- Economics
- Master Degree
- International Economics - Economia Internazionale [F5602M]
- Courses
- A.A. 2021-2022
- 2nd year
- International Trade Law
- Summary
Course Syllabus
Obiettivi formativi
Al termine del corso gli studenti avranno un’adeguata conoscenza e comprensione dei principali aspetti del diritto degli investimenti e del commercio internazionale.
Capacità di applicare conoscenza e comprensione
In particolare, l’analisi e la riflessione in aula su fenomeni e casi concreti, saranno intese a sviluppare la capacità degli studenti di applicare le conoscenze acquisite nel corso dell’insegnamento, avendone compreso gli specifici elementi.
Autonomia di giudizio
Attraverso la continua interazione con il docente gli studenti acquisiranno la capacità di inquadrare i fenomeni economici internazionali nell’appropriato contesto giuridico e di valutarne autonomamente la coerenza
Abilità comunicative
Gli studenti, attraverso il dialogo con il docente e la presentazione in aula di approfondimenti individuali o di gruppo potranno acquisire una terminologia tecnico giuridica corretta e raggiungere capacità comunicative nella valutazione e nella discussione dei fenomeni connessi al diritto del commercio e degli investimenti internazionali.
Capacità di apprendimento
Infine, il metodo di insegnamento, attraverso l’analisi in aula della documentazione di volta in volta fornita dal docente, svilupperà la capacità degli studenti di apprendimento dei fenomeni sopra citati, consentendo agli stessi di proseguire autonomamente nell’aggiornamento del patrimonio di conoscenze acquisito
Contenuti sintetici
Il corso si propone di fornire agli studenti gli strumenti per comprendere l'organizzazione e il funzionamento del sistema multilaterale degli scambi internazionali di merci e servizi.
Nello studio delle regole che disciplinano gli scambi internazionali di merci e di servizi saranno oggetto di discussione le esigenze degli Stati di contemperare gli obiettivi economici con istanze di tutela di valori non commerciali, quali la salute pubblica, l’ambiente e la tutela dei diritti fondamentali. Verranno esaminati anche l’impatto, sulla disciplina commerciale internazionale, della protezione dei diritti di proprietà intellettuale e le scelte che sono state operate a tale riguardo nell’ambito del sistema dell’Organizzazione mondiale del commercio.
Programma esteso
La struttura dell’Organizzazione mondiale del commercio – Analisi delle
regole di base del sistema di liberalizzazione degli scambi di merci. e dei
suoi margini di flessibilità (deroghe) – Lo status dei Paesi in via di
sviluppo nel sistema OMC – Le misure a tutela della salute e
dell’ambiente nelle decisioni dei Panel e dell’Organo di appello – Gli
strumenti di difesa commerciale (misure di salvaguardia, dumping e
sovvenzioni) – Profili problematici della liberalizzazione del mercato dei
servizi – Obiettivi e contenuti dell’Accordo TRIPs - L’attuale tensione tra
regolamentazione multilaterale o regionale degli scambi internazionali –
La politica commerciale dell’Unione europea e i negoziati per il TTIP - Il
meccanismo di risoluzione delle controversie come elemento centrale per
una valutazione del grado di efficacia del sistema OMC.
Metodi didattici
Lezioni frontali, lavoro in gruppo, presentazioni e discussione in aula.
Modalità di verifica dell'apprendimento
L’esame si svolgerà in forma orale.
Nella valutazione degli studenti frequentanti si terrà conto della partecipazione attiva alle lezioni; per gli stessi, inoltre, la frequenza e il superamento di prove durante il corso potranno essere sostitutivi dell’esame finale.
Testi di riferimento
A. GUZMAN, J. PAUWELYN, J. HILLMAN, International Trade Law, 3rd Global Edition, New York, 2016, paperback (pagine selezionate).
Accordi dell'Organizzazione mondiale del commercio e rapporti dei Panel e dell'Organo d'Appello (http://www.wto.org); ulteriori materiali saranno resi disponibili sulla pagina e-learning del corso.
Periodo di erogazione dell’insegnamento
Primo semestre
Lingua di insegnamento
Inglese
Sustainable Development Goals
Learning objectives
Knowledge and understanding
At the end of the course, students will have acquired good knowledge and understanding of the main facets of international trade law.
Ability to apply knowledge and understanding
In class analysis and discussion of cases will develop students ability in applying the knowledge acquired in the course.
Ability to inform judgments and communication skills
Students, also through discussion with their teacher, team work and in class presentations, shall acquire correct legal terminology and shall reach communicative skills in assessing and discussing situations related to international trade law.
Learning ability
The teaching method, through in class analysis of legal texts and readings, shall enhance students’ ability to learn the rules governing international trade relations, allowing them to autonomously update the notions acquired.
Contents
Study will focus on the multilateral system administered by the World Trade Organization. Its evolution - from a tariff agreement in the aftermath of the Second World War, to an intergovernmental organization uniting, after China and Russia joined in, 164 countries representing almost the whole volume of International trade - will be exposed, together with its basic principles and rules. Particular attention will be placed in dealing with the relationship between the liberalization of trade and services’ flows and the policy space maintained by WTO’s Member States to pursue non trade values such as human rights, social rights, the environment, public health and development. The rationale and effectiveness of the rules shall be discussed in the light of the case law of the dispute settlement bodies of the Organization and of the status of WTO Agreements in EU law. A discussion on the impact of the present COVID-19 and of the 2007-2008 financial crisis on trade and on the capacity of the WTO system to restrain the raise of protectionism will introduce a final reflection on the future of the Organization, which appears challenged by the ever more frequent turn of its Members towards the conclusion of regional and preferential agreements and by the hostility of the Trump Administration towards multilateralism. A closer look into the TTIP negotiation will allow to give an insight into the recent trends in International investment law.
Detailed program
The debate on liberalized trade - Origin and structure of the World Trade Organization - Analysis of the basic rules of the system .and of its leeways (waivers and derogations) - Special rules for developing countries - Protection of non trade values such as public health and the environment in the case law of the Panels and of the Appellate Body -Trade defence measures (anti-dumping, subsidies and safeguard measures) - Critical issues in the liberalization of services - Structure and contents of the Agreement on the trade related aspects of intellectual property rights (TRIPs) - The tension between multilateralism and regionalism in international trade - The trade policy of the EU and the TTIP negotiation - The disputes settlement mechanism as the main feature for an assessment of the effectiveness of the multilateral system.
Teaching methods
Lectures, class discussion, team work, presentations.
During the COVID-19 emergency period lessons will be held remotely asynchronously, with synchronous videoconferencing events.
Assessment methods
Oral exam. Class participation will be valued. Class attendance and presentations/tests during classes could be an alternative to the oral exam.
During the COVID-19 emergency exams will be online. They will be carried out using the WebEx platform; on the e-learning page of the course there will be a public link to access the examination.
Textbooks and Reading Materials
A. GUZMAN, J. PAUWELYN, J. HILLMAN, International Trade Law, 3rd Global Edition, New York, 2016, paperback (selected pages).
WTO Agreements and text of Panels and Appellate Body's Reports (http://www.wto.org); further materials shall be made available on the course e-learning page.
Semester
First semester
Teaching language
English