Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Sociology
  2. Master Degree
  3. Analisi dei Processi Sociali [F8804N - F8802N]
  4. Courses
  5. A.A. 2021-2022
  6. 1st year
  1. Social Indicators: Construction and Application
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Social Indicators: Construction and Application
Course ID number
2122-1-F8802N044
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso si propone di esaminare la nascita e lo sviluppo degli indicatori sociali determinati dall’affievolirsi del dominio dell’economia nella misura del benessere ponendo l’attenzione sui metodi di aggregazione statistica.


Contenuti sintetici

·         Origine ed evoluzione degli indicatori sociali e demografici.

·         Agenzie di produzione dei dati e qualità delle fonti

·         Connessioni e sovrapposizioni delle basi dati

·         Limiti e opportunità delle banche dati delle principali agenzie nazionali e internazionali

·         Validità e rappresentatività degli indicatori.

·         Tecniche di costruzione di indicatori compositi

·         Le misure finalizzate a misurare il benessere e la qualità della vita


Programma esteso

Il corso è diviso in due parti. Nella prima il corso si propone di esaminare la nascita e lo sviluppo degli indicatori sociali determinati -fra l’altro - dall’affievolirsi del dominio dell’economia nella misura del benessere. In quanto misure della qualità della vita, gli indicatori sociali devono soddisfare specifiche caratteristiche che verranno prese in esame nell processo di progettazione delle indagini e nel trattamento delle basi dati delle principali Agenzie internazionali. Nella seconda parte del corso viene posta l’attenzione sui metodi di aggregazione statistica finlizzati alla generazione di misure sintetiche di benessere potenzialmente confrontabili fra i diveris paesi o regioni del mondo.


Prerequisiti

Competenza statistica e conoscenza dei processi economici e sociali.


Metodi didattici

Il corso è combinazione di lezioni teoriche e pratiche e verrà impartito nei laboratori.


Modalità di verifica dell'apprendimento

Esercitazioni e relazione su un progetto individuale.


Testi di riferimento

La docente fornirà materiale didattico ai frequentanti durante il corso. I non frequentanti sono pregati di mettersi in contatto con la docente.

Letture consigliate 

Ben-chieh Liu (1975) Quality of Life: Concept, Measure and Results The American Journal of Economics and Sociology, Vol. 34, No. 1

Hideyuki M (2014) . Measuring World Better Life Frontier: A Composite Indicator for OECD Better Life Index Social Indicators Research; Vol.118,Iss.3

Massoli P. Mazziotta M., Pareto A., Rinaldelli C. (2014) Indici compositi per il BES Giornate della ricerca in Istat 10-11 novembre 2014

Lepenies P. (2019) Transforming by Metrics that Matter – Progress, Participation, and the National Initiatives of Fixing Well-Being Indicators, Historical Social Research Vol. 44, N 2

Giovannini E. (2018) L'utopia sostenibile Bari: Laterza

O'Neil C. (2017) Armi di distruzione matematica. Milano: Giunti


Export

Learning objectives

The course aims to examine the development of social indicators determined by - among others - the weakening of the dominance of the economy in terms of welfare by focusing on methods of statistical aggregation. 


Contents

- Origin and evolution of social and demographic indicators.

- Data production Agencies and quality of sources

- Database connections and overlaps 

- Limits and opportunities of the databases of the main national and international agencies

- Validity and representativeness of the indicators. 

- Techniques for the construction of composite indicators

- Measures to measure well-being and quality of life


Detailed program

The course is divided into two parts. In the first part, it aims to examine the development of social indicators determined - among other things - by the weakening of the dominance of the economy in terms of wealth. As measures of quality of life, social indicators must meet specific characteristics that will be taken into account in discussing the design of the surveys and in the processing of the databases of the main international agencies. The second part of the course focuses on the methods of statistical aggregation aimed at generating synthetic measures of well-being potentially comparable between different countries or regions of the world.

Prerequisites

Statistical competence and knowledge of economic and social processes.

Teaching methods

The course is a combination of theoretical and practical lessons and will be given in workshops.

Assessment methods

Exercises and a report on an individual project. 

Textbooks and Reading Materials

The teacher will provide teaching material to the students during the course. Non-students are kindly requested to contact the teacher.

Reading List

Ben-chieh Liu (1975) Quality of Life: Concept, Measure and Results The American Journal of Economics and Sociology, Vol. 34, No. 1

Hideyuki M (2014) . Measuring World Better Life Frontier: A Composite Indicator for OECD Better Life Index Social Indicators Research; Vol.118,Iss.3

Massoli P. Mazziotta M., Pareto A., Rinaldelli C. (2014) Indici compositi per il BES Giornate della ricerca in Istat 10-11 novembre 2014

Lepenies P. (2019) Transforming by Metrics that Matter – Progress, Participation, and the National Initiatives of Fixing Well-Being Indicators, Historical Social Research Vol. 44, N 2

Giovannini E. (2018) L'utopia sostenibile Bari: Laterza

O'Neil C. (2017) Armi di distruzione matematica. Milano: Giunti


Enter

Key information

Field of research
SECS-S/04
ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
56
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Patrizia Farina
    Patrizia Farina

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics