Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze e Tecniche Psicologiche [E2403P - E2401P]
  4. Courses
  5. A.A. 2021-2022
  6. 2nd year
  1. Laboratory: Methods For Textual and Discursive Data Analysis
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Laboratory: Methods For Textual and Discursive Data Analysis
Course ID number
2122-2-E2401P045
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

4: Conoscenze di metodologia della ricerca qualitativa e quantitativa


Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

  • Inquadramento teorico/epistemologico delle principali metodologie utilizzate negli ambiti di studio e ricerca legati all’analisi dei dati testuali.
  • Conoscenza di diversi metodi di analisi qualitativa dei testi: Analisi Tematica, Analisi Interpretativa Fenomenologica, Analisi del Discorso

 

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

  • Capacità di riconoscere e distinguere diversi metodi di analisi qualitativa dei dati testuali
  • Capacità di identificare le modalità di raccolta dati più adeguate a seconda del metodo di analisi.
  • Capacità di discutere criticamente esempi di ricerche.
  • Applicazione di diverse metodologie di analisi a corpus di dati testuali derivanti da interviste, focus group e osservazioni etnografiche.

Contenuti sintetici

Verranno presentati e inquadrati, sia da un punto di vista teorico/epistemologico che da un punto di vista operativo, le principali metodologie utilizzate nell’ambito di studio e ricerca legato all’analisi dei dati testuali. Poiché l’analisi dei dati testuali non è un unico indirizzo di indagine, ma rappresenta il punto di convergenza di diverse tradizioni di ricerca, verranno presentati diversi metodi per lo studio delle produzioni discorsive scritte e orali. Il laboratorio consentirà agli studenti sia di discutere criticamente alcune ricerche esemplificative sia di sperimentare l’applicazione di tali metodologie di analisi a corpus di dati testuali relativi a interviste, focus group e osservazioni etnografiche.

Programma esteso

  • Presupposti epistemologici e metodologici dell’analisi qualitativa di dati testuali
  • Costruzione della base dei dati testuali
  • Inquadramento teorico, presentazione di ricerche rilevanti e esercitazioni pratiche di codifica relative a diverse metodologie di analisi testuale, in particolare:

o Analisi Tematica

o Analisi Interpretativa Fenomenologica

o Analisi del Discorso

Prerequisiti

La convalida del corso richiede il 75% di presenza alle lezioni.

Buona conoscenza della lingua inglese, relativa in particolare alla comprensione di un testo scritto.

Metodi didattici

I metodi didattici includono l’utilizzo di presentazioni di contenuti rilevanti, filmati, discussioni in aula, presentazioni ed esercitazioni pratiche di gruppo. Tutto il materiale utilizzato a lezione viene reso disponibile sul sito e-learning del corso, perché sia fruibile anche dagli studenti non-frequentanti.

Agli studenti frequentanti verrà richiesto di lavorare a piccoli gruppi di 5/6 persone per analizzare articoli scientifici esemplificativi e dati di ricerca, per poi presentare alla classe i risultati del loro lavoro di analisi.

Nel periodo di emergenza COVID-19 le modalità didattiche verranno definite e aggiornate sulla base delle regole di Ateneo.

Modalità di verifica dell'apprendimento

La verifica dell’apprendimento verrà valutata a partire dalla partecipazione alle attività di gruppo e in aula.  La partecipazione include la presentazione in aula di ricerche rilevanti in rapporto ai metodi discussi, e il coinvolgimento in esercitazioni pratiche di analisi.



Nel periodo di emergenza COVID-19 le modalità di verifica dell'apprendimento verranno definite e aggiornate sulla base delle regole di Ateneo.


Testi di riferimento

Informazioni dettagliate circa il materiale didattico saranno pubblicate sulla pagina e-learning associata al corso.


Export

Learning area

4: Knowledge about qualitative and quantitative research methodology

Learning objectives

Knowledge and understanding

  • Theoretical and epistemological framing of some of the most significant methodologies for textual data analysis
  • Knowledge of different methods of qualitative textual data analysis: Thematic Analysis, Interpretative Phenomenological Analysis; Discourse Analysis.


Applying knowledge and understanding

  • Ability to recognize and distinguish between different methods of textual data analysis
  • Ability to identify the most adequate method of data collection in relation to the method of analysis
  • Ability to critically discuss research examples
  • Applying different methods of analysis of textual data deriving from interviews, focus groups and ethnographic observations. 

Contents

The most significant methodologies for textual data analysis will be introduced and discussed from a theoretical and practical point of view. Given that textual data analysis is a field of study in which a lot of research traditions converge, a multiplicity of methods will be presented and critically discussed. The laboratory aims at presenting the theoretical background of different methods of analysis, discussing with participants some research examples in which these methodologies find application, and permitting students to apply these methods to textual data deriving from focus groups, interviews and ethnographic observations.

Detailed program

  • Epistemological and metodological background of qualitative analysis of textual data
  • Construction of textual data base
  • Theoretical framing, presentation of relevant research examples, and practice exercises of coding of different methods of textual data analysis, in particular:

o Thematic Analysis

o Interpretative Phenomelogical Analysis

o Discourse Analysis

Prerequisites

Presence and participation in class  is required for at least 75% of course hours. 

Good knowledge of english language, especially understanding of written texts.

 

 


Teaching methods

Teaching methods include presentation of relevant contents, videos, group works, and class discussions and presentations. Materials used in class will be made available to all students on the e-learning website associated to the course.

In class work will imply working in little groups – 5/6 people – to analyze scientific articles and research data, to be presented to the class.

Lessons will be held in presence, unless further COVID-19 related restrictions are imposed.


Assessment methods

Learning evaluation will be based on involvement in classroom discussion and presentation of relevant research examples related to qualitative methods.


During the Covid-19 emergency, exams will be conducted according to the University’s regulations regarding the COVID-19 emergency situation.


Textbooks and Reading Materials

Detailed information about other teaching material will be published on the e-learning page associated with the course. 

Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
6
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
32
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • RD
    Rossella Di Pierro
  • LP
    Luca Pancani

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics