Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Master Degree
  3. Economia del Turismo [F7602M - F7601M]
  4. Courses
  5. A.A. 2021-2022
  6. 1st year
  1. Environmental Economics (blended)
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Environmental Economics (blended)
Course ID number
2122-1-F7601M052-F7601M048M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Economic-territorial Planning and Policy of Tourism

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

- Conoscenza e comprensione:

Conoscenza della principale letteratura scientifica e comprensione attraverso gli strumenti dell’economia di problemi ambientali, territoriali e di efficienza e delle loro implicazioni per il settore turistico.

-  Capacità di applicare conoscenza e comprensione:

Capacità di identificare le soluzioni appropriate di fronte a problematiche economico, territoriali, allocative ed ambientali, con particolare riguardo al disegno di politiche a sostegno dell’attività turistica.

-  Abilità comunicative:

Capacità di circoscrivere, chiarire e difendere le criticità del sistema economico rilevanti in termini di politiche pubbliche.


Contenuti sintetici

Il corso ha come obiettivo lo sviluppo di una approfondita conoscenza dell’impatto dei seguenti aspetti sul settore turistico (i) l’ambiente; (ii) la programmazione territoriale; (iii) le politiche pubbliche.

Programma esteso

- Economia e ambiente

- Economia ambientale: la valutazione economica delle risorse naturali

- Economia ambientale: gli strumenti per il controllo dell’inquinamento

- Cambiamento climatico

- Governance ambientale

Prerequisiti

Nessuno

Metodi didattici

Blended learning


Modalità di verifica dell'apprendimento

Prova scritta.


Testi di riferimento

Il materiale didattico e le modalità di fruizione dello stesse verranno rese disponibilità sulla piattaforma Moodle.


Periodo di erogazione dell’insegnamento

Secondo semestre

Lingua di insegnamento

Inglese

Export

Learning objectives

-  Knowledge and understanding: 

Knowledge of the main scientific literature and understanding (using economics tools) of environmental problems, territorial issues and efficiency problems and their implications for the tourism sector.

-  Ability to apply knowledge and understanding:

Ability to identify appropriate solutions to economic, territorial, allocative and environmental issues, particularly with regard to the design of policies to support tourism.

-  Communication skills: 

Ability to restrict, clarify and defend the criticality of the economic system relevant in terms of public policy.


Contents

The aim is to develop an understanding of the following factors affecting the tourism sector: (i) environment; (ii) economic planning; (iii) public policies.

Detailed program

- Economy and the environment

- Environmental economics: the economic evaluation of natural resources

- Environmental economics: the analysis of pollution

- Climate change

- Environmental governance

Prerequisites

None

Teaching methods

Blended learning


Assessment methods

Final written exam.


Textbooks and Reading Materials

Study materials and precise directions will be made available online through Moodle.

Semester

Second term


Teaching language

English

Enter

Key information

Field of research
SECS-P/01
ECTS
6
Term
Annual
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
42
Language
ita, eng

Staff

    Teacher

  • Mauro Lanati
    Mauro Lanati
  • Tutor

  • Viviana Di Giovinazzo
    Viviana Di Giovinazzo

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics