations and social systems


Learning objectives

Knowledge and understanding

  • Caregiver-infant interactions
  • Parental sensitivity
  • Infant socio-emotional development
  • Parenting and infant developmental risk conditions

 Applying knowledge and understanding

  • To identify interaction styles
  • To identify emotional regulation between caregiver and infant in the first years of life
  • To evaluate interactive problems in the parent-infant dyad
  • Principles of early intervention to support parenting in at-risk conditions

Contents

This course aims to provide students with theoretical concepts, methodological principles and an introduction to techniques for the observation and assessment of parent-infant interaction in typical and at-risk developmental conditions.

Detailed program

Lessons 1 and 2 (in remote)

  • Theoretical assumptoms
  • Methodological principles of parent-infant interaction observation
  • Parenting and developmantl risk conditions
  • Early family-centered interventions

Lessons 3 (physical presence) and 4 (in remote)

  • Clinical cases
  • Joint vision of videotapes
  • Coding the interaction
  • Comparing coding systems and their implications

Lessons 5 (physical presence) and 6 (in remote)

  • Clinical cases
  • Programming interventions to support parenting in at-risk conditions
  • Small group exercises

Prerequisites

- Knowledge of attachmen theory

- Knowledge of emotional development basic concepts


Teaching methods

Teaching methods include frontal face-to-face lessons and interactive lessons with joint vision of videotapes of parent-infant interaction and case discussion.

Lessons will be held in presence, unless further COVID-19-related restrictions are imposed.

Assessment methods

The assessment of students' participation will depend upon the modality of lessons (physical presence or remote connection). The 75% of participation is needed. This will include remote activities and the production of homeworks on the themes treated during the lessons.

Textbooks and Reading Materials

Details about the reading materials will be provided to students on the related e-learning page.

Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
4
Term
Annual
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
24
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • RD
    Rossella Di Pierro
  • Livio Provenzi
    Livio Provenzi
  • Erica Salomone
    Erica Salomone

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics