Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Courses of Study (deactivated)
  3. Psicologia Clinica e Neuropsicologia nel Ciclo di Vita [F5104P]
  4. Courses
  5. A.A. 2021-2022
  6. 2nd year
  1. Communication in Healthcare Settings
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Communication in Healthcare Settings
Course ID number
2122-2-F5104P017-F5104P017M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Communication and Diagnostic Reasoning in Healthcare Settings

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

MODELLI E TECNICHE DI INTERVENTO E DI RIABILITAZIONE


Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

·       Acquisizione delle competenze teoriche inerenti la comunicazione e la relazione in ambito sanitario.

·       Comprensione dei fattori psicologici, sociali e culturali coinvolti nelle diverse modalità relazionali e comunicative in ambito sanitario

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

·       Capacità di individuare  le problematiche a livello relazionale  e comunicativo in ambito sanitario e le variabili coinvolte

·       Padroneggiamento delle tecniche di intervento per migliorare la qualità della relazione e della comunicazione in ambito sanitario

Acquisizione di alcune  tecniche psicoeducazionali finalizzate al miglioramento della relazione e della comunicazione in ambito sanitario   


Contenuti sintetici

Saranno analizzati i principali modelli inerenti la comunicazione e la relazione in ambito sanitario, considerando le variabili psicologiche e sociali coinvolte

Programma esteso

  • La comunicazione e la relazione in ambito sanitario secondo la prospettiva psicodinamica e clinica in diversi contesti e con pazienti di diverse età 
  • La comunicazione e la relazione nell’equipe sanitaria,
  • La e-Health
  • Media e salute
  • Le campagne sulla salute




Prerequisiti

Nessuno in particolare anche se una buona conoscenza dei fondamenti di psicologia  clinica permette una migliore comprensione e assimilazione dei contenuti del corso.

Metodi didattici

L'attività didattica sarà erogata in presenza, salvo indicazioni diverse, nazionali e/o di Ateneo, dovute al protrarsi dell'emergenza COVID-19.
__________

Lezioni frontali, discussione di casi clinici, visione e discussione di documentari e film finalizzati ad approfondire tematiche specifiche, con l’obiettivo di approfondire tematiche specifiche e stimolare l’interesse degli studenti per la materia.

E’ richiesta la partecipazione attiva degli studenti, con l’obiettivo di stimolare le loro capacità analitiche ed espositive; per questo, chi lo desidera può preparare da solo o in coppia con un compagno degli approfondimenti scritti, che saranno valutati in sede di esame, da esporre ai colleghi durante le lezioni con l’ausilio di slide.  


Modalità di verifica dell'apprendimento

Prova scritta con 15 domande a scelta multipla e 1 domanda aperta.  La domande chiuse vertono su tutto il programma e su eventuale materiale pubblicato su e-learning, mentre la domanda aperta verte sull’approfondimento di una tematica specifica e intende valutare le capacità analitiche e critiche dello studente oltre che la sua competenza espositiva.

La prova orale è opzionale e può essere sostenuta solo se è stata superata la prova scritta.

E’ previsto un pre-appello.



Testi di riferimento

Gli studenti/le studentesse Erasmus possono contattare il/la docente per concordare la possibilità di studiare su una bibliografia in lingua inglese e/o la possibilità di sostenere l'esame in inglese

R.Milanese e S. Milanese 2015. Il tocco, il rimedio e la parola. Ponte delle Grazie

Sarà indicato appena possibile un altro testo inerente le tematiche del corso 



 




Export

Learning area

METHODS AND TECHNIQUES FOR TREATMENT AND REHABILITATION

Learning objectives

 Knowledge and understanding

 ●      Acquisition of theoretical knowledge of communication and personal relationships in healthcare

●      Understanding of the psychological, social and cultural variables involved in communication and interaction in healthcare

 

Applying knowledge and understanding

●      Understanding of, and intervention on, communication and relational problems in healthcare settings

●      Mastering of some psycho-educational techniques aimed at improving the quality of relationships and communication in healthcare.

Ability to apply different intervention techniques necessary to improve the quality of relationships and communication healthcare


Contents

It will be described the most influential models of doctor/patient relationships and communication in healthcare will be discussed, taking in account the psychological and social variables involved.

Detailed program

  • Communication and social interactions according to a psychodynamic and clinical perspective in different contexts and with patients of all ages
  • Communication and relationship among healthcare staff
  •  E-health
  • Media and health
  • Campaigns for Health


Prerequisites

Nothing specific. A good knowledge of clinical psychology foundations would allow a deeper understanding of the themes discussed.

Teaching methods

 Lessons will be held in presence, unless further COVID-19 related restrictions are imposed.

_________

Lectures, discussion of case studies; some documentaries and movies will also be presented and discussed, with the aim of analyzing in depth  some issues and of reinforcing the student’s interest for the topic.

Students’ active participation is solicited in order to stimulate analytical and expository skills; therefore, interested students may write a short essay, by themselves cooperating with a a fellow student, and produce a Powerpoint presentation to be discussed with the class. Participation to optional activities contributes to final evaluation.


Assessment methods

A written test including 15 multiple choice questions and one open question.  Questions concern the whole program and also papers published on e-learning

The open question consists in the discussion and analysis of a specific subject and it is aimed to the evaluation of analytical skills and of the ability to discuss critically the subject.

Oral examination is optional and is available only if the written test has been passed.

There will be a pre-appeal.

Textbooks and Reading Materials

Although this course is held in Italian, for Erasmus students, course material can also be available in English, and students can take the exam in English if they wish to do so

R.Milanese e S. Milanese 2015. Il tocco, il rimedio e la parola. Ponte delle Grazie


A book about one course specific issue will be indicated as soon as possible


 




Enter

Key information

Field of research
M-PSI/08
ECTS
4
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
28
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • CR
    Chiara Adriana Ripamonti

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics