Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Terapia della Neuro e Psicomotricità dell'Età Evolutiva [I0202D]
  4. Courses
  5. A.A. 2021-2022
  6. 2nd year
  1. Pedagogical Sciences
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Pedagogical Sciences
Course ID number
2122-2-I0202D136-I0202D048M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Neuropsychological and Pedagogical Sciences

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Obiettivo del Corso é fornire nozioni integrate nel campo dello sviluppo intellettivo, dell’intelligenza artificiale, del Profilo Dinamico Funzionale e del Progetto Educativo Personalizzato

Contenuti sintetici

. SCIENZE PEDAGOGICHE: Legge 104/92. Il Funzionamento cognitivo. Dal Profilo Dinamico Funzionale al Progetto Educativo Personalizzato

Programma esteso

Scienze Pedagogiche

§   Introduzione al profilo dinamico funzionale. L’osservazione del bambino. La legge 104. L’intesa di programma

§   L’area cognitiva. I livelli di sviluppo. Gli stadi piagetiani. Il Funzionamento cognitivo, potenzialità e loro valutazione. Il deficit, il ritardo, la disarmonia

§   Area emotivo relazionale. Area del sè. Motivazione al rapporto /modalità di relazione. Rapporto con gli adulti e con i pari

§   Area comunicazionale-linguistica. Mezzi privilegiati (mimico-gestuale, verbale, grafo-pittorico). Contenuti ed intenzioni/ Modalità implicite (postura, distanza….). Modalità di comunicazione ed interazione. Linguaggio verbale (aspetto fono-articolatorio/fonologico, lessicale/semantico, strutturale/sintattico-grammaticale). Produzione .comprensione

§   Area motorio-prassica. Motricità globale (coordinazione dinamica e statica). Motricità fine. Prassie (semplici e complesse).

§   Area sensoriale. Percezione visiva. Percezione uditiva. Percezione tattile.

§   Introduzione a Progetto Educativo Personalizzato

§   PEP: un lavoro di gruppo interdisciplinare

§   Dal profilo dinamico funzionale al programma educativo personalizzato

Stesura del piano Educativo personalizzato

Prerequisiti

Obiettivi dei corsi del primo anno

Modalità didattica

Lezioni frontali

Nel periodo di emergenza Covid-19 le lezioni si svolgeranno da remoto asincrono con eventi in videoconferenza sincrona

Materiale didattico

1.     J. Piaget,La nascita dell’intelligenza nel bambino, Giunti Barbera,1991.

2.      DLgs 104/92

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Prova scritta: quiz a risposta singola/multipla e domande a risposta aperta breve. 

Colloquio finale a discrezione del docente o su proposta dello studente in merito all’elaborato

Durante il periodo di emergenza Covid-19 l'esame verrà svolto in remoto con controllo proctoring.

Orario di ricevimento

Si riceve per appuntamento

Export

Aims

The course aims to provide integrated knowledge in the field of intellectual development, artificial intelligence, of dynamic functional profile and personalized educational project.

Contents

PEDAGOGICAL SCIENCES: The 104/92 Italian law. Cognitive functioning. From the Dynamic Functional Profile to the Personalized Educational Project.

Detailed program

Pedagogical Sciences

§   Introduction to dynamic functional profile. The observation of the child. Law 104. The program agreement

§   The cognitive area. The levels of development. Piagetian stages. Cognitive functioning, potential and their evaluation. Deficit, delay, disharmony

§   Emotional relational Area. Area of self. Motivation towards relation / relation mode. Relations with adults and peers

§   Communicational-linguistic Area. Special means (mimic-gestural, verbal, pictorial, graph). Contents and intentions / implicit mode (posture, distance....). Methods of communication and interaction. Verbal language (phono - articulatory / phonologic aspect, lexical / semantic, structural / syntactic-grammatical). Production. Comprehension

§   Motor Practice Area. Gross mobility (static and dynamic coordination). Motor skills. Practice (simple and complex).

§   Sensory area. Visual perception. Auditory perception. Tactile perception.

§   Introduction to Personalized Educational Project

§   PEP: an interdisciplinary teamwork

§   From the dynamic functional profile to personalized educational project

§   Establishment of a personal educational plan


Prerequisites

Objectives of the first year courses

Teaching form

Lectures

In the Covid-19 emergency period, lessons will be held remotely asynchronously with synchronous videoconferencing events

Textbook and teaching resource

1.     J. Piaget,La nascita dell’intelligenza nel bambino, Giunti Barbera,1991.

2.      DLgs 104/92

Semester

Second semester

Assessment method

Written exam: quizzes with single / multiple choice and open questions with brief answer. 

Final oral exam at the discretion of the teacher or on the student's proposal regarding the project

During the Covid-19 emergency period the exam will take place electronically with proctoring control.

Office hours

You receive by appointment


Enter

Key information

Field of research
M-PED/01
ECTS
2
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
16
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • CG
    Chiara Galbiati

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics