Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Master Degree
  3. International Economics - Economia Internazionale [F5603M - F5602M]
  4. Courses
  5. A.A. 2021-2022
  6. 2nd year
  1. International Trade Law
  2. Summary
Unità didattica Course full name
International Trade Law
Course ID number
2122-2-F5602M008-F5602M014M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Foundations of International Economic Law

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Al termine del corso gli studenti avranno un’adeguata conoscenza e comprensione dei principali aspetti del diritto degli investimenti e del commercio internazionale.

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

In particolare, l’analisi e la riflessione in aula su fenomeni e casi concreti, saranno intese a sviluppare la capacità degli studenti di applicare le conoscenze acquisite nel corso dell’insegnamento, avendone compreso gli specifici elementi.

Autonomia di giudizio

Attraverso la continua interazione con il docente gli studenti acquisiranno la capacità di inquadrare i fenomeni economici internazionali nell’appropriato contesto giuridico e di valutarne autonomamente la coerenza

Abilità comunicative

Gli studenti, attraverso il dialogo con il docente e la presentazione in aula di approfondimenti individuali o di gruppo potranno acquisire una terminologia tecnico giuridica corretta e raggiungere capacità comunicative nella valutazione e nella discussione dei fenomeni connessi al diritto del commercio e degli investimenti internazionali.

Capacità di apprendimento

Infine, il metodo di insegnamento, attraverso l’analisi in aula della documentazione di volta in volta fornita dal docente, svilupperà la capacità degli studenti di apprendimento dei fenomeni sopra citati, consentendo agli stessi di proseguire autonomamente nell’aggiornamento del patrimonio di conoscenze acquisito

Contenuti sintetici

Il corso si propone di fornire agli studenti gli strumenti per comprendere l'organizzazione e il funzionamento del sistema multilaterale degli scambi internazionali di merci e servizi.

Nello studio delle regole che disciplinano gli scambi internazionali di merci e di servizi saranno oggetto di discussione le esigenze degli Stati di contemperare gli obiettivi economici con istanze di tutela di valori non commerciali, quali la salute pubblica, l’ambiente e la tutela dei diritti fondamentali.  Verranno esaminati anche l’impatto, sulla disciplina commerciale internazionale, della protezione dei diritti di proprietà intellettuale e le scelte che sono state operate a tale riguardo nell’ambito del sistema dell’Organizzazione mondiale del commercio.

Programma esteso

La struttura dell’Organizzazione mondiale del commercio – Analisi delle

regole di base del sistema di liberalizzazione degli scambi di merci. e dei

suoi margini di flessibilità (deroghe) – Lo status dei Paesi in via di

sviluppo nel sistema OMC – Le misure a tutela della salute e

dell’ambiente nelle decisioni dei Panel e dell’Organo di appello – Gli

strumenti di difesa commerciale (misure di salvaguardia, dumping e

sovvenzioni) – Profili problematici della liberalizzazione del mercato dei

servizi – Obiettivi e contenuti dell’Accordo TRIPs - L’attuale tensione tra

regolamentazione multilaterale o regionale degli scambi internazionali –

La politica commerciale dell’Unione europea e i negoziati per il TTIP - Il

meccanismo di risoluzione delle controversie come elemento centrale per

una valutazione del grado di efficacia del sistema OMC.

Prerequisiti

Metodi didattici

Lezioni frontali, lavoro in gruppo, presentazioni e discussione in aula.

Nel periodo di emergenza Covid-19 le lezioni si svolgeranno da remoto in modalità asincrona, con eventi in videoconferenza sincrona.




Modalità di verifica dell'apprendimento

L’esame si svolgerà in forma orale.

Nella valutazione degli studenti frequentanti si terrà conto della partecipazione attiva alle lezioni; per gli stessi, inoltre, la frequenza e il superamento di prove durante il corso potranno essere sostitutivi dell’esame finale.

Nel periodo di emergenza Covid-19 gli esami orali saranno solo telematici. Verranno svolti utilizzando la piattaforma WebEx e nella pagina e-learning dell'insegnamento verrà riportato un link pubblico per l'accesso all'esame di possibili spettatori virtuali.



Testi di riferimento

A. GUZMAN, J. PAUWELYN, J. HILLMAN, International Trade Law, 3rd Global Edition, New York, 2016, paperback (pagine selezionate).

 

Accordi dell'Organizzazione mondiale del commercio e rapporti dei Panel e dell'Organo d'Appello (http://www.wto.org); ulteriori materiali saranno resi disponibili sulla pagina e-learning del corso.

Periodo di erogazione dell’insegnamento

Primo semestre

Lingua di insegnamento

Inglese

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA | IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | CONSUMO E PRODUZIONE RESPONSABILI | LOTTA CONTRO IL CAMBIAMENTO CLIMATICO
Export

Learning objectives

Knowledge and understanding

At the end of the course, students will have acquired good knowledge and understanding of the main facets of international trade law.

Ability to apply knowledge and understanding

In class analysis and discussion of cases will develop students ability in applying the knowledge acquired in the course.

Ability to inform judgments and communication skills

Students, also through discussion with their teacher, team work and in class presentations, shall acquire correct legal terminology and shall reach communicative skills in assessing and discussing situations related to international trade law.

Learning ability

The teaching method, through in class analysis of legal texts and  readings, shall enhance students’ ability to learn the rules governing international trade relations, allowing them to autonomously update the notions acquired.

Contents

Study will focus on the multilateral system administered by the World Trade Organization. Its evolution - from a tariff agreement in the aftermath of the Second World War, to an intergovernmental organization uniting, after China and Russia joined in, 164 countries representing almost the whole volume of International trade - will be exposed, together with its basic principles and rules. Particular attention will be placed in dealing with the relationship between the liberalization of trade and services’ flows and the policy space maintained by WTO’s Member States to pursue non trade values such as human rights, social rights, the environment, public health and development. The rationale and effectiveness of the rules shall be discussed in the light of the case law of the dispute settlement bodies of the Organization and of the status of WTO Agreements in EU law. A discussion on the impact of the present COVID-19 and of the 2007-2008 financial crisis on trade and on the capacity of the WTO system to restrain the raise of protectionism will introduce a final reflection on the future of the Organization, which appears challenged by the ever more frequent turn of its Members towards the conclusion of regional and preferential agreements and by the hostility of the Trump Administration towards multilateralism. A closer look into the TTIP negotiation will allow to give an insight into the recent trends in International investment law.


Detailed program

The debate on liberalized trade - Origin and structure of the World Trade Organization - Analysis of the basic rules of the system .and of its leeways (waivers and derogations) - Special rules for developing countries - Protection of non trade values such as public health and the environment in the case law of the Panels and of the Appellate Body -Trade defence measures (anti-dumping, subsidies and safeguard measures) - Critical issues in the liberalization of services - Structure and contents of the Agreement on the trade related aspects of intellectual property rights (TRIPs) - The tension between multilateralism and regionalism in international trade - The trade policy of the EU and the TTIP negotiation - The disputes settlement mechanism as the main feature for an assessment of the effectiveness of the multilateral system.


Prerequisites

Teaching methods

Lectures, class discussion, team work, presentations.

During the COVID-19 emergency period lessons will be held remotely asynchronously, with synchronous videoconferencing events.

Assessment methods

Oral exam. Class participation will be valued. Class attendance and presentations/tests during classes could be an alternative to the oral exam.

During the COVID-19 emergency exams will be online. They will be carried out using the WebEx platform; on the e-learning page of the course there will be a public link to access the examination.

Textbooks and Reading Materials

A. GUZMAN, J. PAUWELYN, J. HILLMAN, International Trade Law, 3rd Global Edition, New York, 2016, paperback (selected pages).

 

WTO Agreements and text of Panels and Appellate Body's Reports (http://www.wto.org); further materials shall be made available on the course e-learning page.

Semester

First  semester

Teaching language

English

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH | INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE | REDUCED INEQUALITIES | RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION | CLIMATE ACTION
Enter

Key information

Field of research
IUS/13
ECTS
5
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
35
Language
English

Staff

    Teacher

  • Carla Maria Gulotta
    Carla Maria Gulotta

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION - Ensure sustainable consumption and production patterns
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
CLIMATE ACTION - Take urgent action to combat climate change and its impacts
CLIMATE ACTION

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics