- Area Economico-Statistica
- Corso di Laurea Magistrale
- Economia del Turismo [F7602M - F7601M]
- Insegnamenti
- A.A. 2021-2022
- 1° anno
- Comunicazione del Turismo
- Introduzione
Syllabus del corso
Obiettivi formativi
Il modulo si prefigge di sviluppare gli elementi specialistici del
turismo in un’ottica focalizzata sulle sue strutture comunicative. In
particolare, saranno affrontate tematiche specifiche al fine di
individuare e gestire gli strumenti di comunicazione più efficaci per il
settore del turismo, anche attraverso un’analisi delle innovazioni e
delle nuove tecnologie informative. Casi aziendali concreti saranno
esemplificati e trattati in aula.
Contenuti sintetici
Programma esteso
1. La comunicazione di marketing nel turismo
2. Teoria e applicazioni della comunicazione del turismo
3. L'ambiente e la comunicazione del turismo
4. Il consumatore e la comunicazione del turismo
5. Le strategie di comunicazione del turismo
6. Segmentazione, targeting e positioning nella comunicazione del turismo
7. La pianificazione e la comunicazione del turismo
8. Le strategie pubblicitarie e la comunicazione del turismo
9. Altre strategie e la comunicazione del turismo
10. E-communications issues nel turismo
Prerequisiti
Metodi didattici
Lezioni tradizionali, lezioni interattive, testimonianze aziendali, project work.
Modalità di verifica dell'apprendimento
L'esame è svolto in forma orale ed è basato sui testi di riferimento. Il voto finale dell'insegnamento è il risultato derivante dalla media ponderata dei voti presi nei due moduli.
Testi di riferimento
McCabe Scott "Marketing communications in tourism and hospitality: concepts, strategies and cases", Routledge, 2009.
Il materiale didattico, se disponibile, è pubblicato sull'elearning.
Learning objectives
The module aims to develop the elements of tourism in a focused perspective on its communicative structures. In particular, specific issues will be addressed in order to identify and manage the most effective communication tools for the tourism sector, through an analysis of innovations and new information technologies. Case studies will be exemplified in the classroom.
Contents
This module will introduce students to the key marketing communication issues in the tourism sector. In particular, it will be
adopted the perspective of the main operators involved in this industry,
namely: hotels, intermediaries, attractions, destination management
bodies and non-governmental bodies. By this way it will be examined the
following topics: cultural communication, integrated communication, advertising, promotion, public relations. Further the role of the internet and social media in
tourism sector and their influence on marketing communication will
be examined.
Detailed program
1. Positioning marketing communications for tourism and hospitality
2. Communications strategies and applications
3. The marketing communications environment
4. Consumer roles in marketing communcations
5. Marketing communications and organisational strategy
6. Segmentation, targeting and positioning
7. Marketing communication planning
8. Advertising strategies for tourism and hospitality
9. Other communcations strategies
10. Interactive and E-communications issues and strategies
+
Prerequisites
None
Teaching methods
Face-to-face lessons. Traditional, interactive lessons, guest lectures and project works
Assessment methods
Oral examination on textbooks and reading materials. The mark of "Marketing e comunicazione del turismo" is the weighted average of two marks in "Marketing del turismo" and "Comunicazione del turismo".
Textbooks and Reading Materials
McCabe Scott "Marketing communications in tourism and hospitality: concepts, strategies and cases", Routledge, 2009.
Slides and other reading materials (if any) will be available online in elearning website (further contact Dott.ssa Elisa Rancati to define any program details).