Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Expand all Collapse all
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Terapia della Neuro e Psicomotricità dell'Età Evolutiva [I0202D]
  4. Courses
  5. A.A. 2021-2022
  6. 2nd year
  1. Technological Seminars
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Technological Seminars
Course ID number
2122-2-I0202D015
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Il seminario si prefigge di approfondire le conoscenze sullo sviluppo del controllo motorio, dello schema e dell'immagine corporea, della dominanza, lateralizzazione e lateralità. Vengono, inoltre, approfondite le dinamiche sottese allo sviluppo della grafomotricità: dallo scarabocchio alla rappresentazione.

Contenuti sintetici

LATERALITA’ E GRAFISMO: Approfondire i meccanismi neurobiologici e la maturazione del controllo motorio, di dominanza, lateralizzazione e lateralità. Approfondire le conoscenze sullo sviluppo dello schema corporeo e dell’ immagine corporea. Approfondire le tappe di sviluppo del grafismo.

Programma esteso

LATERALITA’ E GRAFISMO

Origine del movimento e neurobiologia del controllo motorio
Schema corporeo e immagine corporea
Ciclo percezione-azione-cognizione
Il ruolo della funzionalità visiva nel controllo del movimento
Dominanza, lateralizzazione e lateralità
Evoluzione della motricità grafica (dallo scarabocchio, al disegno, alla scrittura)
Significato e simbolismo nel disegno dei bambini

Prerequisiti

Obiettivi dei corsi del primo anno

Modalità didattica

Lezioni frontali ed Esercitazioni

Nel periodo di emergenza Covid-19 le lezioni si svolgeranno da remoto asincrono con eventi in videoconferenza sincrona

Materiale didattico

Diapositive fornite dal docente

Von Hofsten C. Action, the foundation for cognitive development. Scand J Psychol. 2009 Dec;50(6):617-23. doi: 10.1111/j.1467-9450.2009.00780.x. PMID: 19930261.

Purpura G, Tinelli F. The development of vision between nature and nurture: clinical implications from visual neuroscience. Childs Nerv Syst. 2020 May;36(5):911-917. doi: 10.1007/s00381-020-04554-1. Epub 2020 Mar 5. PMID: 32140777.

Amann-Gainotti M, Antenore C. Development of internal body image from childhood to early adolescence. Percept Mot Skills. 1990 Oct;71(2):387-93. doi: 10.2466/pms.1990.71.2.387. PMID: 2251074.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo Semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Frequenza

Orario di ricevimento

Si riceve per appuntamento

Export

Aims

The seminar aims to examine in depth the knowledge about the development of motor control, of body image, of dominance, laterality and lateralization. Moreover, the topic of graphomotricity will be studied in depth: from scribble to representation.

Contents

LATERALITY AND GRAPHISM: To analyze in depth neurobiological mechanisms and developmental course of motor control, dominance, lateralization and laterality. To study the development of body image. To highlight the development stages of graphism.

Detailed program

LATERALITY AND GRAPHISM

Origin of movement and neurobiology of motor control

Body schema and Body image

Perception-action-cognition cycle

The role of visual function in motor control

Dominance, lateralization and laterality

Evolution of grapghomotricity (scribbling, drawing, writing)

Meaning and symbolism in children's drawing

Prerequisites

Objectives of the first  year courses

Teaching form

Lectures  and Tutorials

In the Covid-19 emergency period, lessons will be held remotely asynchronously with synchronous videoconferencing events


Textbook and teaching resource

Slides from teacher

Von Hofsten C. Action, the foundation for cognitive development. Scand J Psychol. 2009 Dec;50(6):617-23. doi: 10.1111/j.1467-9450.2009.00780.x. PMID: 19930261.

Purpura G, Tinelli F. The development of vision between nature and nurture: clinical implications from visual neuroscience. Childs Nerv Syst. 2020 May;36(5):911-917. doi: 10.1007/s00381-020-04554-1. Epub 2020 Mar 5. PMID: 32140777.

Amann-Gainotti M, Antenore C. Development of internal body image from childhood to early adolescence. Percept Mot Skills. 1990 Oct;71(2):387-93. doi: 10.2466/pms.1990.71.2.387. PMID: 2251074.

Semester

Second Semester

Assessment method

Attendance

Office hours

By appointment


Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
1
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
12
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • GP
    Giulia Purpura

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)
Guest access

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics