- Area Economico-Statistica
- Corso di Laurea Magistrale
- Economia del Turismo [F7602M - F7601M]
- Insegnamenti
- A.A. 2021-2022
- 1° anno
- Marketing del Turismo
- Introduzione
Syllabus del corso
Obiettivi formativi
Il modulo si prefigge di sviluppare gli elementi specialistici del
marketing management del turismo. Casi aziendali concreti saranno
esemplificati e trattati in aula.
Contenuti sintetici
Programma esteso
1. Introduzione al marketing del turismo
2. I servizi nel marketing del turismo
3. Ruolo del marketing nella pianificazione strategica
4. L'ambiente di marketing
5. Sistemi informativi e ricerche di marketing
6. Il comportamento d'acquisto nei mercato di consumo e nelle organizzazioni
7. Segmentazione e posizionamento
8. Progettazione e gestione dei prodotti e dei brand
9. Strategie e tecniche per la definizione del prezzo
10. I canali distributivi
11. Comunicazione e mix promozionale
12. Marketing diretto e marketing digitale
13. Passaparola, social media e recensioni dei clienti
14. Il marketing della destinazione
15. Il piano di marketing
Prerequisiti
Metodi didattici
Lezioni tradizionali, lezioni interattive, testimonianze aziendali, project work.
Modalità di verifica dell'apprendimento
L'esame è svolto in forma orale ed è basato sui testi di riferimento. Il voto finale dell'insegnamento è il risultato derivante dalla media ponderata dei voti presi nei due moduli.
Testi di riferimento
Kotler Philip, Bowen John T., Makens James C., Baloglu Seyhmus, "Marketing del turismo", Pearson, Milano, 2018.
Il materiale didattico, se disponibile, è pubblicato sull'elearning.
Learning objectives
The module aims to develop the main elements of marketing management in tourism. Case studies will be exemplified in the classroom.
Contents
This module will introduce students to the key marketing management issues in the tourism sector. In particular, it will be
adopted the perspective of the main operators involved in this industry,
namely: hotels, intermediaries, attractions, destination management
bodies and non-governmental bodies. By this way it will be examined the
following topics: marketing research, consumer behaviour, pricing, trade marketing. Further the role of the environment in
tourism sector and their influence on marketing management will
be examined.
Detailed program
1. Tourism marketing
2. Services in tourism marketing
3. Marketing planning in tourism
4. Marketing environment in tourism
5. Marketing research in tourism
6. Consumer behaviour in tourism marketing
7. Segmentation, targeting and positioning
8. Product and brand management in tourism marketing
9. Pricing in tourism marketing
10. Trade marketing
11. Communication and promotion mix in tourism marketing
12. Direct and digital marketing
13. Social media marketing in tourism
14. Destination marketing
15. Marketing plan in tourism
+
Prerequisites
None
Teaching methods
Traditional and interactive lessons, guest lectures and project works
Assessment methods
Oral examination on textbooks and reading materials. The mark of "Marketing e comunicazione del turismo" is the weighted average of two marks in "Marketing del turismo" and "Comunicazione del turismo".
Textbooks and Reading Materials
Kotler Philip, Bowen John T., Makens James C., Baloglu Seyhmus, "Marketing del turismo", Pearson, Milano, 2018.
Slides and other reading materials (if any) will be available online in elearning website (further contact Dott.ssa Elisa Rancati to define any program details).