Vai al contenuto principale
Se prosegui nella navigazione del sito, ne accetti le politiche:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Prosegui
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • Altro
Ascolta questa pagina con ReadSpeaker
Italiano ‎(it)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Login
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Area Economico-Statistica
  2. Corso di Laurea Magistrale
  3. Economia e Finanza [F1602M - F1601M]
  4. Insegnamenti
  5. A.A. 2021-2022
  6. 1° anno
  1. Strategie di Investimento
  2. Introduzione
Insegnamento Titolo del corso
Strategie di Investimento
Codice identificativo del corso
2122-1-F1601M055
Descrizione del corso SYLLABUS

Syllabus del corso

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Esporta

Obiettivi formativi

L’obiettivo del corso è quello di ripercorrere e analizzare i recenti sviluppi teorici ed empirici nell'ambito del portfolio management, focalizzando in particolare l’attenzione sul tema dell’asset allocation tattica, sui principali modelli quantitativi di stock selection, valutazione delle performance e strategie d’investimento.

Il corso si configura come un insegnamento intermedio/avanzato di asset management, orientato all'applicazione pratica delle strategie di investimento precedentemente approfondite da un punto di vista teorico. In tal senso, parte delle lezioni saranno di carattere applicativo/informatico, basate sull'utilizzo del software Matlab®.

Contenuti sintetici

Il corso si compone di tre macro aree di argomenti. Una prima parte che studia i modelli più avanzati di teoria di portafoglio, quindi modelli di Asset Allocation di tipo Strategico. Una seconda parte nella quale ci si focalizza su tematiche di Equity Portfolio Management, analizzando modelli fattoriali di tipo Economico, Fondamentale e di Screening. Una terza parte che si focalizza poi sui "Trend" in atto nell'industria del risparmio gestito e quindi di strategie di investimento più specifiche.

Programma esteso

 

      Argomento

Riferimenti

Strategic Asset Allocation

 

Course Introduction. The framework for Asset Management

McKinsey&Co (2006) Ibbotson and Chen (2003)

 

The framework for Asset Management, Strategic Asset Allocation

QEPM and Slides (Markowitz, CAPM, APT)

 

Improving Strategic Asset Allocation (1)

Scherer (2002)

 

Improving Strategic Asset Allocation (2)

Drobetz (2001)

 

Introduction to Matlab, Improving SAA (Matlab)

QEPM

 

Introduction to Quantitative Equity Portfolio Management

QEPM

Quantitative Equity Portfolio Management

 

Improving SAA (Matlab)

QEPM

 

Stock Screening Models

Harvey at al. (1999) Miller (2005a)

 

Fundamental Models

Cavaglia and Moroz (2002)

 

Economic Models

Miller (2005b) Liodakis (2005)

 

Screening and fundamental models (Matlab)

QEPM

 

Economic Models Estimation (Matlab)

QEPM

One-off topics in Portfolio Management

 

Portfolio Insurance

Pain and Rand (2008)

 

Exercise on Portfolio Insurance (Matlab)

 

 

Performance Measurement: stock selection ability, market timing and portfolio polarization

Lazzari and Navone (2004)

 

Performance Measurement: performance attribution, style analisys

Borsa Italiana Slides

 

Exchange Rate Models Basics| Currency Investing

Deutsche bank (2006) and Greer (1997)

 

Revision

 




Prerequisiti

Non ci sono prerequisiti formalmente richiesti per il corso, saranno però dati per scontati i concetti di base della teoria finanziaria come il CAPM, o l’efficienza di mercato, così come i principi base di valutazione dei titoli azionari e obbligazionari.

Ci si attende inoltre che gli studenti conoscano i concetti fondamentali di statistica e in particolare quelli connessi ai modelli di regressione lineare multipla. Saranno anche dati per scontati i concetti base di algebra matriciale.

Metodi didattici

Il corso viene impartito in maniera tradizionale, basato quindi su didattica frontale. Prevede lo svolgimento di applicazioni e sviluppo di modelli in laboratorio informatico con l'ausilio del linguaggio di programmazione Matlab®. Lo sviluppo di modelli, di cui alcuni esempi sono il modello di Black and Littermann, il Ricampionamento della frontiera efficiente, la CPPI etc.. risulta prodromico all' Assignment che viene erogato a fine corso e che rappresenta un'opportunità concreta per gli studenti di mettere a frutto e consolidare le conoscenze sviluppate durante tutto il corso. 

Modalità di verifica dell'apprendimento

L’esame è in forma scritta prevalentemente sottoforma di domande aperte, e prevede due modalità differenti. La prima riguarda gli studenti frequentanti che avranno svolto l’ Assignment da consegnare tre mesi dopo la conclusione delle lezioni. La durara dell’esame sarà indicativamente di 1 ora. Il voto complessivo sarà dato per il 50% dalla votazione dell’ Assignment e per il 50% dallo scritto. La seconda modalità si riferisce agli studenti non frequentanti (tutti coloro che non hanno svolto l’ Assignment) e avrà una durata di 2 ore. Si consiglia anche se non obbligatoria la frequenza del corso e la scelta della modalità frequentanti.

Testi di riferimento

Il materiale del corso si basa in parte sul testo:

- Ludwig B Chincarini, Daehwan Kim, 2006, Quantitative Equity Portfolio Management, McGraw-Hill Library of Investment and Finance. I capitoli del testo rilevanti vanno dal cap.1 al 7.

Il manuale copre all’incirca il 30% degli argomenti trattati durante il corso. I restanti argomenti saranno attraverso set di slides utilizzate durante il corso e messe a disposizione degli studenti e articoli da riviste scientifiche di seguito elencati:  

Deutsche bank (2006), Currency: pensions saviors? Global Market Rersearch.

Drobetz, W., 2001, How to Avoid the Pitfalls in Portfolio Optimization? Putting the Black-Litterman Approach at Work, Swiss Society for Financial Market Research, 15(1), pp. 59-75.

Greer, R. (1997), What is an Asset Class, Anyway? Journal of Portfolio Management, 23(2), pp. 86-91.

Harvey C., D. Achour, G. Hopkins and C. Lang, 1999, Stock Selection in Mexico, Emerging Markets Quarterly 3, Fall, pp. 38-75.

Ibbotson, R. and P. Chen, 2003, Long-Run Stock Returns: Participating in the Real Economy, Financial Analysts Journal, 59(1), pp. 89-98.

Idzorek, T., 2006, Strategic Asset Allocation and Commodities, PIMCO Research Paper.

Lazzari, V. and M. Navone, 2004, The Selection Ability of Italian Mutual Fund Managers, SDA WP N° 100.

McKinsey & Co. 2006, The Asset Management Industry in 2010, mimeo.

Miller, K., 2005a, S&P 500 Industry Group Rotation Model, Citigroup Smith Barney Quantitative Research.

Miller, K., 2005b, The Smith Barney U.S. Equity Risk Attribute Model (RAM), Citigroup Smith Barney Quantitative Research.

Pain, D. and J. Rand, 2008, Recent Developments in Portfolio Insurance, Bank of England Quarterly Bulletin.

Scherer, B., 2002, Portfolio Resampling: Review and Critique, Financial Analysts Journal, 58(6), pp. 98-109


Periodo di erogazione dell’insegnamento

Secondo semestre

Lingua di insegnamento

Italiano

Esporta

Learning objectives

The objective of the course is to review and analyze recent theoretical and empirical developments in portfolio management, focusing in particular on the issue of tactical asset allocation, the main quantitative models of stock selection, performance evaluation and investment strategies.

The course is an intermediate/advanced asset management course, oriented towards the practical application of investment strategies previously investigated from a theoretical point of view. In this perspective, part of the lessons will be applicative/informatic, based on the use of Matlab® software.


Contents

The course has three main subject areas. A first part that studies the most advanced models of portfolio theory, then Strategic Asset Allocation models. The second part focuses on Equity Portfolio Management, analyzing economic, fundamental and screening models. A third part that then focuses on the current "Trends" in the asset management industry and therefore on more specific investment strategies.

Detailed program

 

      Topic

References/Readings

Strategic Asset Allocation

 

Course Introduction. The framework for Asset Management

McKinsey&Co (2006) Ibbotson and Chen (2003)

 

The framework for Asset Management, Strategic Asset Allocation

QEPM and Slides (Markowitz, CAPM, APT)

 

Improving Strategic Asset Allocation (1)

Scherer (2002)

 

Improving Strategic Asset Allocation (2)

Drobetz (2001)

 

Introduction to Matlab, Improving SAA (Matlab)

QEPM

 

Introduction to Quantitative Equity Portfolio Management

QEPM

Quantitative Equity Portfolio Management

 

Improving SAA (Matlab)

QEPM

 

Stock Screening Models

Harvey at al. (1999) Miller (2005a)

 

Fundamental Models

Cavaglia and Moroz (2002)

 

Economic Models

Miller (2005b) Liodakis (2005)

 

Screening and fundamental models (Matlab)

QEPM

 

Economic Models Estimation (Matlab)

QEPM

One-off topics in Portfolio Management

 

Portfolio Insurance

Pain and Rand (2008)

 

Exercise on Portfolio Insurance (Matlab)

 

 

Performance Measurement: stock selection ability, market timing and portfolio polarization

Lazzari and Navone (2004)

 

Performance Measurement: performance attribution, style analisys

Borsa Italiana Slides

 

Exchange Rate Models Basics| Currency Investing

Deutsche bank (2006) and Greer (1997)

 

Revision

 



Prerequisites

There are no formal prerequisites to be met for the course, but basic concepts of financial theory such as CAPM, or market efficiency, as well as basic principles of valuation of equities and bonds will be taken for granted.

Students are also expected to know the basic concepts of statistics and in particular those related to models of multiple linear regression. The basic concepts of matrix algebra will also be taken for granted.


Teaching methods

The course is taught in a traditional way, based on frontal teaching. It entails the development of applications and models in the computer lab with the aid of the Matlab® programming language. The development of models, of which some examples are the Black and Littermann model, efficient frontier Resampling, CPPI, etc., is prodromic to the Assignment that is given at the end of the course and that represents a concrete opportunity for the students to make use of and consolidate the knowledge developed throughout the course. 

Assessment methods

The examination is mainly written in the form of open questions and is conducted in two different modalities. The first one concerns the attending students who will have carried out the Assignment to be delivered three months after the conclusion of the lessons. The duration of the exam will be approximately 1 hour. The overall grade will be given 50% by the Assignment grade and 50% by the written one. The second option refers to students who are not attending (all those who have not carried out the Assignment) and will last 2 hours. It is advisable to attend the course and choose the attending option, although this is not compulsory.


Textbooks and Reading Materials

The course material is based in part on the text:

- Ludwig B Chincarini, Daehwan Kim, 2006, Quantitative Equity Portfolio Management, McGraw-Hill Library of Investment and Finance.

The relevant chapters of the text range from chapter 1 to chapter 7.

The manual will cover approximately 30% of the topics discussed during the course. The remaining topics will be through sets of slides used during the course and made available to students and articles from scientific journals as listed below:  


Deutsche bank (2006), Currency: pensions saviors? Global Market Rersearch.

Drobetz, W., 2001, How to Avoid the Pitfalls in Portfolio Optimization? Putting the Black-Litterman Approach at Work, Swiss Society for Financial Market Research, 15(1), pp. 59-75.

Greer, R. (1997), What is an Asset Class, Anyway? Journal of Portfolio Management, 23(2), pp. 86-91.

Harvey C., D. Achour, G. Hopkins and C. Lang, 1999, Stock Selection in Mexico, Emerging Markets Quarterly 3, Fall, pp. 38-75.

Ibbotson, R. and P. Chen, 2003, Long-Run Stock Returns: Participating in the Real Economy, Financial Analysts Journal, 59(1), pp. 89-98.

Idzorek, T., 2006, Strategic Asset Allocation and Commodities, PIMCO Research Paper.

Lazzari, V. and M. Navone, 2004, The Selection Ability of Italian Mutual Fund Managers, SDA WP N° 100.

McKinsey & Co. 2006, The Asset Management Industry in 2010, mimeo.

Miller, K., 2005a, S&P 500 Industry Group Rotation Model, Citigroup Smith Barney Quantitative Research.

Miller, K., 2005b, The Smith Barney U.S. Equity Risk Attribute Model (RAM), Citigroup Smith Barney Quantitative Research.

Pain, D. and J. Rand, 2008, Recent Developments in Portfolio Insurance, Bank of England Quarterly Bulletin.

Scherer, B., 2002, Portfolio Resampling: Review and Critique, Financial Analysts Journal, 58(6), pp. 98-109 


Semester

Second semester

Teaching language

Italian

Entra

Scheda del corso

Settore disciplinare
SECS-P/11
CFU
8
Periodo
Secondo Semestre
Tipo di attività
Obbligatorio a scelta
Ore
56
Lingua
Italiano

Staff

    Docente

  • GF
    Gianfranco Forte

Opinione studenti

Vedi valutazione del precedente anno accademico

Bibliografia

Trova i libri per questo corso nella Biblioteca di Ateneo

Metodi di iscrizione

Iscrizione manuale
Iscrizione spontanea (Studente)

Non sei collegato. (Login)
Politiche
Ottieni l'app mobile
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy
  • Accessibilità
  • Statistiche